تبیان، دستیار زندگی
روزی كه همراه فرزندم برای انتخاب محل برگزاری مراسم عروسی او به یكی از شركت‌های برگزاركننده مراسم عروسی در شمال شهر تهران رفتیم كه برای خود اسم و آوازه‌ای نیز بیرون داده بود، واقعا حیرت‌زده شدم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هزینه‌های کمرشکن آقای داماد


روزی كه همراه فرزندم برای انتخاب محل برگزاری مراسم عروسی او به یكی از شركت‌های برگزاركننده مراسم عروسی در شمال شهر تهران رفتیم كه برای خود اسم و آوازه‌ای نیز بیرون داده بود، واقعا حیرت‌زده شدم. این شركت را یكی از دوستان معرفی كرده و افراد زیادی نیز آن را تایید كرده بودند.

هزینه‌های کمرشکن آقای داماد

با اعتماد به نفس كامل و اطمینان خاطر از این كه بالاخره جای مناسبی را برای عروسی انتخاب كرده‌ایم و در میان فامیل و دوستان سربلند خواهیم شد، وارد دفتر این شركت شدیم؛ دفتر كه چه عرض كنم، بیشتر به خانه ویلایی شباهت داشت. باید منتظر می‌ماندیم تا نوبت به ما شود.

ظاهرا عروس و دامادهای دیگری هم جلوتر از ما برای انتخاب محل عروسی‌شان به آنجا مراجعه كرده بودند. با نسكافه و پسته و نشان دادن كاتالوگ انواع باغ و مراسم عروسی از ما پذیرایی كردند.

شواهد و قرائن نشان می‌داد كه داماد باید حسابی سر كیسه را شل كند. بالاخره نوبت به ما رسید. با برخوردی كاملا مودبانه از ما خواستند كه بگوییم بودجه مورد نظر ما برای مراسم عروسی چقدر است؟ كمی گیج شده بودیم، البته كمی خجالت می‌كشیدیم و نمی‌دانستیم چه جوابی باید بدهیم.

مدیر شركت به دادمان رسید و گزارشی از منوها و لیست كارهایی كه برای مهمانی انجام می‌دهند به ما ارائه داد. وقتی گزارش مدیر شركت تمام شد، زبانمان بند آمده و نمی‌دانستیم چه بگوییم.

منوی رستوران از نفری 100 هزار تومان شروع و تا 200 هزار تومان خاتمه می‌یافت. در هر یك از این منوها سرویس‌های ارائه شده متفاوت بود. سرو انواع میوه خرد شده فصلی و غیرفصلی، سرو انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم، سرو انواع كباب و میگو، سرو انواع آش و همچنین سرو انواع آجیل و شیرینی به عنوان پیش‌غذا همراه میز شام با مدل‌های مختلف غذا و دسر جزو این منوها محسوب می‌شد.

اگر هم می‌خواستیم برای مراسم عقد از اتاق عقد این شركت استفاده كنیم، باید 400 هزار تومان بابت آن پرداخت كنیم. تزئین سفره عقد، گل‌آرایی و تزئین ورودی سالن نیز هزینه جداگانه داشت. براساس صحبت‌های مدیر شركت، تهیه كالسكه برای رساندن عروس خانم به جایگاه، فراهم كردن چایخانه سنتی به همراه سور و سات قلیان و كبوترهایی كه به تعداد سال تولد عروس و داماد در پایان مراسم به پرواز درمی‌آیند، از جمله مواردی بود كه بر قیمت اجاره یك شب باغ تاثیر می‌گذاشت.

با یك حساب سرانگشتی به این واقعیت رسیدیم كه داماد برای برگزاری چنین مراسمی كه بسیار نیز آبرومندانه به‌نظر می‌رسد، باید خانه مسكونی خود را در قبال هزینه یك شب عروسی پرداخت كند. در حالی كه امیدهایمان به یاس تبدیل شده بود؛ ناامیدانه و مغموم و به بهانه این كه اجازه دهید كمی فكر كنیم با مدیر شركت خداحافظی كردیم.

سفره عقد

پروانه فتحعلی كه كار تزئین سفره عقد را به‌عهده دارد، در مورد هزینه‌های امروزی یك مراسم عروسی می‌گوید: این روزها برای بسیاری از خانواده‌های ایرانی، حواشی یك مراسم عروسی از خود عروسی مهم‌تر است. نه‌تنها عروس و داماد بلكه خانواده‌هایشان نیز می‌خواهند مراسمی برپا كنند كه همیشه در میان فامیل و دوستان صحبت از آن باشد.

