تبیان، دستیار زندگی
تفاوت عمدۀ ازدواج با هر نوع شرکت دیگریT در سرمایه‌ای است که زن و شوهر به مشارکت می گذارند؛به عبارتی در این نوع مشارکت، سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست، بلکه عالیترین سرمایه های انسانی یعنی قلب،روح ،آرزوهای بشریو... است که مورد مشارکت گذاشته میشود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شریکی از جنس مخالف

بررسی انواع مشارکت در خانه ، جهت رسیدن به زندگی متعادل


مفهوم مشارکت در زندگی ، متکی بر تعبیری است که از حضور افراد در یک "شرکت" در ذهن خود داریم . آن گونه که مرسوم است در چنین شرکتهایی ، اعضا به امید منفعت با سرمایه گذاری مادی ، کوششی را به اتفاق هم آغاز می کنند و عواقب احتمالی آن ، اعم از زبان و حتی ورشکستگی را از پیش می پذیرند . سودها به همان نسبتی توزیع می شود که زیانها متوجه هر یک از آنهاست.

همسر

تفاوت عمده " ازدواج"  با هر نوع شرکت دیگری ، در سرمایه ای است که زن و شوهر به مشارکت می گذارند ؛ به عبارتی در این نوع مشارکت ، سخن از مال و منال به طور طبیعی نیست ، بلکه عالیترین سرمایه های انسانی یعنی قلب ، روح ،عواطف، احساسات و آرزوهای بشری است که  مورد مشارکت گذاشته می شود . زن و شوهر در چنین پیوندی باید خود را برای پذیرفتن هرگونه عواقب احتمالی ، اعم از موفقیت و شکست ، مهیا کنند و به نسبتی که مطلوب است ، سهمی را برعهده گیرند.

چنین تصویری از مشارکت در یک خانواده ی سالم ، آنگاه شکل می گیرد که هر یک از زوجین ، دستی از آستین همت برآورند و با همیاری و قبول مسئولیت در زندگی ، بهترین جلوه مشارکت را به نمایش بگذارند . دلیل اصلی برای ضرورت مشارکت این است که هیچ عاملی نمی تواند.

 مرز منافع مرد را از منافع زن و یا بالعکس ، جدا کند .همچنان که مرز آسیبهای وارده به مرد ،با آسیبهای زندگی زن ،جداشدنی نیست ، زیرا هردو در یک مجموعه و برای رسیدن به مقصودی واحد درتلاشند . چگونه می توان از نزدیکترین پیوند موجود میان دو انسان حد فاصلی میان منافع یا مضار آنها قائل شد ؟

در ازدواج ، روح فردی هر یک از زوجین ، به روح جمعی گسترش یافته و از حوزه نفع و ضرر شخصی ، چند گام فراتر نهاده و به احساسی عمیقتر و ارزشمند تر از گذشته نایل می شود .

انواع مشارکت

بر اساس موقعیتهایی که زن و شوهر به یاری هم بر می خیزند ، مشارکت ، جلوه متناسب با آن موقعیت را پیدا می کند . به طور عمده ، دو نوع مشارکت قابل تبیین و توصیف است:

**مشارکت در زندگی عادی

**مشارکت در شرایط ویژه

مشارکت در زندگی عادی

زمانی که زندگی در بستر طبیعی خویش جریان می یابد ، هر یک از زوجین مسئولیتهایی را عادلانه تقبل نموده و در پی انجام آن برمی آیند .این کیفیت ، پیوسته متضمن وظایف کلیشه ای نیست ، بلکه بخشی از امور مرتبط به همسر را نیز دربر می گیرد ؛ به عنوان مثال ، خانمی که علاوه بر وظیفه مشخص در زندگی ، با اظهار علاقه مندی به کار و شغل همسرش ، خود را بیگانه با آن نشان نمی دهد و حتی بر اساس شناخت نسبی از پیشه و حرفه همسر ، مشاور مطمئن و مطلوبی در این گونه مسایل خواهد بود . دست کم ، ابراز علاقه به شغل همسر ، مرد را نسبت به اهمیت کارش مطمئن می سازد و آن را جدی تر مورد توجه قرار می دهد.

