تبیان، دستیار زندگی
اگر برای سفرتان مناطق مرکزی و میانی کشور را انتخاب کرده اید، می توانید مسیرتان را به سمت محلات کج کنید تا از چشمه های آبگرم این شهر دیدن کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تابستان داغ در آب‌های داغ!
تابستان داغ در آب های داغ!


اگر برای سفرتان مناطق مرکزی و میانی کشور را انتخاب کرده اید، می توانید مسیرتان را به سمت محلات کج کنید تا از چشمه های آبگرم این شهر دیدن کنید. چشمه هایی که در 15 کیلومتری شمال شرق این شهرستان در ارتفاعات بلند منطقه قرار دارند و لذت آب تنی و تماشای طبیعت زیبای منطقه را یکجا به شما می دهند. چشمه هایی که شهرتشان در سراسر کشور به گوش رسیده است.

شهرستان محلات از شمال به قم و آشتیان و از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان می رسد. برای رسیدن به آبگرم این شهر باید از طریق جاده دلیجان - محلات و جاده اصلی قم - اصفهان (از طریق جاده دودهک - خورهه) راهی شوید.

محلات 6 چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم دارد. که البته چشمه حکیم از همه خنک تر است.

تابستان داغ در آب های داغ!

این مجتمع دارای دو مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، وان و دوش‌های انفرادی هستند و می توانید در آنها یک آب تنی سالم داشته باشید و از اثرات درمانی این آب ها بهره ببرید. آب این چشمه ها از ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک تشکیل شده اند و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی مۆثر هستند.

عمق آب‌هاى معدنی محلات گاهى به 20 هزار متر می رسد و گرمای بعضی از آنها حدود 100 درجه سانتى‌گراد است

به جز اینها، این چشمه ها گاز رادون هم دارند که در درمان بیماری های ریوی موثرند. این چشمه ها از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود آمده اند و تا سطح زمین جوشیده اند. بنابراین عجیب نیست که بیماران زیادی هر سال بخواهند از شفابخشی این آب ها بهره ببرند.

جالب است بدانید که عمق آب‌هاى معدنی محلات گاهى به 20 هزار متر می رسد و گرمای بعضی از آنها حدود 100 درجه سانتى‌گراد است.

تنها یک نکته مهم را به یاد داشته باشید. به دلیل دمای بالای آب های معدنی محلات، بیماران حاد ریوى و بیماران قلبى نباید از آب این چشمه ها استفاده کنند.

تابستان داغ در آب های داغ!

خوشبختانه در محدوده مجموعه آب معدنی محلات تعداد زیادى مسافرخانه و حمام خصوصى ساخته شده که برای یک اقامت کوتاه در این منطقه گزینه های رفاهی مناسبی به حساب می آیند.

برای رسیدن به مجموعه آب گرم محلات باید از مسیر محلات، روستای دودهك بگذرید. این منطقه تا فرودگاه با ماشین حدود 90 دقیقه فاصله دارد. بنابراین اگر آب تنی در محلات را به عنوان آخرین گزینه گشت و گذار در منطقه در نظر گرفته اید، برنامه تان را طوری تنظیم کنید که از پروازتان جا نمانید.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان