تبیان، دستیار زندگی
محققین می گویند کنترل میزان قند خون در افرادی که علائم اولیه دیابت نوع دو را نشان می دهند، می تواند احتمال ابتلای آن ها را 50 درصد کاهش...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کنترل قند خون در شروع دیابت


دیابت نوع دو یک اختلال در سوخت و ساز بدن است که در اثر مقاومت سلول ها در برابر هورمون انسولین ایجاد می شود. پژوهشگران علوم پزشکی اعلام کردند برخورد زودهنگام و تهاجمی با علائم اولیه بروز بیماری دیابت نوع دو می تواند در پیشگیری از آن مفید باشد.


اندازه گیری قند خون در دیابت

این محققین می گویند که کنترل میزان قند خون در افرادی که علائم اولیه دیابت نوع دو را نشان می دهند، می تواند احتمال ابتلای آن ها را 50 درصد کاهش دهد. افرادی علائم اولیه دیابت نوع دو را بروز می دهند که میزان قند خون آن ها از حد طبیعی بیشتر و از میزان لازم برای ابتلای به این بیماری کمتر است.

این افراد علاوه بر دیابت نوع دو، در معرض خطر سکته قلبی و مغزی هستند و در بسیاری موارد مشکل آن ها به موقع تشخیص داده نمی شود.

به نوشته محققان، تمهیداتی مانند کاهش وزن و افزایش فعالیت بدنی می تواند پیشرفت علائم اولیه دیابت را معکوس کند، زیرا کاهش تحرک بدنی و چاق شدن در بروز دیابت نوع دو موثر است.

این محققان در مطالعات خود بر روی 1990 فرد در معرض دیابت تحقیق کردند. بعضی از این افراد با دارو و بعضی دیگر با تغییر روش زندگی در حال درمان بودند. گروهی دیگر نیز هیچ اقدام پیشگیرانه ای انجام نمی دادند.

در طول این تحقیق شش ساله، محققان متوجه شدند که احتمال ابتلا به دیابت نوع دو در افرادی که میزان قند خون خود را به اندازه طبیعی کاهش داده اند، 5 درصد کاهش یافته است.

نتیجه این تحقیقات نشان دهنده اهمیت آغاز سریع تر پیشگیری است.

افراد جوان چاق می توانند با تجویز پزشک با استفاده از داروی متفورمین، اقدام به کاهش وزن نمایند، ولی استفاده از دیگر داروها در این افراد مجاز نیست
روش جدید درمان دیابت نوع دو

روزنامه" کوریره دلاسرا" به‌ نقل از یک پزشک پژوهشگر ایتالیایی نوشت: 80 درصد بیماران مبتلا به دیابت، چاق هستند و یا اضافه وزن دارند. در این افراد ظاهرا عضلات بدن از چربی‌های اضافی برای تولید انرژی به جای قند استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر از جذب چربی در روده‌ها جلوگیری شود، پانکراس به طور طبیعی به کار خود ادامه می‌دهد و ترمیم می‌شود.

این پزشک ایتالیایی که متخصص جراحی چاقی است، این روش را بر روی تعدادی از بیماران دیابتی انجام داد که موفقیت آمیز اعلام شد.

وی با انجام یک عمل جراحی بر روی بیمار مبتلا به دیابت، دو راه از معده به سوی روده‌ها باز می‌کند، یک راه برای غذا و راه دیگر برای ترشح پانکراس که برای هضم غذا لازم است.

بنابراین جذب چربی در بدن به  40 گرم و جذب کالری در مردان به 1700 کالری و در زنان به 1400 کالری کاهش می‌یابد.

پیاده‌روی تند، شانس ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش می‌دهد

رعایت رژیم غذایی مناسب در طی یک سال و کاهش وزن ناشی از آن موجب می شود اثرات این رژیم تا مدت سه سال ادامه یابد.

پیاده روی

بهترین راه کاهش وزن، ورزش منظم است که این کار با انجام پیاده روی تند روزانه به مدت 30 دقیقه در هوای آزاد یا با استفاده از تردمیل امکان پذیر است. فعالیت های روزمره خانم های خانه دار جایگزین پیاده روی می شود.

با انجام 150 دقیقه پیاده روی تند در هفته (5 جلسه 30 دقیقه ای) شانس ابتلا به دیابت نوع دو تا 60 درصد کاهش می یابد.

مهم ترین نکته در کاهش وزن، کم کردن میزان کالری دریافتی است.

افراد جوان چاقی که در مرحله قبل از دیابت هستند، تحت نظر پزشک می توانند با مصرف داروی متفورمین اقدام به کاهش وزن نمایند.

افرادی که در مرحله پیش از دیابت و در سنین کمتر از 60 سال بوده و چاق هستند و میزان قند خون آن ها بین 105 تا 110 متغیر است، می توانند با استفاده از اصلاح شیوه زندگی و ‌کاهش وزن داشته باشند.

در افرادی که به دلیل آرتروز، قادر به پیاده روی تند نیستند نیز استفاده از متفورمین مجاز است، ولی در افراد چاقی که سن آن ها بیش از 60 سال است، مصرف این دارو جایز نیست.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

پزشکان بدون مرز

پارسی طب

باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط:

مطالب کامل درباره دیابت

دیابت، قلب را مریض می‌کند

قند خون دیابتی ها چقدر باید باشد؟

چرا پایش روزانه قند خون مشکل است؟

14 توصیه درباره قند خون به دیابتی ها

جدید ترین داروهای ضد دیابت

بیماری های قلبی در دیابتی ها بیشتر است

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.