تبیان، دستیار زندگی
احتمالاً برایتان عجیب خواهد بود که بگوییم بروکلی باعث لاغری و مقابله با آسم و آلرژی‌های دستگاه تنفس می‌شود...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بروکلی: لاغری، مقابله با آسم و آلرژی


احتمالاً برایتان عجیب خواهد بود که بگوییم بروکلی باعث لاغری و مقابله با آسم و آلرژی‌های دستگاه تنفس می‌شود...

بروکلی

باید بدانید گیاهان چلیپایی علاوه بر این که به کاهش وزن کمک می‌کنند بلکه مانع از ابتلا به آسم و برخی از آلرژی‌ها نیز می‌شوند. برای قرار گرفتن در چند و چون نتایج بررسی‌های به عمل آمده با ما همراه باشید.

محققان دانشگاه کالیفرنیای ایالات متحده‌ی آمریکا روی افرادی که روزانه 200 گرم جوانه‌ی بروکلی مصرف می‌کردند بررسی‌هایی انجام دادند.

آن‌ها مشاهده کردند میزان آنزیم‌های آنتی اکسیدانی در سیستم گوارش و همچنین در سیستم تنفسی این افراد سه برابر بیشتر است.

محققان آمریکایی معتقدند مصرف بروکلی از ابتلا به بیماری آسم، آلرژی‌ها و مشکلات مشابه دستگاه تنفسی پیشگیری می‌کند.

در این پژوهش محققان افرادی که هر هفته 340 گرم و یا به عبارتی در روز حدود 50 گرم بروکلی مصرف می‌کردند را نیز تحت نظر گرفتند و مشاهده کردند ژن‌های مقابله کننده با سرطان در این افراد بیشتر است.

واقعیت این است که بروکلی سرشار از سولفورفان است. محققان توصیه می‌کنند که برای مقابله با آسم و آلرژی‌ها و یا برای استفاده از ارزش غذایی بالای آن حتماً بروکلی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید.

سولفورفان‌ها ترکیباتی هستند که به بدن کمک می‌کنند تا با سرطان مبارزه کند و احتمال ابتلا به این بیماری مهلک را کاهش دهد.

بروکلی سرشار از سولفورفان است. محققان توصیه می‌کنند که برای مقابله با

آسم و آلرژی‌ها و یا برای استفاده از ارزش غذایی بالای آن حتماً بروکلی را در برنامه‌ی غذایی خود بگنجانید

اگر بروکلی خام دوست ندارید حتماً جوانه‌ی بروکلی را وارد برنامه‌ی غذایی‌تان بکنید. البته توجه داشته باشید که قبل از مصرف آن‌ها را با دقت شستشو دهید.

همچنین می‌توانید بروکلی را در مخلوط کن بریزید تا به تکه های کوچک‌تر تبدیل شود. سپس این تکه های کوچک‌تر را در سوپ بریزید و از طعم و خواص آن استفاده کنید.

سالاد نیز گزینه‌ی خوبی برای مصرف بیشتر بروکلی است. با بروکلی و کمی پنیر یا هویج رنده شده سالاد تهیه و میل کنید. می‌توانید به سالادهای دیگرتان نیز بروکلی اضافه کنید.

همان‌طور که گفتیم مصرف بروکلی از ابتلا به آسم و آلرژی‌ها پیشگیری می‌کند. البته این خاصیت تنها به بروکلی ختم نمی‌شود. کلم برگ، کلم قرمز، گل کلم، کلم بروکسل، کلم پیچ و تربچه نیز حاوی آنزیم‌های سولفورفان هستند و همین خواص را دارند.

سالاد بروکلی

تردید نکنید و از انواع کلم‌ها سالاد درست کنید. مقداری هویج رنده شده نیز به آن اضافه کنید. سالادتان را با آب لیموترش و یا سرکه سیب (یک قاشق غذاخوری کافی است) میل کنید. اگر از طعم لیموترش خوشتان نمی‌آید از آب انار به اضافه‌ی یک قاشق چای‌خوری روغن زیتون استفاده کنید.

یک بشقاب از این سالادها سرشار از مواد مغذی است. اگر می‌خواهید لاغر شوید و یا لاغر بمانید به نقش مواد مغذی موجود در سبزیجات خام اعتماد کنید.

البته خواص این سبزیجات به همین جا ختم نمی‌شود. سبزیجات برگ سبز حاوی کاروتنوئیدها هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که سبزیجات حاوی کاروتنوئیدها و زآگزانتین به کاهش مشکلات بینایی افراد مسن کمک زیادی می‌کند.

متأسفانه برخی از افراد نمی‌توانند کلم‌های خام را به درستی هضم کنند. اگر شما همه جزو همین افراد هستید قبل از مصرف، کلم را بخار پز کنید و یا این که آن‌ها را ریز خرد کنید تا راحت‌تر جویده و هضم شوند.

تعادل فراموش نشود

اگر شما می‌خواهید وزنتان را کنترل کنید از گیاهان چلیپایی شفابخش استفاده کنید اما حواستان باشد که زیاده‌روی را کنار بگذارید. بروکلی شما را به رویای خوش اندامی نزدیک می‌کند اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود. در واقع گیاهان چلیپایی باید به اندازه مصرف شوند زیرا در غیر این صورت امکان دارد که باعث تحریک غده‌ی تیروئید شوند.

متأسفانه برخی از افراد نمی‌توانند کلم‌های خام را به درستی هضم کنند. اگر شما همه جزو همین افراد هستید قبل از مصرف، کلم را بخار پز کنید و یا این که آن‌ها را

ریز خرد کنید تا راحت‌تر جویده و هضم شوند

حفظ تعادل و پرهیز از زیاده‌روی اساس یک تغذیه‌ی سالم است. اگر می‌خواهید لاغر یا چاق شوید و یا وزن ایده آل خود را حفظ کنید سبزیجات را وارد برنامه‌ی غذایی خود بکنید تا همچنین از شر بیماری‌ها نیز در امان بمانید. در واقع مصرف این مواد غذایی باعث تقویت سیستم دفاعی شده و نمی‌گذارد بدن دچار اکسیداسیون شود. توجه داشته باشید زمانی که اندازه‌ی دور کمرتان 2 تا 3 سانتی متر کمتر باشد سیستم ایمنی بدنتان بهتر عمل می‌کند و کمتر در معرض بیماری‌های قلبی قرار می‌گیرید.

توصیه‌ی آخر

سبزیجات و گیاهان چلیپایی را وارد برنامه‌ی غذایی خود بکنید، مصرف چربی‌های مضر را کاهش دهید و سالم بمانید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

کلم بروکلی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

3 دلیل مهم برای مصرف بروکلی

کلم بروکلی، از روده تا ریه

ارزش غذایی کلم بروکلی

چرا کلم بروکلی برای قلب مفیده؟

بروكلی را نپزید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.