وی می‌افزاید: به‌عنوان نمونه سفره عقد یكی از ملزومات عروسی‌های امروزی است و خانواده‌ها به تزئین آن خیلی اهمیت می‌دهند. زیباترین سفره عقد نیز سفره‌ای است كه در آن از تعداد گل بیشتری استفاده شده باشد و از آنجا كه قیمت گل چندان ارزان نیست، به همان نسبت بر قیمت هزینه یك سفره عقد افزوده می‌شود.

هزینه‌های کمرشکن آقای داماد

این سفره‌آرا در مورد هزینه یك سفره عقد می‌گوید: هزینه هر سفره عقد متفاوت است، از 200 هزار تومان شروع می‌شود تا به بالای 10 میلیون تومان. البته من تاكنون چنین هزینه‌ای نخواسته‌ام. برخی از كسانی كه در كار سفره عقد نام و آوازه‌ای بیرون داده‌اند به خاطر شهرت و نام خود چنین رقم‌های بالایی را دریافت می‌كنند وگرنه به نظر من كارها چندان تفاوتی نمی‌كند و نمی‌شود دلیل قانع‌كننده‌ای برای بالا بودن نرخ این سفره‌ها ارائه داد.

وی كه به‌واسطه شغل خود در مجالس عروسی مختلف شركت كرده است، در مورد هزینه‌هایی كه برخی از خانواده‌ها برای ازدواج فرزندانشان می‌كنند، می‌گوید: من مجالس عروسی بسیاری دیده‌ام و همه آنها با هم تفاوت داشتند. امروزه خانواده‌ها فكر می‌كنند هر چه تجملاتی‌تر مراسم را برگزار كنند آبرومندانه‌تر است، در حالی كه من مجالسی را دیده‌ام كه در عین سادگی بسیار آبرومندانه برگزار شد و مهمان‌ها نیز لذت بیشتری بردند.

وی ادامه می‌دهد: در حالی كه در برخی از عروسی‌ها، داماد گران‌ترین جواهر را برای عروس خریداری كرده بود و مهمانان نیز محو زیبایی این جواهر شده بودند، ولی عروس دیگری هم بود كه به‌دلایلی كه برای خود داشت سرویس جواهر بدلی انتخاب كرده بود و هیچ‌یك از مهمانان نیز به بدلی بودن آن پی نبرده بودند.

او در پاسخ به این پرسش كه چگونه یك خانواده حاضر می‌شود منوی 200 هزارتومانی را برای مهمانان خود انتخاب كند، می‌گوید: برخی از این دامادها زیر بار قرض و وام می‌روند و حتی خانه‌ای برای خود ندارند. آنها به ظاهر و چشم و هم‌چشمی اهمیت می‌دهند البته ناگفته نماند كه این روزها از تعداد مهمانان كاسته شده است و بیشتر مهمانان دوستان و فامیل‌های درجه یك هستند. دیگر آن زمان كه مهمانان در مرز 300 تا 400 نفر بودند، گذشت الان مهمانان یك عروسی به زیر 100 نفر می‌رسند.

این روزها همچنین در کنار ماشین عروس که گل آرایی شده است دو ماشین دیگر به عنوان محافظ گل آرایی می شوند و در تمام مسیر ها ماشین عروس و داماد را همراهی می کنند

ماشین عروس

تهیه ماشین عروس و تزئین آن شاید برای بسیاری از ما در اولویت‌های آخر یك مراسم عروسی محسوب شود ولی از نظر برخی از عروس و دامادها تهیه و گل‌آرایی آن چیزی نیست كه به‌راحتی بتوان از آن گذشت. داشتن ماشین 206 و زانتیا و مزدا این روزها مزیتی برای كاهش هزینه عروسی به حساب نمی‌آید جدیدا ماشین‌های قدیمی لوكس كه در خیابان‌های تهران چندان كاربرد ندارد، این روزها برای شب عروسی كاربرد بسیاری دارد و با قیمت‌های بسیار بالاتر كرایه داده می‌شود حتی اجاره این ماشین‌ها خود به منبع درآمدی برای صاحبان این خودروها تبدیل شده است. پس از كرایه این ماشین‌ها نوبت به گل‌آرایی آن می‌رسد.

