تبیان، دستیار زندگی
پنیرهای چرب، مرباهای رنگ و وارنگ، سوسیس و کالباس و... برخی از خوراکی‌هایی که هر روز بر سر سفره های ما می‌نشیند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات، پانکراس یا سرطان کولون را افزایش می‌دهند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرطان: از این‌ها بپرهیزید


پنیرهای چرب، مرباهای رنگ و وارنگ، سوسیس و کالباس و... برخی از خوراکی‌هایی که هر روز بر سر سفره های ما می‌نشیند خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات، پانکراس یا سرطان کولون را افزایش می‌دهند.

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری بهتر از درمان است. می‌توان با پرهیز از این خوراکی‌ها و یا حداقل کاهش میزان مصرف آن‌ها تا حد ممکن از ابتلا به انواع بیماری‌ها و به خصوص سرطان پیشگیری کرد. با ما همراه باشید.

پنیرچرب

پنیرهای چرب: خطر سرطان پروستات را افزایش می‌دهند

اگر مشتری پنیرهای خیلی چرب هستید و میزان مصرفتان نیز زیاد است شاید وقت آن رسیده باشید که تجدید نظری بکنید. این پنیرها به خصوص برای افراد بالای 50 سال خطرناک هستند و احتمال ابتلا به سرطان سینه و پروستات را افزایش می‌دهند.

میزان بالای چربی‌های حیوانی اشباع شده‌ی موجود در این پنیرها مقصر اصلی ابتلا به سرطان محسوب می‌شوند. اگر می‌خواهید در آینده دچار مشکل نشوید مصرفتان را به روزانه 40 گرم محدود کنید. توجه داشته باشید که بدن ما روزانه به 3 محصول لبنی (شیر، پنیر سفید، ماست) نیاز دارد. توصیه می‌کنیم از محصولات لبنی کم چرب یا نیمه چرب استفاده کنید.

شیرینی‌ها

شیرینی‌ها: قند زیاد احتمال ابتلا به سرطان را بالا می‌برد

نتایج پژوهشی که در سال 2006 انجام شد نشان می‌دهد که مصرف زیاد قند (شربت، نوشیدنی‌های گازدار، انواع مرباها و غیره) خطر ابتلا به سرطان پانکراس را افزایش می‌دهد.

نتایج پژوهش دیگری که در روی 5000 زن انجام شد نشان می‌دهد زن‌هایی که به طور مرتب و زیاد مواد غذایی شیرین مثل بستنی و شکلات می‌خورند، 12 درصد بیشتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار می‌گیرند.

به عقیده‌ی متخصصان مصرف بیش از اندازه‌ی شکلات صبحانه، بیسکوییت، نوشیدنی‌های شیرین و گازدار و سایر محصولات صنعتی شیرین در کار پانکراس و کبد اختلالاتی ایجاد می‌کند.

توجه داشته باشید مصرف روزانه و زیاد این مواد غذایی خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و همچنین میزان چربی‌های انباشته شده در بدن را بالا می‌برند. متأسفانه این عوامل نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید از مصرف این محصولات شیرین صنعتی بپرهیزید. در حالت کلی از مصرف زیاد قند دوری کنید.

گوشت قرمز

گوشت قرمز احتمال سرطان کولون را بالا می‌برد

نتایج یک پژوهش آمریکایی که در سال 2005 انجام شده نشان می‌دهد که مصرف زیاد گوشت قرمز (گوشت گاو، گوساله و غیره) می‌تواند خطر ابتلا به سرطان کولون و روده را افزایش می‌دهد. در واقع وجود میزان بالای چربی‌های حیوانی اشباع شده باعث این مسئله می‌شود.

مصرف گوشت قرمز را به یک مرتبه در هفته محدود کنید. گوشت مرغ و ماهی را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید.

