تبیان، دستیار زندگی
خیلی ها ترجیح می دهند سفرهای تابستانی شان را با خودروی شخصی داشته باشند. ماشین شما نعمت بزرگی است که رفت و آمدتان را در شهر و جاده های میانی راحت تر می کند اما در عوض دردسرهای خاص خودش را دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توصیه‌های جدی برای یک سفر خوب


خیلی ها ترجیح می دهند سفرهای تابستانی شان را با خودروی شخصی داشته باشند. ماشین شما نعمت بزرگی است که رفت و آمدتان را در شهر و جاده های میانی راحت تر می کند اما در عوض دردسرهای خاص خودش را دارد. مثل آماده نبودن ماشین؛ خرابی در میان راه و هزینه هایی که روی دستتان می گذارد. بنابراین قبل از آنکه برنامه سفرتان را بچینید به این موارد دقت کنید تا مسافرت تان خراب نشود.

توصیه‌های جدی برای یک سفر خوب

باتری‌تان را شارژ كنید

اگر باتری اتومبیل شما 2 سال عمر كرده حتما از شارژ نگه داشتن و ولتاژ خروجی مناسب آن مطمئن شوید. باتری خودرو در صورت فرسوده بودن،‌ بازده كمتری دارد به خصوص در سفر به مناطقی که هوای سرد دارند. به طور کلی وقتی دمای هوا به صفر برسد باتری كهنه بین 50 تا60 درصد توان خود را از دست می‌دهد و ممكن است از كار بیفتد. یكی از نشانه‌های فرسوده شدن باتری ماشین،  صدای سنگین و زوزه مانند موتور در زمان استارت اولیه است. در این صورت قبل از سفر حتما نسبت به تعویض باتری اتومبیل‌تان اقدام كنید. اگر اتصالات كابل به باتری سولفاته‌كرده با آب‌گرم آن را تمیز كنید و از محكم بودن پیچ اتصال و بست كابل مطمئن شوید.

كم‌باد نباشید

معمولا تا چرخ خودرو پنچر نشود یا ایرادی برای یكی از 4چرخ پیش نیاید، سراغ زاپاس چرخ  و جك نمی‌روید. ممكن است این اتفاق تا چند سال هم نیفتد، ولی شما حتما باید قبل از سفر از سالم بودن و كم نشدن باد لاستیك زاپاس و سالم و روان بودن جك، اطمینان حاصل كنید.

باد لاستیك‌ها را نیز قبل از سفر با توجه به ظرفیت و مقدار بار، تنظیم كنید. معمولا در  تمام اتومبیل‌ها میزان استاندارد باد در جدولی به صورت برچسب در خودرو نصب شده یا در دفترچه راهنمای خودرو قابل مطالعه است.

اگر در جاده و بین راه چرخ اتومبیل‌تان طوری پنجر شد كه احتمال تیوب‌لس كردن وجود نداشت (یعنی باد در فضای بین رینگ و درون لاستیك بند نمی‌شود) و مجبور به استفاده از تیوب یا لاستیك ترمیمی شدید ( آپارات) از آن چرخ و لاستیك، حتما در قسمت عقب و در جهت خلاف شیب جاده استفاده كنید و زمانی كه به مقصد رسیدید آن را با لاستیك نو عوض كنید، زیرا درصورتی كه خدایی ناكرده لاستیكی كه دارای تیوپ است، بتركد، اگر در قسمت جلو باشد، سریعا اتومبیل در جهت آن تغییر مسیر ناگهانی می‌دهد.

اگر ترمزتان نگیرد...

قبل از مسافرت حتما از كافی بودن روغن ترمز و پر بودن لنت‌های ترمز مطمئن شوید. یكی از علائمی كه می‌توان فهمید لنت‌های ترمز احتیاج به تعویض دارند، كم شدن سطح روغن ترمز درون مخزن مایع روغن ترمز است، چون وقتی اصطلاحا گوشت لنت ترمز رو به اتمام است، سیلندرهای ترمز به دیسك ترمز نزدیك‌تر می‌شوند و سطح روغن ترمز را پایین‌تر می‌آورند، پس قبل از پركردن روغن ترمز درون منبع از پر بودن لنت‌های ترمز چهارچرخ مطمئن شوید.

هنگام تعویض روغن كیلومتر اتومبیل را حتما یادداشت كنید و هیچ‌گاه از روغن‌های باز یا اصطلاحا بشكه‌ای و روغن‌های غیراستاندارد استفاده نكنید، چون لطمه‌های زیادی را به موتور اتومبیل‌تان وارد می‌كنند

روغن‌كاری فراموش نشود

قبل از سفر حتما اقدام به بازدید روغن و فیلترها كنید، چون تاثیر بسزایی در مصرف سوخت و عملكرد موتور دارد. هنگام تعویض روغن كیلومتر اتومبیل را حتما یادداشت كنید و هیچ‌گاه از روغن‌های باز یا  اصطلاحا بشكه‌ای و روغن‌های غیراستاندارد استفاده نكنید، چون لطمه‌های زیادی را به موتور اتومبیل‌تان وارد می‌كنند.

درمورد فیلتر روغن نیز ساختار آن به گونه‌ای است كه فشار روغن بالایی را باید تحمل كند و صافی درون آن نیز در گرمای بالا و فشار زیاد روغن باید تحمل داشته باشد تا تخریب نشود، پس در انتخاب فیلتر روغن نهایت دقت را مبذول دارید چون بارها اتفاق افتاده كه فیلترهای نامرغوب و غیراستاندارد در دورموتور بالا و گرمای زیاد، تخریب شده و تا راننده متوجه این مشكل بشود روغن موتور سریعا تخلیه شده و موتور اتومبیل دچار خسارت شده است.

لوازم ضروری در صندوق عقب ماشین

همیشه در اتومبیل‌تان ابزارهایی مثل پیچ‌گوشتی، دوسو و چهارسو، انبردست و آچار داشته باشید. حتما تعدادی فیوز یدك و لامپ چراغ و راهنما را تهیه كنید و در جعبه ابزارتان بگذارید. چراغ قوه و مقداری سیم یا چراغ سیار، فندك و تیغ نیز در موارد اضطراری به دردتان می‌خورد.

یك جعبه كمك‌های اولیه و كپسول اطفای حریق همراه داشته باشید.

اتومبیل‌های جدید اكثرا دارای كلید قطع‌ سوخت داخل محفظه كاپوت جلو هستند كه در مواقع اضطراری رسیدن سوخت به موتور را قطع می‌كند. امكان دارد اتومبیل‌تان در دست‌انداز یا چاله ضربه و تكان شدیدی بخورد و بعد شما هرچه استارت بزنید ماشین روشن نشود. در این صورت در موتور را باز كنید و یكی، دو بار كلید را كه دارای درپوش قرمز یا مشكی است، فشار دهید تا اصطلاحا reset شود.

اگر خودروی شما در رسیدن به سرعت معینی می‌لرزد یا اصطلاحا فرمانش می‌زند، در اولین جایی كه دارای دستگاه بالانس چرخ است، چراغ‌های جلو را بالانس كنید، چون در صورت سهل‌انگاری به جلوبندی اتومبیل صدمه جدی وارد می‌شود.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از زندگی ایده آل