تبیان، دستیار زندگی
امروزه برای همه روشن است که گام اول برای پاسخ گویی به ندای مظلومیت افراد گرفتار، انعکاس صحیح و درست مشکلات آنان درمطبوعات است. اگر ظلمی که در فلسطین بر مسلمین روا شده، از سوی رسانه ها به صورت درست در معرض دید جهانیان قرار گیرد، دیگر دشمنان این همه گستاخی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

احکام خبر و خبر رسانی

خبر فوری


امروزه برای همه روشن است که گام اول برای پاسخ گویی به ندای مظلومیت افراد گرفتار، انعکاس صحیح و درست مشکلات آنان در مطبوعات است. اگر ظلمی که در فلسطین بر مسلمین روا شده، از سوی رسانه ها به صورت درست در معرض دید جهانیان قرار گیرد، دیگر دشمنان این همه گستاخی نمی کنند.

جواز افشای ستمگر

اگر چه در اسلام غیبت و بدگویی از مۆمنان حرام شمرده شده است، اما فرد ظالم و ستمگر از این قاعده مستثناست و می توان در همان زمینه ای که قصد ستمگری داشته، او را افشا کرد. قرآن کریم در این زمینه می فرماید:

(لا یُحِبّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسّوءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاّ مَنْ ظُلِمَ وَ کانَ اللّهُ سَمیعًا عَلیمًا) (نساء / 84)

«خداوند دوست ندارد کسی با سخنان خود بدی ها را اظهار کند، مگر آن کسی که مورد ستم واقع شده باشد. خدواند شنوا و داناست».

انعکاس مشکلات مۆمنان وظیفه شرعی مطبوعات

یکی از رسالت های مهمّ مطبوعات و نظام رسانه ای، انعکاس مشکلات مسلمین برای اطلاع دست اندرکاران و رفع آن است. چه بسیار رسانه های متعهد بوده اند که بدین وسیله توانسته اند مشکلات و ناملایمات بزرگ کشور یا منطقه را رفع کنند.

کتاب های حدیث از آن جمله وسایل الشیعه در این زمینه فصل های متعددی را گشوده است؛ همانند «باب استحباب السعی فی قضاء حوائج المۆمن قضیت أولم تقض؛ مستحب بودن تلاش برای برآوردن نیازهای مۆمن، چه انجام بپذیرد، چه انجام نپذیرد». (وسایل الشیعه، ج11، ص582، باب 27 من ابواب فعل المعروف) و «باب استحباب تفریج کرب المۆمن؛ مستحب بودن رفع مشکلات مۆمنان» که در هر باب، یازده حدیث را ذکر کرده است. در یکی از احادیث آمده است که پیامبر(صلی الله علیه و آله) فرمودند:

امروزه برای همه روشن است که گام اول برای پاسخ گویی به ندای مظلومیت افراد گرفتار، انعکاس صحیح و درست مشکلات آنان درمطبوعات است. اگر ظلمی که در فلسطین بر مسلمین روا شده، از سوی رسانه ها به صورت درست در معرض دید جهانیان قرار گیرد، دیگر دشمنان این همه گستاخی نمی کنند

«من اغاث اخاه المسلم حتی یخرجه من همّ و کربه و ورطه کتب الله له عشر حسنات و رفع له عشر درجات و اعطاه ثواب عشر نسمات و دفع عنه عشر نقمات و اعدّ له یوم القیامة عشر شفاعات؛ هر کس برادر مسلمان خویش را فریاد رسی کند تا او را از غم و اندوه و سختی نجات دهد، خداوند برای او ده حسنه می نویسد و او را ده درجه بالا می برد و به او ثواب آزاد کردن ده بنده می دهد و از او ده سختی و بلا رفع می کند و برای او در روز قیامت ده شفاعت فراهم می سازد».(وسائل الشیعه، ج 11 ص588، باب29 ، حدیث8)

در حدیثی دیگر از امام علی (علیه السلام) نقل می کنند که فرمودند:

«من کفّارات الذّنوب العظام اغاثه الملهوف و التنفیس عن المکروب؛ از کفاره گناهان بزرگ، فریادرسی برای انسان های اندوهگین و غم زده و رفع مشکل از کسانی است که در سختی قرار گرفته اند». (وسائل الشیعه، ج 11، حدیث 10)

امروزه برای همه روشن است که گام اول برای پاسخ گویی به ندای مظلومیت افراد گرفتار، انعکاس صحیح و درست مشکلات آنان درمطبوعات است. اگر ظلمی که در فلسطین بر مسلمین روا شده، از سوی رسانه ها به صورت درست در معرض دید جهانیان قرار گیرد، دیگر دشمنان این همه گستاخی نمی کنند.

فرآوری: آمنه اسفندیاری

بخش احکام اسلامی تبیان


منابع:

مجله كوثر، زمستان 1387 - شماره 76

سایت حوزه

وسایل الشیعه، ج11

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.