تبیان، دستیار زندگی
در فصل زمین تغییر می کند از کتاب علوم پایه دوم ابتدایی آشنایی دانش آموزان با پدیده ی آتشفشان مفید به نظر می رسد. این پست برای کمک به دانش آموزان به منظور آشنایی بیش تر با پدیده ی آتشفشان نوشته شده است . همچنین چگونگی ساختن یک مدل از کوه آتشفشانی ، با....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

در فصل زمین تغییر می کند از کتاب علوم پایه دوم ابتدایی آشنایی دانش آموزان با پدیده ی آتشفشان مفید به نظر می رسد. این پست برای کمک به دانش آموزان به منظور آشنایی بیش تر با پدیده ی آتشفشان نوشته شده است. همچنین چگونگی ساختن یک مدل از کوه آتشفشانی، با استفاده از مواد ساده ای که در هر محیطی در دسترس است ذکر گردیده است. امیدوارم که این پست منجر به کشفیات و تجربیات پایداری برای دانش آموزان شود . این فعالیت در دو مرحله طراحی شده است : نخست ساختن کوه آتشفشانی و سپس چگونگی ایجاد فوران در کوه آتشفشانی.

مواد مورد نیاز برای ساختن کوه آتشفشانی :

  • جعبه متوسط
  • بطری خالی نوشابه یا آب معدنی
  • چسب نواری
  • کیسه ی پلاستیکی مچاله شده
  • روزنامه
  • آب
  • آرد
  • رنگ گواش

مراحل ساخت کوه آتشفشانی :

جعبه ای به اندازه ی متوسط تهیه کنید و جایی را که برای برش در نظر گرفته شده است را علامت بزنید . جعبه را با استفاده از قیچی برش بزنید ولی تکه های اضافی را دور نیندازید و آن ها را به نوارهایی سه سانتیمتری برش بزنید .

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

بطری را در میان جعبه قرار دهید و دایره ای را بزرگ تر از اندازه ی ته شیشه روی جعبه رسم کنید. این شیشه محل اصلی کوه آتشفشانی را در درون جعبه مشخص می کند و ارتفاع بطری نشان دهنده ی بلندی کوه آتشفشانی شما است.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

بطری را با استفاده از چسب به صورت محکم در ته جعبه بچسبانید.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

کیسه های پلاستیکی را مچاله کنید و در اطراف بطری قرار دهید و نوارهای برش زده سه سانتی متری با استفاده از چسب نواری به کیسه های پلاستیکی مچاله شده بچسبانید به طوری که ساختار آتشفشان محکم و پابرجا باشد و دهانه ی شیشه با نوارها مسدود نگردد.

 ساخت کوه آتشفشانی و پدیده ی آتشفشان

آرد را با مقداری آب مخلوط کنید طوری که به حالت خمیر نرمی درآید و بتوان آن را به راحتی با تکه های بریده ی روزنامه به بدنه ی کوه آتشفشانی چسباند. به جای استفاده از خمیر اگر چسب چوب در دسترس دارید می توانید استفاده کنید. کار چسباندن تکه های روزنامه را آن قدر ادامه دهید که کوه آتشفشان به ساختار نهایی خود برسد. در آخر ته جعبه را هم با تکه های  روزنامه بپوشانید. برای تمیز ماندن فضای کاری می توانید دو ورقه ی بزرگ روزنامه را در زیر جعبه پهن کنید.

کوه ساخته شده را به مدت سه ساعت نگه دارید تا کاملا خشک شود. سپس با استفاده از رنگ گواش کوه را بنا به سلیقه ی خود رنگ آمیزی کنید . می توانید ته جعبه را سبزرنگ کنید به نشانه ی درختان و علفزارهای پای کوه. کوه را قهوه ای به نشانه ی سنگ های روی کوه و آسمان را آبی  رنگ آمیزی کنید. پس از خشک شدن کامل رنگ ها کوه شما برای انجام پدیده ی آتشفشان آماده است.

مراحل ایجاد پدیده ی فوران در کوه آتشفشانی :

برای ایجاد پدیده ی فوران در پایه های ابتدایی بهتر است که از موادی استفاده شود که از نظر ایمنی کاملا سنجیده شده باشند. برای ایجاد این فوران می توانید مقداری سرکه را در بطری درون کوه آتشفشان بریزید و سپس مقداری جوش شیرین را به آن اضافه کنید. در این صورت بر اساس واکنش هایی که بین سرکه و جوش شیرین رخ می دهد شما شاهد فوران کوه آتشفشانی هستید. می توانید در پایه های بالاتر این مطلب را به شاگردان متذکر شوید که گازی که از آتشفشان حاصل می شود دی اکسید کربن است و برای اثبات حرف خود می توانید کبریت شعله وری را به دهانه ی آتشفشانی ساخته شده ی خود نزدیک کنید و شاهد این باشید که گاز دی اکسید کربن حاصل از پدیده موجب خاموش شدن کبریت می شود.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،تنظیم: نسرین صادقی