گفته می‌شود برای یك گل‌آرایی بسیار ساده و معمولی باید حداقل 250 هزار تومان هزینه كرد، مقدار گل و نوع آن به همان میزان بر قیمت كار می‌افزاید. این روزها همچنین در کنار ماشین عروس که گل آرایی شده است دو ماشین دیگر به عنوان محافظ گل آرایی می شوند و در تمام مسیر ها ماشین عروس و داماد را همراهی می کنند. هزینه تزئین ماشین عروس نیز بستگی به نوع گل فروشی و منطقه ای که در آن قرار دارد متفاوت است.

هزینه‌های کمرشکن آقای داماد

عكاسی و فیلمبرداری

بسیاری از عروس و دامادها معتقدند آنچه كه از عروسی باقی می‌ماند، عكس و فیلم است. شام و پذیرایی فراموش می‌شود، گران‌ترین لباس عروس هم از یاد می‌رود، ولی فقط عكس و فیلم است كه خاطره می‌شود، پس برای آن باید بهترین‌ها را انتخاب كرد از همین طرز تفكر بسیاری از عكاسان و فیلمبرداران سوءاستفاده كرده و با ارائه شیوه‌های به‌اصطلاح جدید، عروس و داماد را در شرایط گریزناپذیری قرار می‌دهند و با خود می‌گویند چاره‌ای نیست ما كه این همه هزینه كرده‌ایم این هم روش.

تازه فقط عكس و فیلم است كه خاطرات عروسی را به یادمان می‌اندازد. یكی از عكاسان مجالس عروسی كه معتقد است كار عكس و فیلم او بدون ایراد است در خصوص هزینه فیلمبرداری یك مجلس عروسی می‌گوید: قیمت‌ها از 700 هزار تومان شروع می‌شود و به 30 میلیون هم می‌رسد، این تفاوت قیمت به نوع خدماتی كه ارائه می‌شود بستگی دارد اگر بخواهیم با هلیكوپتر عروس را در بالای شهر بچرخانیم یا در صحرای كشورهای همسایه فیلمبرداری كنیم به همین ترتیب قیمت‌ها متفاوت خواهد بود.

وی این هزینه‌ها را زائد نمی‌داند و معتقد است اگر عروس و دامادی توان پرداخت چنین هزینه‌هایی را دارند، چرا این كار را نكنند، تمام اینها خاطره است.

لباس عروس 10 میلیون تومانی

خرید لباس عروس‌ نیز این روزها برای خود حكایتی دارد، اگر بخواهید به مراكز فروش لباس عروس در شمال شهر بروید كه قیمت‌ها نجومی است.

لباس یك شب آن هم فقط برای چند ساعت و سپس برای سال‌ها در گوشه كمد خاك می‌خورد و تنها كاربرد آن این است كه وقتی عروس خانم صاحب نوه و نتیجه شد آن را به عنوان یادگار به فرزندانش نشان ‌دهد.

یكی از مزون‌داران چهارراه امیراكرم در مورد قیمت لباس‌های عروس می‌گوید: پایه قیمت‌های اینجا از 200 هزار تومان شروع می‌شود و به یك میلیون تومان هم می‌رسد ولی در میرداماد همین لباس‌ها با قیمت‌های بالاتری به فروش می‌رسد.

آرایش عروس مهم‌ترین بخش عروسی برای عروس خانم‌هاست. برخی از خانواده‌ها تصور می‌كنند كه هر چه چقدر برای آرایش عروس پول بیشتری پرداخت كنند عروس زیباتر و جذاب‌تر خواهد شد.

بسیاری از آرایشگاه‌ها نیز از این ایده سوءاستفاده كرده و با مطرح كردن رقم های بالا، عروس‌های جوان را به سوی خود می‌كشانند سهمیه صوفی صاحب یك آرایشگاه زنانه قیمت‌ آرایش عروس را حداقل 500 هزار تومان عنوان می‌كند و می‌افزاید: این قیمت در برخی از آرایشگاه‌ها كه برای خود اسم و رسمی پیدا كرده‌اند به پنج میلیون تومان هم رسیده است.

بخش کلوب ازدواج تبیان


برگرفته از جام جم آنلاین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.