تبیان، دستیار زندگی
در این مقاله گزیده ای از سخنان بزرگان دین، علما و فرهیختگان خدمت شما کاربران عزیز ارائه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط با امام زمان در كلام بزرگان

جمکران
در این مقاله گزیده ای از سخنان بزرگان دین، علما و فرهیختگان خدمت شما کاربران عزیز ارائه می شود.

ارتباط با امام زمان در كلام بزرگان:

در این مقاله گزیده ای از سخنان بزرگان دین، علما و فرهیختگان خدمت شما کاربران عزیز ارائه می شود:

حضرت امام خمینی (ره): «همان طوری كه رسول اكرم(ص) به حسب واقع حاكم بر جمیع موجودات است، حضرت مهدی همان طور حاكم بر جمیع موجودات است، آن خاتم رسل است و این خاتم ولایت...»[1].

«ببینید كه تحت مراقبت هستید، نامة اعمال ما می رود پیش امام زمان ـ سلام الله علیه ـ هفته‎ای دو دفعه (به حسب روایت ) نكند كه خدای نخواسته از من و شما و سایر دوستان امام زمان ـ سلام الله علیه ـ یك وقت چیزی صادر بشود كه موجب افسردگی امام زمان ـ سلام الله‎علیه ـ باشد.»[2]

«رهبر همة شما و همة ما وجود مبارك بقیة الله است و باید ماها و شماها طوری رفتار كنیم كه رضایت آن بزرگوار را كه رضایت خداست بدست آوریم.»[3]

«خداوند... ما را موفّق كند كه به لقای جمال مبارك امام زمان ـ سلام الله علیه ـ موفق بشویم.»[4]

«بحمدالله این كشور الآن در تحت عنایت حق تعالی و در تحت حمایت ولی عصرسلام الله علیه به مقامی رسیده كه می تواند راه خودش را طی كند.»[5]

امام زمان در کلام رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای

*مهدى موعود (عج)  مظهر رحمت و قدرت و مظهر عدل الهى است.

* توسل و توجه و ارتباط قلبى با آن حضرت موجب عروج و رشد روحى و معنوى انسان مى شود.

* ایمان و اعتقاد به امام زمان مانع از تسلیم شدن است.

* نیمه شعبان، عید بسیار بزرگى است كه جهان چشم انتظار مولود مبارك و معظم آن و بشریت تشنه رهبرى و هدایت اوست.

* وجود مقدس امام زمان وعده الهى و مصداق لطف خدا بر انسانیت و بشریت است.

* او مستوره و نمونه اى از اولیا و اصفیا و انبیا و برجسته ترین بندگان خداست.

* ملت ما باید روح انتظار را در خود زنده كنند.

* روز ولادت مهدى موعود (عج)  حقیقتاً روز عید همه انسانهاى پاك و آزاده عالم است.

* امروزه وجود مقدس حضرت حجت (عج) در میان انسانهاى روى زمین منبع بركت علم، منبع درخشندگى، زیبایى و همه خیرات است.

* ما به زمان ظهور امام زمان (عج)  این محبوب حقیقى انسانها نزدیك شده ایم زیرا معرفت ها پیشرفت كرده است.

* ان شاءالله همه این توفیق را پیدا كنیم كه روزى در ركاب آن بزرگوار باشیم براى خدا تلاش و مجاهدت كنیم در مقابل چشم آن بزرگوار در راه خدا جانمان را از دست بدهیم و به فیض شهادت.

حضرت آیت الله العظمی بهجت(حفظه الله):

«كجا رفتند كسانی كه با صاحب الزمان ارتباط داشتند؟ ما خود را بیچاره كرده‎ایم كه قطع ارتباط نموده‎ایم و گویا هیچ نداریم. آیا آن ها از ما فقیرتر بودند؟ اگر بفرمائید به آن حضرت دسترسی نداریم؟

جواب شما این است كه چرا به انجام واجبات و ترك محرّمات ملتزم نیستید، و او به همین از ما راضی است زیرا «أورع النّاس مَن تورَّعَ عن المحرّمات»پرهیزگارترین مردم كسی است كه از كارهای حرام بپرهیزد. ترك واجبات و ارتكاب محرّمات، حجاب و نقاب دیدار ما از آن حضرت است.»[16]

اگر مساله امام شناسی بالا رود، خداشناسی هم بالا می رود، زیرا چه آیتی بالاتر از امام (علیه السلام)؟! امام آیینه ای است كه حقیقت تمام عالم را نشان می دهد. (6)

افسوس كه همه برای برآورده شدن حاجت شخصی خود به مسجد جمكران می روند، و نمی دانند كه خود آن حضرت چه التماس دعایی از آنها دارد كه برای تعجیل فرج او دعا كنند! (7)

4-چرا حضرت بیمناک و خائف هستند؟

در زیارت حضرت غایب(ع) وارد شده است: «السلام علیک ایّها المهذّب الخائف» [= سلام بر تو ای آراستة بیمناک]. با اینکه انسان خائن، خائف است «الخائن خائف» و شخص مهذّب و بی‌گناه و پاک، از کسی بیم ندارد؛ امّا آن حضرت با آن حریم پاک، از اظهار (و نشان دادن خود) خائف است. او به خاطر گناهان و به خاطر اعمال [بد] ما است که [بیش از] هزار سال در بیابان‌ها در به در و خائف است.