سوسیس و کالباس

سوسیس و کالباس: مواد نگه‌دارنده‌ی آن‌ها مسئول ابتلا به سرطان

همه‌ی فرآورده‌های گوشتی صنعتی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. اگر جز افرادی هستید که مشتری دائم این محصولات غذایی هستید باید بدانید که خودتان را در معرض خطر قرار می‌دهید.

برای نگهداری و همچنین برای اینکه رنگ کالباس‌های پخته و سوسیس‌ها صورتی تا قرمز شود نیتریت و نیترات استفاده می‌کنند که سرطان زا است. متأسفانه فلور روده نیتریت‌ها را به ترکیبات سرطان زا تبدیل می‌کند.

اگر خیلی به این محصولات غذایی علاقمند هستید و نمی‌توانید از آن‌ها دل بکنید مصرف آن‌را به هفته‌ای یک مرتبه محدود کنید. از این گذشته سوسیس و کالباس سرشار از نمک و چربی‌ها نیز هستند که مشکل زا است.

کباب

کباب خورها احتیاط کنند

متأسفانه زمانی که گوشت قرمز کباب می‌شود خطر ابتلا به سرطان پانکراس، پروستات و دهان بالا می‌رود. می‌پرسید چرا؟ مواد غذایی که با دمای بسیار بالا و آتش مستقیم پخته می‌شوند ترکیباتی آزاد می‌کنند که سرطان زا است.

قطعاً کباب آن قدر خوشمزه است که آدم به مشکلات بعدی‌اش فکر نمی‌کند. اما برای این که سالم زندگی کنید و سالم بمانید تا جایی که می‌توانید مصرف کباب را محدودتر کنید.

شراب الکل

مصرف الکل یعنی 11000 کشته به دلیل ابتلا سرطان

مصرف الکل یعنی ابتلا به سرطان مری، دهان، حلق، روده، کبد، کولون و غیره. مشروبات‌های الکلی جان هزاران نفر را می‌گیرد. دلیلش هم این است که الکل در بدن به یک مولکول سرطان زا به نام استالدهید تبدیل می‌شود که خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. از این گذشته الکل به طور مستقیم به غشاهای مخاطی بدن آسیب رسانده و باعث تشکیل تومور می‌شود.

سرخ کردن غذا

سرخ کردنی‌ها: احتمال سرطان سینه را بالا می‌برد

متأسفانه غذاهای سرخ کردنی احتمال ابتلا به انواع سرطان‌ها مثل سرطان کلیه و معده را افزایش می‌دهد. اگر عاشق سیب زمینی سرخ کرده، چیپس، ناگت و غیره هستید باید تجدید نظر کنید. دلیلش هم این است زمانی که گلوسیدهای نشاسته‌ای مثل سیب زمینی، آرد، برنج، پاستاها و غیره با روغن و در حرارت زیاد سرخ می‌شوند ترکیبات سرطان زا (آکریلامید) و سمی تولید می‌کنند.

مصرف این مواد غذایی را به هفته‌ای یک مرتبه کاهش دهید.

توجه داشته باشید که اسنک‌ها نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند. در حالت کلی تا جایی که می‌توانید از مصرف مواد غذایی سرشار از قند، چربی و نمک را کاهش دهید. میوه و سبزیجات را در الویت برنامه‌ی غذایی‌تان قرار دهید. استرس و فشار های روحی را از خود دور کنید و ورزش را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. خداوند نگه‌دارتان باشد.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

10 عادت سرطان‌زا

31 راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از سرطان

معجزه‌ی مواد غذایی در سرطان‌ها

10 توصیه‌ی ضد سرطانی

عوامل سرطان زا در رژیم غذایی

نقش رژیم غذایی در سرطان‌ها

سوالاتی درباره غذا و سرطان (1)

سوالاتی درباره غذا و سرطان (2)

چرا نوع تغذیه سرطانی‌ها مهم است؟

20 ماده غذایی ضد سرطان

درمان سرطان با رژیم غذایی

افزایش یا کاهش سرطان با غذا

رژیم غذایی در سرطان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.