در مثال دیگر ، از مردی یاد می کنیم که علاوه بر انجام وظیفه در خارج از منزل ، حصاری میان خود و مسئولیتهای زن نمی بیند و هرگاه نیازی احساس شود ، مشتاقانه به یاری برمی خیزد و بخشی از وظایفی را که به طور مرسوم برعهده زن است ، بر دوش گرفته و انجام می دهد . چنین روشی ، زن را بیش از پیش به ارزش کارش دلگرم می نماید و علاوه بر آن ، احساس ارزش شخصی نیز به وی دست می دهد و در نهایت به سهولت کارها و زندگی و شادکامی ناشی از آن می انجامد .

هیچ خانمی آنقدر مشغله ندارد که نتواند به همسرش کمک کند ( منظور کمک فکری نیزمی باشد ). اگر فردی از صمیم قلب مایل باشد که در کار به همسرش مساعدت کند ، باید کارهای خانه را طوری تنظیم نماید که به او وقت اضافه بدهد و احتیاجات همسرش را نیز مرتفع سازد

مشارکت از دیدگاه قانون مدنی

( ماده 1104) : « زوجین باید در تشدید (محکم کردن ) مبانی خانواده و تربیت اولاد خود به یکدیگر معاضدت (مشارکت) نمایند .»

مشارکت در شرایط ویژه

شرایط ویژه ، بیش از آنچه برای مردها مطرح است ، در مورد زنها قابل طرح می باشد . ابتدا مواردی را که تحت عنوان شرایط ویژه می توان تلقی نمود ، می آوریم و سپس آنها را مورد بحث قرار می دهیم :

شرایط ویژه برای خانمها

**کثرت اولاد ( مضاعف شدن مسئولیت زن در قبال نگهداری و تربیت آنها)

**بیماری و از کار افتادگی زن

**افسردگی زن ( به ویژه در ایام خاصی که در هر ماه پیش می آید )

**نازایی زن

**فرزندان دوقلو

**از دست دادن فرزند

**مهمانداری زیاد و بیش از حد توانایی

** زنان شاغل

**وجود فرزند معلول یا عقب مانده ذهنی در خانواده

**وضعیت نامناسب مسکن ( به ویژه سکونت مشترک با خانواده دیگری که محدودیت زیادی برای زن به وجود می آورد.)

**بیماری ، نقص عضو و معلولیت و از کار افتادگی شوهر

** اعتیاد شوهر

**باز نشستگی مرد ( لازم به یاد آوری است که باز نشستگی به تنهایی عامل مشکل آفرین نیست ولی در مواردی که زمینه مساعد از قبل وجود دارد ، موجب احساس افسردگی در مرد و درگیری میان او و همسرش می شود.)

مشارکت در خانواده

شرایط ویژه برای آقایان

**داشتن بیش از یک شغل ( به منظور تامین درآمد زندگی )

** داشتن حرفه خاصی که با برنامه معمول زندگی مطابقت ندارد.(نظیر خدماتی که شبانه روزی بوده و یا فقط شبها در محل کارحضور می یابد .)

**کارهای تحقیقی و فکری و نویسندگی و هنری ( که مرد ناچار است در منزل کار کند )

** محرومیت عاطفی مرد در دوران کودکی و نوجوانی

**نقص عضو و معلولیت مرد ( به عنوان نمونه جانبازان )

**بیماری صعب العلاج مرد ( بیماری کلیوی ، دیابت و نظایر آن که شرایط ویژه ای را برای زندگی پیش می آورد .)

** شغلهایی که نیاز به ماموریت رفتن و مسافرتهای زیاد داخل و خارج کشور دارد .

**از دست دادن شغل و حرفه

** ورشکستگی مالی و اقتصادی

توصیه های تربیتی به خانمها

** هیچ خانمی آنقدر مشغله ندارد که نتواند به همسرش کمک کند ( منظور کمک فکری نیزمی باشد ). اگر فردی از صمیم قلب مایل باشد که در کار به همسرش مساعدت کند ، باید کارهای خانه را طوری تنظیم نماید که به او وقت اضافه بدهد و احتیاجات همسرش را نیز مرتفع سازد .