 سبب غیبت امام زمان(ع) خود ما هستیم. زیرا دستمان به او نمی‌رسد وگرنه، اگر در میان ما بیاید و ظاهر و حاضر شود چه کسی او را می‌کُشد؟ آیا جنّیان او را می‌کُشند یا ما انسان‌ها؟

ما پیشتر و در طول تاریخ ائمه(ع) امتحان خود را پس داده‌ایم!

شاید از بعضی از روایات استفاده شود که عمر حضرت حجّت(ع) در پس از ظهور زیاد نباشد. لذا بعضی از منتظران حضرتش از این جهت ناراحتند، امّا فکر نمی‌کنند که یک روز [حکومت و زندگی با آن حضرت] به سال‌ها می‌ارزد.

دعا می‌کنیم که خداوند کام ما شیعیان را با فرج امام زمان(ع) شیرین گرداند! (8)

ما مثل طایفه و گروهى هستیم که رییس خود را حبس نموده است و در بلایا، خود تصمیم جنگ و یا صلح را اتّخاذ مى کند! خودمان کرده ایم و اجازه نمى دهیم بیاید قضایا را حلّ کند، با این که مى دانیم اگر بیاید مى تواند مشکلات را حلّ کند، ولى باز او را محبوس کرده ایم!

بنابراین، اگر میلیون ها نفر هم با او موافق باشند، او مثل شخص وحید و تنها است که هیچ ناصر و مُعین و یار و یاورى ندارد!

زیرا ما در بیدارى درست به وظیفه ى خود عمل نمى کنیم، با این حال منتظر هستیم که بیدار شویم و تهجّد به جا آوریم. اگر توفیق شامل حال انسان گردد، از خواب بیدار مى شود و مشغول تهجّد مى گردد؛ ولى اگر توفیق نباشد، چنان چه بیدار هم بشود، از آن ها بهره نمى برد.

آیه الله جوادی آملی

کسی که بخواهد امام را بشناسد، نخست باید خدا را بشناسد؛ زیرا پیامبر نماینده و فرستاده خداست.

اگر ذات اقدس حق را که فرستندة رسول و مُستَخلف عنه آن خلیفه است، نشناسیم، پیامبرش را نیز نخواهیم شناخت

و چنانچه پیامبر را نشناسیم، در تعیین و تشخیص جانشین و خلیفة او به خطا خواهیم رفت؛

در نتیجه شناخت امام با مبنای سقیفة بنی ساعده را امکان پذیر می دانیم!

حضرت حجت علیه السلام، اصالةً بقیة الله است و علمای دین نیز که شاگردان او هستند بالتبع بقیة الله هستند

و این موضوع مستند به این روایت امیر المؤمنین علیه السلام است که:

«العلماء باقون ما بقی الدهر»؛ عالمان باقی هستند تا عالم باقیست.

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای :

باید در آن جهت تلاش و كار كنیم

ما كه منتظر امام زمان(علیه سلام) هستیم، باید در جهتى كه حكومت امام زمان(علیه الاف التحیة و الثناء و عجل‌الله تعالى فرجه) تشكیل خواهد شد، زندگى امروز را در همان جهت بسازیم و بنا كنیم. البته، ما كوچكتر از آن هستیم كه بتوانیم آن گونه بنایى را كه اولیاى الهى ساختند یا خواهند ساخت، بنا كنیم؛ اما باید در آن جهت تلاش و كار كنیم.

آیت الله مكارم شیرازی :

اجرای عدالت و بسط و گسترش عدل اصلی ترین برنامه امام عصر(عج ) پس از ظهور است .

عدالت برای انسانیت موجب حیات سعادتمندانه است و اگر عدالت نباشد نه پیشرفت مادی و نه معنوی در این كره خاكی شكل می گیرد.

برای ملاقات ورویت چهره دلربا ونورانی امام عصر(عج ) حجابی وجود ندارد و این اعمال بد ما است كه حجاب به وجود می آورد.

آیت الله وحید خراسانی :

تكیه مى‌دهد به دیوار خانه‌ى كعبه، خودش را معرفى مى‌كند، چهار كلمه معرفى است، من به اختصار مى‌گویم، اما شما یك ماه باید فكر كنید:

اول كلمه‌اى كه مى‌گوید این است منم بقیة الله از آدم، این یكى؛ منم ذخیره از نوح، این هم دوم؛ منم مصطفى از ابراهیم؛

كلمه‌ى چهارم این است أنا صفوة من محمد.

ما كلمه‌ى آخر را بگوییم:

مصطفى از تمام عالم وجود، فقط پیغمبر خاتم است، عالم و آدم غربال شده از این غربال یك گوهر در آمده و آن گوهر مصطفى است؛ یگانه كسى كه در عالم این حرف را مى‌زند اوست، اوست كه مى‌گوید مصطفى از تمام عالمِ وجود، احمد است و من باز مصطفى از محمدم.


پی نوشتها :

[1] . صحیفة نور ـ ج 20 / ص 249 ( مجموعه سخنان امام خمینی (ره) ـ سری 22جلدی ) سازمان مدارك فرهنگی انقلاب اسلامی / 1369 / تاریخ : 25/1/66

[2] . همان /ج 8 ، ص 391 / 12/ 4/ 58

[3] . همان /ج 14 ص 94 / ، 4/12 / 59

[4] .همان / ج 19 /ص161.

[6] . همان / ج 17 ص155، 26/10/61

[7] . [در محضر بهجت: 1/41]

[8]. [ همان: 2/118]

[9]. ماهنامه موعود شماره 94 عبدالحسن ترکی

کلوپ پیشروان ظهور

تهیه و فرآوری: محمد حسین امین گروه حوزه علمیه تبیان