تبیان، دستیار زندگی
برای خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون مناسب، ابتدا باید به نکاتی توجه فرمایید، تا بتوانید بهترین انتخاب را از بین برندها و مدل‌های مختلف داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راهنمای خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون


برای خرید گیرنده دیجیتال تلویزیون مناسب، ابتدا باید به نکاتی توجه فرمایید، تا بتوانید بهترین انتخاب را از بین برندها و مدل‌های مختلف داشته باشید.


گیرنده دیجیتال تلویزیون

برای رسیدن به این منظور، ما برای شما مهم‌ترین ویژگی‌هایی که در لیست مشخصات یک گیرنده دیجیتال تلویزیون قید می‌شود را معرفی و راهنمایی‌های لازم را بر هر یک بیان می‌كنیم.

راهنمای الکترونیکی (EPG)

راهنمای الکترونیکی در تلویزیون‌های دیجیتال، زمان‌بندی برنامه‌های در حال پخش در کانال‌هایی که از این ویژگی پشتیبانی می‌کنند را ارائه می‌دهد. این اطلاعات می‌تواند شامل اطلاعات زمان پخش برای چند ساعت آینده یا حتی چند روز آینده باشد. برخی از گیرنده‌های دیجیتال، قابلیت ذخیره اطلاعات زمان‌بندی تا یک هفته را دارند. راهنمای الکترونیکی در برخی از کانال‌های رادیویی نیز قابل دسترس است.

IPG  نسخه جدید EPG است که امکانات بیشتر و محیطی تعاملی را در اختیار کاربر می‌گذارد. IPG همچنین می‌تواند برای ضبط به موقع برنامه‌ها برای سیستم PVR مورد استفاده قرار گیرد.

ضبط کننده شخصی ویدئو (PVR)

ضبط کننده شخصی ویدئو، برنامه یا دستگاهی است که ویدئو را در فرمتی دیجیتال بر روی حافظه فلش، هارد دیسک خارجی و یا یک حافظه ذخیره‌سازی در شبکه، ذخیره می‌کند. در گیرنده های دیجیتال تلویزیون، PVR این امکان را به شما می‌دهد که برنامه‌های مورد علاقه خود را ضبط کرده تا در وقتی مناسب آن را ببینید یا در آرشیوتان برای تماشای مجدد داشته باشید. برخی از گیرنده های دیجیتال تلویزیون، قابلیت ضبط برنامه‌های یک کانال، در حال تماشای یک کانال دیگر را دارند. این ویژگی، به شما اجازه می‌دهد که هیچ برنامه‌ای را از دست ندهید.

ذخیره ویدئوها در فرمت های رایج دیجیتال به شما این امکان را می‌دهد تا این ویدئوها را به کامپیوتر خود انتقال داده تا بر روی کامپیوتر تماشا کنید یا در آرشیوتان قرار دهید.

پخش‌کننده مالتی مدیا

برخی گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون، قابلیت پخش انواع فایل‌های تصویری و صوتی و عکس را دارند. این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که با خرید یک گیرنده دیجیتال تلویزیون، علاوه بر تماشای برنامه‌های تلویزیونی، فیلم‌ها و ویدئوهای موجود بر روی کامپیوتر یا دوربین دیجیتال خود را به راحتی بر روی تلویزیون ببینید.

امکان پخش فایل‌های صوتی با فرمت های MP3 و AAC، موسیقی موجود بر روی کامپیوتر یا تلفن همراه شما را به اتاق نشیمنتان می‌آورد. در برخی از مدل‌های گیرنده های دیجیتال تلویزیون، امکان پخش فایل‌های تصویری با کیفیت HD وجود دارد. این مدل‌ها برای انتقال حداکثر کیفیت تصاویر ویدئویی، از خروجی HDMI استفاده کرده و تصاویری واضح و عالی بر روی LCD یا LED شما ایجاد می‌کنند.

پشتیبانی از گستره وسیعی از فرمت‌های تصویری در برخی مدل‌ها، شما را از هر گونه تبدیل فرمت تصاویر بی‌نیاز می‌کند.

گیرنده دیجیتال تلویزیون

خروجی تصویر HDMI

تصاویر دریافتی از فرستنده‌های تلویزیون دیجیتال در ایران، کیفیت تصویر و ابعاد تصویری مشابه تصاویر DVD استاندارد دارند. این تصاویر به بهترین شکل ممکن می‌توانند توسط کابل‌های کامپوزیت و کامپوننت، در تلویزیون‌های معمولی و کابل کامپوننت (YPbPr) در تلویزیون‌های LCD و LED انتقال داده شوند. در نتیجه، تصاویر دریافتی شما از شبکه‌های تلویزیونی شفافیت و وضوح بیشتری نسبت به تصاویر آنالوگ معمولی دارند. در انتقال تصاویر شبکه‌های تلویزیونی بین استفاده از کابل HDMI یا کامپوننت تفاوت محسوسی وجود ندارد.

کابل HDMI ظرفیت بسیار بالاتری در انتقال اطلاعات نسبت به کابل‌های معمولی دارد و هنگام مشاهده تصاویر HD با استفاده از پخش‌کننده مالتی مدیای موجود در دستگاه، تفاوت کیفیت، بین کابل HDMI و دیگر کابل‌ها به شدت قابل توجه است. در هنگام تهیه یک گیرنده دیجیتال، شما می‌توانید با توجه به نوع تلویزیون خود بهترین انتخاب را داشته باشید تا از پرداخت هزینه اضافی اجتناب کنید.

آنتن در گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون

برای دریافت سیگنال‌های تلویزیون دیجیتال، آنتن مورد استفاده باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که بتواند هر دو کانال UHF و VHF را دریافت کند. این آنتن باید به سمت ایستگاه فرستنده قرار گیرد. استفاده از کابل‌های آنتن با مقدار اهم پایین (75 اهم یا 50 اهم)، استفاده از کوتاه‌ترین مسیر ممکن برای استفاده از کابل و استفاده از کابل یکپارچه، بهترین کیفیت دریافت تصویر را تضمین می‌کند.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: kalarena