تبیان، دستیار زندگی
تابستان است و آبتنی هایش! مقصد سفر خیلی از شما احتمالا شهرهای ساحلی شمال کشور است که فرصت خوبی برای آبتنی کردن در دریای شمال بهتان می دهند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

8کلید طلایی برای شنا در دریا


تابستان است و آبتنی هایش! مقصد سفر خیلی از شما احتمالا شهرهای ساحلی شمال کشور است که فرصت خوبی برای آبتنی کردن در دریای شمال بهتان می دهند. با این حال یک توصیه بسیار جدی برایتان داریم. دریا؛ حتی اگر آرام هم باشد باز خطرناک است. پس لطفا این راهکارها را بخوانید تا خطر غرق شدن در دریا را به حداقل برسانید.

8کلید طلایی برای شنا در دریا

بد نیست بدانید که تلفات غرق‌شدگی در كشورمان هر سال 1007 تا 1015 نفر است. در واقع در 10سال اخیر حداقل 10هزار نفر در دریاها غرق شده اند و خانواده هایشان را به عزا نشانده اند. 10هزار نفری که خیلی هایشان خود را خبره شناگری می دانستند اما به این فکر نکرده بودند که شنا در دریا قلق های خاص خودش را دارد و با شنا در استخر و رودخانه متفاوت است.

این را هم بگوییم که بیشترین آمار غرق‌شدگان در دریا در خارج از طرح سالم‌سازی غرق شده اند که نه ساحل از شیب مناسبی برخوردار بوده و نه غریق نجاتی در محل حضور داشته است.

چگونه غرق می شویم؟

اصلی ترین دلیل غرق شدن، جریان‌های شكافنده ای است که در میان آب به وجود می آید. این جریان ها به شدت قدرتمند هستند و از ساحل به سمت مناطق عمیق دریا حركت می‌كنند و می‌توانند شناگران را به مناطق عمیق پرتاب کنند. این جریان ها وقتی می آیند، شما ناگهان حس می کنید زیر پایتان خالی شده و دریا شما را به میانه خود کشیده است.

اگر شناگر غیرحرفه‌ای‌ باشید، احتمالا سعی می‌كنید تندتر دست و پا بزنید و خود را نجات دهید اما با این کار فقط انرژی خود را از بین می برید و در نهایت تسلیم می شوید. در صورتی که اگر آرام‌تر شنا كنید می توانید با جریان جلو بروید و کم کم وقتی جریان آرام گرفت، به سمت ساحل شنا کنید.

این وضعیت بیشتر در شرایط نا آرام دریا اتفاق می افتد اما بد نیست بدانید که در شرایط آرام هم در دریا بهانه هایی برای غرق شدن هست. مثل امواج بسیار قدرتمندی که از مناطق دور دست می‌آید و بدون هیچ نشانه‌ای به ساحل نزدیك می‌شود و شناگران را با خود می‌برد.

اصلی ترین دلیل غرق شدن، جریان‌های شكافنده ای است که در میان آب به وجود می آید. این جریان ها به شدت قدرتمند هستند و از ساحل به سمت مناطق عمیق دریا حركت می‌كنند و می‌توانند شناگران را به مناطق عمیق پرتاب کنند

8کلید طلایی

بنابراین به یاد داشته باشید که

1.در مناطق سالم‌سازی نشده شنا نكنید.

2.اگر شنا بلد نیستید به هیچ وجه از منطقه بسیار كم عمق ساحل دور نشوید.

3.در صورتی كه گرفتار جریان شكافنده اقیانوسی شده‌اید مخالف جهت آن شنا نكنید، بلكه همراه آن حركت كنید و وقتی در مناطق عمیق‌تر آرام گرفت با شنایی آرام به ساحل برگردید.

4.به وسایل بادی همچون تیوب‌ها برای شنا كردن اعتماد نكنید.

5.شیب سواحل شمالی كشور تند است به این ترتیب ممكن است كاملا ناآگاهانه و به سرعت از منطقه‌ای كم عمق به سمت منطقه‌ای عمیق بروید.

6.تنها شنا نكنید و همیشه مطمئن باشید شناگری حرفه‌ای یا غریق نجاتی در محلی كه شنا می‌كنید حضور دارد.

7.دریا جای مناسبی برای شنا كردن كودكان نیست حتی اگر شنا را در استخر یاد گرفته باشند.

8.حتی به دریایی كه توفانی نیست اعتماد نكنید، چرا كه موج‌های پرقدرتی وجود دارند كه بدون هیچ نشانه‌ای به ساحل نزدیك می‌شوند و جان شناگران را به خطر می‌اندازند.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان