تبیان، دستیار زندگی
«اگر من مجبور باشم این غذا را بخورم، حتماً می میرم!»، «من گوشت دوست ندارم»، «از بوی ماهی بدم می آید»، «شیر نمی خورم، چون خیلی خیلی بدمزه است» و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

من این غذا را نمی‌خورم!


«اگر من مجبور باشم این غذا را بخورم، حتماً می میرم!»، «من گوشت دوست ندارم»، «از بوی ماهی بدم می آید»، «شیر نمی خورم، چون خیلی خیلی بدمزه است» و...


کودک بد غذا

اگر شما هم فرزند کوچکی داشته باشید، حتماً با این جملات آشنا هستید و می‌دانید چقدر سخت است كه او را متقاعد کنید غذایی را که دوست ندارد، بخورد.

یكی از مادرانی كه با این مشکل مواجه بود؛ می‌گفت كه هر وقت نخود فرنگی را با ماکارونی مخلوط می کند، پسرش قیافه عجیبی به خودش می‌گیرد و از آشپزخانه فرار می‌کند. اما او خوشحال بود که پسرش فقط از نخود فرنگی فرار می‌کند، چون بیشتر بچه‌ها از گوشت و ماهی هم بدشان می‌آید، شیر نمی‌خورند، سبزیجات را دوست ندارند و...

این مسئله به قدری شایع است که کارشناسان می‌گویند تقریباً دو سوم والدین، درباره غذا خوردن فرزندشان حداقل با یک مشکل از این نوع، روبه رو هستند و از آن شکایت دارند. البته فراموش نکنید لجبازی‌های کودکانه هنگام غذا خوردن یا بهانه گرفتن در دوران خردسالی، طبیعی است و انتظار می‌رود با افزایش سن، این مسئله هم بهبود یابد، ولی اگر باز هم نگران وضعیت تغذیه کودک خود هستید، بهتر است شیوه‌های جدیدی را امتحان کنید؛ شیوه‌هایی ساده که می‌تواند به شما و فرزندتان کمک زیادی کند.

آرام باشید!

اول از همه یادتان باشد با آرامش برخورد کنید و کودک را از غذا خوردن نترسانید؛ او نباید فکر کند ساعتی که می‌خواهد غذا بخورد، ساعت تنبیه و وحشت اوست.

سعی نکنید كودك را وادار کنید غذایی را که نمی‌خواهد، بخورد.

او را مجبور نكنید!

همان طور که می‌دانید شما هیچ وقت نمی‌توانید کودک را مجبور به انجام کاری کنید و این مسئله به خصوص در مورد غذا خوردن مشخص‌تر است. بنابراین سعی نکنید او را وادار کنید غذایی را که نمی‌خواهد، بخورد.

فقط کافی است برایش توضیح دهید كه اگر می‌خواهد بزرگ شود، باید غذایش را بخورد و خودتان هم مشغول غذا خوردن شوید؛ البته هرگز جمله‌ای منفی هم به او نگویید، مثلاً درست نیست بگویید: «غذایت را نخور». همین که شما در مقابل او بنشینید و غذایتان را به طور کامل بخورید، بهترین شیوه برخورد است.

غذای جدید

همچنین وقتی کودک با طعم و غذای جدیدی آشنا می‌شود، هیچ وقت انتظار نداشته باشید او مقدار زیادی از آن خوراکی جدید را بخورد؛ همین که طعم آن را بچشد و مقدار کمی از آن بخورد هم کافی است.


باشگاه كاربران تبیان - ارسالی از: taghvimi