تبیان، دستیار زندگی
در روز قیامت در مورد اموال از دو چیز سؤال مى‏كنند: از كجا آورده‏اید و در كجا مصرف كرده‏اید. قانون از كجا آورده‏اید مخصوص زمان ما نیست و از زمان پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله روى این مسأله سفارش شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صفات شیعه(5)

در حال عبادت


امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه متّصف به حق (اشاره به مكتب اهل بیت علیهم السلام) مى‏باشد، با سه صفت شناخته مى‏شود: به اطرافیانش نگاه مى‏شود كه چگونه افرادى هستند، و نماز را چگونه و در چه وقت مى‏خواند و اگر صاحب مال است اموالش را چگونه مصرف مى‏كند.


در این نوشتار به شرح این روایت مى‏پردازیم.

قَالَ الامام الصَّادِقُ علیه السلام:

«یُعْرَفُ مَنْ یَصِفُ الحَقَّ بِثَلَاثِ خِصَالٍ: یُنْظَرُ إِلَى أَصْحَابِهِ مَنْ هُمْ وَ إِلَى صَلَاتِهِ كَیْفَ هِىَ وَ فِى أَىِّ وَقْتِ یُصَلِّیهَا فَانْ كَانَ ذَامَالٍ نُظِرَ أیْنَ یَضَعُ مَالَهُ». (بحارالانوار ج 64 ص 302)

امام صادق علیه السلام فرمودند: كسى كه متّصف به حق (اشاره به مكتب اهل بیت علیهم السلام) مى‏باشد، با سه صفت شناخته مى‏شود: به اطرافیانش نگاه مى‏شود كه چگونه افرادى هستند، و نماز را چگونه و در چه وقت مى‏خواند و اگر صاحب مال است اموالش را چگونه مصرف مى‏كند.

شرح حدیث:

در این حدیث امام علیه السلام سه ویژگى از ویژگى‏هاى شیعیان واقعى را بیان مى‏كند:

1ـ باید اطرافیان او انسان‏هاى صالحى باشند. در زمان حضرت على علیه السلام صحابى مقدّس و علاقه‏مند به اسلام، در اطراف على علیه السلام و منافق‏ها و تفاله‏هاى زمان جاهلیّت، اطراف معاویه بودند.

این ویژگى در جوانان بسیار مهم است، وقتى با افراد پاكدامن رفیقند، همه چیزشان اصلاح مى‏شود، «الإِنْسَانُ عَلَى دِیْنِ خَلِیلِهِ وَ رَفِیقِهِ؛ انسان با دوست خود هم كیش و هم آیین است» این همان حالتى است كه در روانشناسى به آن «محاكات» مى‏گویند كه به معناى جذب خصوصیّات از همنشینان است كه در موارد بسیارى غیر ارادى است و به خصوص این حالت در جوانان قوى‏تر است.

در روز قیامت در مورد اموال از دو چیز سۆال مى‏كنند: از كجا آورده‏اید و در كجا مصرف كرده‏اید. قانون از كجا آورده‏اید مخصوص زمان ما نیست و از زمان پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله روى این مسأله سفارش شده است

در آیات و روایات سخن در این زمینه بسیار است. قرآن مجید مى‏فرماید:

«وَ قَیَّضْنَا لَهُمْ قُرَنَاءَ فَزَیَّنُوا لَهُمْ مَا بَیْنَ أَیْدِیهِمْ وَ مَا خَلْفَهُمْ؛ ما براى آنها، هم نشینانى (زشت سیرت) قرار دادیم كه زشتیها را از پیش رو و پشت سر آنها در نظرشان جلوه دادند» (سوره فصلت آیه 25)

دوستان ناباب براى گمراه كردن انسان هیچ‏گاه نمى‏گویند كه این كار بد است و مرتكب شو، بلكه مى‏گویند اشكالى نداشته و كار بدى نیست و یا راهى به سوى خداست، این همان كار شیطان است كه براى گمراه كردن انسان، زشت را زیبا و زیبا را زشت جلوه مى‏دهد.

بعضى از جوانها مى‏گویند: در شرایط فعلى كه مجرّد هستیم و وسایل ازدواج هم سخت است و از سوى دیگر بیكارى زیاد و توقّعات همسران هم زیاد است، چه كنیم؟

تنها نسخه شفا بخش رعایت سه اصل زیر است:

الف) از دوستان ناباب بپرهیزید.

