تبیان، دستیار زندگی
تا حالا شده در حال دیدن یه فیلم بغل دستی تون عوض بشه ولی شما نفهمید. اگه اینطوریه عجب تمرکزی دارید!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان تمرکز حواس
داستان تمرکز حواس

تا حالا شده در حال دیدن یه فیلم بغل دستی تون عوض بشه ولی شما نفهمید. اگه اینطوریه عجب تمرکزی دارید!

می دونید تمرکز حواس چیه؟ تمرکز حواس یعنی اینکه وقتی فکر شما روی یه چیز متمرکز می شه، حواس شما هم در راستای فکرتون، فقط متوجه اون مسئله باشه و هیچ چیز دیگه ای رو درک نکنه. مثلا وقتی دارید درس می خونید به شرطی می شه گفت تمرکز حواس دارید که حواستون به اتفاقهای اطراف نباشه و فقط معنای همون جمله هایی که می خونید رو درک کنید.

اگه تمرکز حواس پیدا کنید ممکنه به جز صدای اون کاری که مشغول انجامش هستید، دیگه هیچ صدایی رو نشنوید. این یعنی اینکه حس شنوایی شما روی کاری که انجام می دید، تمرکز پیدا کرده.

اگه تمرکز پیدا کنید ممکنه تصویر دیگه ای هم جز تصویر همون چیزی که حواس شما رو به خودش جلب کرده، نبینید. زیرا حس بینایی تون هم روی اون چیز تمرکز پیدا کرده.

حتی ممکنه حس لامسه تون هم دیگه چیزهای حسی اطراف رو درک نکنه. مثل وقتی که خیلی سرگرم یه بازی محبوب هستید ولی دستتون زخم می شه و شما اصلا نمی فهمید. این هم یعنی تمرکز حس لامسه روی اون کاری که انجام می دید.

پس با تمرکز حواس ،شما از همه چیز جدا می شید و فقط به یه چیز توجه پیدا می کنید. با این تمرکز، اون کاری که مشغول انجامش هستید، بسیار بهتر و با کیفیت تر انجام می شه. اما تمرکز حواس گاهی هم درد سر هم درست می کنه. ممکنه یه آدم گیج و حتی کم هوش به نظر برسید ولی اصلا مهم نیست . چون این مشکل رو همه دانشمندان جهان داشتند. شاید این علامت دانشمند شدنتون باشه.

می گن نیوتون برای حل یه مسئله تو فکر فرو رفته بود. خدمتکارش وارد اتاق شد و یه تخم مرغ و یه ساعت بهش داد. خدمتکار می دونست وقتایی که نیوتون تو فکره متوجه چیز دیگه ای نمی شه . برای همین هم سعی کرد مطلبی که به نیوتون می گه خیلی ساده باشه. خدمتکار به نیوتون گفت  من باید برای انجام کاری برم . شما باید امروز صبحانه تون رو خودتون درست کنید ضمنا این کار خیلی ساده است . کافیه تخم مرغ رو تو آب بذارید و به ساعت نگاه کنید. بعد از گذشت پنج دقیقه، تخم مرغ رو از آب در بیارید.

خدمتکار به خاطر توضیحات واضح و ساده ای که داده بود امیدوار بود که نیوتون اشتباه نکنه. او رفت و یه ساعت دیگه برگشت . وقتی به اتاق نیوتون رفت با تعجب دید که نیوتون به تخم مرغ توی دستش خیره شده و ساعت توی آب می جوشه .

انسیه نوش آبادی

بخش کودک و نوجوان تبیان


مطالب مرتبط:

امتحان شهامت

قوانین قورباغه‌ای در امتحانات

خوبی بدون شرط

با ماه نشینی، ماه شوی

یه حرف خوب از چند نفر

پل نوجوانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.