**نوع همیاری به شوهر ، می تواند مقدار و سطح کارهای موثر و مهم او را بالا ببرد و نیز امتیاز و محسنات خاصی به کار شوهر می بخشد . زیرا منافع آنها وابسته به کار روزانه نیست ، بلکه بستگی به یک عمر زندگی دارد .

**بدون اطلاع و معلومات کافی از کار شوهر ، کسی قادر به انجام کمک به او نیست . هرقدر خانمها در کار همسرشان بیشتر مطالعه و فکر کنند ، برای کمک و مساعدت او مجهزتر خواهند بود . حتی اگر مرد به این همیاری زن نیازی نداشته باشد . همین قدر که زن به کار و احتیاجات او آشنا باشد ، با صمیمیت و تفاهم بیشتری با هم زندگی خواهند کرد .

**بخش اعظم زندگی و علاقه مرد ، صرف حرفه و شغلش می شود . برای زن امتیاز بزرگی است که به کاری علم و آشنایی داشته باشد که تمام ساعات بیداری همسرش را اشغال کرده است .

وقتی در مجلس ترحیم همسر علامه طباطبایی (ره) ، صاحب تفسیر قیم المیزان ، آن عالم بزرگوار را خیلی ناراحت و متأثر می بینند ، از ایشان می پرسند چرا شما بیش از حد برای فقدان همسرتان اندوهناکید ؟

ایشان می فرماید: « اگر زحمات و مساعدتهای همسرم نبود ، من توانایی نوشتن تفسیر المیزان را پیدا نمی کردم .»

معروف است که کتاب « جنگ و صلح » اثر برجسته تولستوی که یکی از ده کتاب جاودان ادبیات جهان است ، توسط همسر فداکار تولستوی بیش از دهها بار پاکنویس شد تا چنین اثری به جامعه بشری ارائه گشت.

اگر فرصتی برای همیاری با همسرتان ندارید ، حتی المقدور با انجام امور شخصی و حفظ نظافت و تمیزی محیط خانواده ، زحمت او را کم کنید و بر لطف و شادکامی زندگی بیفزایید و این در صورتی عملی است که بدانید همسرتان انتظار چه رفتارهایی را از شما در محیط خانه دارد

توصیه های تربیتی به آقایان

** « پیامبر اسلام (ص) ، آن بزرگمردی که پشت دو ابر قدرت زمانه خویش ، یعنی امپراتوری بیزانس روم و پادشاهی ساسانی را به خاک رسانید ، با آن عظمتش در منزل کار می کرد .»

**هرگز تصور نکنید که کار بیرون از منزل با ارزش و کار درون منزل بی ارزش است . ارزش کار را محیط آن تعیین نمی کند بلکه انگیزه های انسانی و اخلاقی ، تلاش و مجاهدت و نتیجه عملی آن است که بدان ارزش می دهد . لذا همیشه به همسرتان تلقین کنید که کار او برایتان فوق العاده با ارزش و مهم است .

**برخی از مردها براساس یک باور غلط ، گمان می کنند که کار کردن مرد در خانه ، او را سبک می کند . در حالی که این امر برنفوذ و محبوبیت او در دلها می افزاید و رضای خدا را در پی دارد . در حقیقت ، شخصیت مرد است که خانواده را رهبری می کند ، نه پول و ثروتش .

**اگر به دلیل مشغله زیاد و مسئولیت سنگین ، نمی توانید عملا به همسرتان همیاری نمایید ، حداقل ، انگیزه و نیت خود را به اطلاع او برسانید تا از حمایت فکری شما احساس دلگرمی کند .

انگیزه همکاری و مشارکت ، مهمتر از خود همکاری است . زیرا مقدمه هر عملی ، انگیزه ای است که در پشت آن عمل نهفته است .

**اگر فرصتی برای همیاری با همسرتان ندارید ، حتی المقدور با انجام امور شخصی و حفظ نظافت و تمیزی محیط خانواده ، زحمت او را کم کنید و بر لطف و شادکامی زندگی بیفزایید و این در صورتی عملی است که بدانید همسرتان انتظار چه رفتارهایی را از شما در محیط خانه دارد.

سرور حاجی سعید

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

مرهمی برای روح خسته ام

بیا زندگی را زندگی کنیم

راه های کسب آرامش در خانواده

مراودات عاشقانه ،آزادآزاد

بروشور یک زندگی شاد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.