ب) در مجالس بى‏بند و بارى و تحریك‏آمیز شركت نكنید.

متأسّفانه بعضى از مجالس عروسى، به مجالس مملّو از گناه تبدیل شده است، كه مجلس پیوند دو نفر است ولى بناى طلاق چند خانواده گذاشته مى‏شود. حضور در چنین مجالس، حرام و نماز خواندن در آن جا هم باطل است.

ج) فیلم‏هاى مستهجن و برنامه‏هاى فاسد و سایت‏هاى مخرّب را نگاه نكنید.

اگر از اینها پرهیز كنید و خود را به خدا سپرده و بر خدا توكّل كنید، خدا شما را حفظ كرده و وسیله ازدواج سالم را براى شما فراهم مى‏كند.

«الإِنْسَانُ عَلَى دِیْنِ خَلِیلِهِ وَ رَفِیقِهِ؛ انسان با دوست خود هم كیش و هم آیین است» این همان حالتى است كه در روانشناسى به آن «محاكات» مى‏گویند كه به معناى جذب خصوصیّات از همنشینان است كه در موارد بسیارى غیر ارادى است

وقتى انواع وسایل گناه فراهم شده، نمى‏توان انتظار سلامت داشت؛ مثل این‏كه انسان در محیط پر از میكروب وارد شود و بخواهد بیمار نشود، این ممكن نیست.

قرآن در آیه دیگرى مى‏فرماید:

«قالَ قَائِلٌ مِّنْهُمْ إنِّى كَانَ لِى قَرِینٌ* یَقُولُ أءِنَّكَ لَمِنَ المُصَدِّقِینَ* أَءِذَا مِتْنَا وَ كُنَّا تُرَاباً وَ عِظَاماً أَءِنَّا لَمَدِینُونَ* قَالَ هَلْ أَنْتُمْ مُطَّلِعُونَ* فَاطَّلَعَ‏ فَرَءَاهُ فِى سَوَاءِ الْجَحِیمِ* قَالَ تَاللَّهِ إِنْ كِدْتَ لَتُرْدِینَ* وَلَوْلَا نِعْمَةُ رَبِّى لَكُنْتُ مِنَ الَمُحْضَرِینَ؛ یكى از آنها مى‏گوید من همنشینى داشتم* كه پیوسته مى‏گفت: آیا (براستى) تو این سخن را باور كرده‏اى* كه وقتى ما مُردیم و به خاك و استخوان مبدّل شدیم (بار دیگر) زنده مى‏شویم و جزا داده خواهیم شد؟! (پس) مى‏گوید: آیا شما مى‏توانید از او خبرى بگیرید؟* این جاست كه نگاهى مى‏كند، ناگهان او را در میان دوزخ مى‏بیند* مى‏گوید: به خدا سوگند نزدیك بود مرا (نیز) به هلاكت بكشانى* و اگر نعمت پروردگارم نبود من نیز از احضارشدگان (در دوزخ) بودم.» (سوره صافات آیه51 ـ 57)

این آیات نشان مى‏دهد دوست بد ممكن است یك انسان خوب را جهنّمى كند و دوست خوب ممكن است یك انسان بد را بهشتى كند.

2ـ باید دید نماز را چگونه و چه موقع مى‏خواند. حضرت على علیه السلام به مالك اشتر فرمود: «بهترین وقت را براى نماز قرار بده»، زیرا به وسیله نماز قوّت و قدرت براى انجام كارها پیدا مى‏كنیم.

باید دید اموالش را چگونه مصرف مى‏كند، لازم نیست كه زندگى تنگ و سخت باشد، بلكه اعتدال لازم است. در روز قیامت در مورد اموال از دو چیز سۆال مى‏كنند: از كجا آورده‏اید و در كجا مصرف كرده‏اید. قانون از كجا آورده‏اید مخصوص زمان ما نیست و از زمان پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله روى این مسأله سفارش شده است.

                                                                                                                                               فرآوری: اسفندیاری

بخش اعتقادات شیعه تبیان


منابع:

1-      مشکات هدایت ـ آیت الله مکارم شیرازی

2-      بحارالانوار ج 64

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.