تبیان، دستیار زندگی
در فصل هوا تغییر می کند از کتاب علوم پایه دوم ابتدایی به معرفی باد و بادنما پرداخته شده است . پس از تدریس این درس شاگردانم را به حیاط بردم و از آنان خواستم بادنماهای ساخته شده توسط خودشان را در معرض باد قرار دهند و جهت وزش باد را مشخص کنند تا به...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

در فصل های مختلف؛‌ هوا تغییر می کند از کتاب علوم پایه دوم ابتدایی به معرفی باد و بادنما پرداخته شده است .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

مواد مورد نیاز  برای ساختن بادسنج :

  • 4 لیوان یک بار مصرف
  • مداد پاکن دار
  • کارتون کلفت
  • منگنه
  • قیچی
  • ماژیک سیاه

روش ساخت بادسنج: ابتدا لبه های لیوان را با قیچی بچینید . با این کار به سبک تر شدن لیوان ها و افزایش سرعت چرخش آن ها در باد کمک خواهید کرد .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

با استفاده از ماژیک سیاه  بدنه ی یکی از لیوان ها را سیاه رنگ کنید تا به این وسیله میزان چرخش لیوان ها را تا آن جا که امکان دارد اندازه گیری کنید  و به سرعت واقعی باد پی ببرید .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

کارتن محکم و سبکی را که انتخاب کرده اید مانند شکل با قیچی برش زده و با استفاده از دستگاه منگنه آن ها را به همدیگر متصل کنید .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

لیوان ها را مانند تصویر و در یک جهت مشخص به کارتن منگنه کنید .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

بادسنج ساخته شده را با استفاده از سوزن ته گرد یا پونز به انتهای پاکن مداد متصل کنید .

ساخت بادسنج - علوم دوم ابتدایی

حالا بادسنج شما آماده است و می توانید آن را در معرض باد قرار دهید .

آیا می دانستید حشرات مهاجر در مغز خود قطب نما و بادسنج دارند ؟

نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد حشرات مهاجر در تعیین مسیر مهاجرت خود در زمستان ها به سوی مناطق گرم ، از سرعت وزش بادها برای طی مسافت های دور استفاده می کنند .

به گفته محققان شورای تحقیقات زیست محیطی انگلیس، این حشرات نوعی قطب نمای ویژه در مغز خود دارند كه به آن ها این اجازه را می دهد تا بادهایی را كه در مسیر دلخواهشان می وزد انتخاب كرده و با سرعت همان بادها كه گاهی اوقات به یكصد كیلومتر در ساعت هم می رسد، مسافت های بسیار دور را طی كنند تا به مقصد مورد نظر خود برسند.

محققان می گویند با اینكه این حشرات با وزش سریع بادها همراه می شوند، ولی در عین حال می توانند هر زمان كه جهت باد نامساعد و در مسیری غیر از آنچه آن ها می خواهند بود، مسیر پرواز خود را تغییر بدهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لندن، به گفته محققان انگلیسی، سالانه و با آغاز فصل زمستان، بیش از دو میلیارد حشره مهاجر، مسیر طولانی این كشور را تا سواحل مدیترانه با موفقیت طی كرده و در فصل بهار دوباره به این كشور باز می گردند.


منبع: پایگاه بندر دانش آموزان

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی