تبیان، دستیار زندگی
حتی الامكان از مصرف هر نوع شكلات یا آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعی مشكوك بنظر می رسد شدیداً خودداری گردد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکلات‌های افیونی دراطراف مدارس


حتی الامكان از مصرف هر نوع شكلات یا آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعی مشكوك بنظر می رسد شدیداً خودداری گردد.

ادامس مخدر

مهندس حامد پاک سیرت دبیر اجرایی کارگاه های آموزشی « آشنایی با  مضرات و آسیب های مواد افیونی » ، ضمن هشدار به خانواده ها جهت اجتناب از اعتیاد فرزندانشان به مواد مختلف افیونی که به تازگی در کشور در اشکال مختلف ظهور و بروز یافته گفت: اعتیاد نوین به مواد افیونی همه دانش آموزان و دانشجویان کشور را تهدید نموده لذا شایسته است با برگزاری کارگاه های مختلف آموزشی ویژه خانواده ها و جوانان ، ضمن آشنایی با شیوه های جدید عمل توزیع کنندگان مواد مخدر و افیونی ، مضرات و آسیب های آن نیز تشریح گردد. به تازگی تمامی تلاش توزیع كنندگان موادمخدر بر آلوده كردن جوانان به خصوص قشر دانش آموز و دانشجو متمركز شده و با كنار گذاشته شدن مواد افیونی سنتی، توزیع آن به اشکال نوین در آدامس ، شکلات ،پاستیل ، پودر، آب نبات خوشبو کننده ، لوازم آرایشی همچون پنکک ، رژ لب و سایه در جامعه بخصوص در ورودی مدارس و دانشگاه ها از طریق دستفروشان ظهور و بروز یافته است.

به تازگی تمامی تلاش توزیع كنندگان موادمخدر بر آلوده كردن جوانان به خصوص قشر دانش آموز و دانشجو متمركز شده و با كنار گذاشته شدن مواد افیونی سنتی، توزیع آن به اشکال نوین در آدامس ، شکلات ،پاستیل ، پودر، آب نبات خوشبو کننده ، لوازم آرایشی همچون پنکک ، رژ لب و سایه در جامعه بخصوص در ورودی مدارس و دانشگاه ها از طریق دستفروشان ظهور و بروز یافته است

وی با اشاره به اینکه خانواده ها باید بیش از پیش مراقب فرزندان خود باشند ادامه داد: "حتی الامكان از مصرف هر نوع شكلات یا آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعی مشكوك بنظر می رسد شدیداً خودداری گردد. حتی اخیراً ماده ای به عنوان خوشبوکننده دهان به بازار آمده است که خواص اعتیادآور دارد. سر و کله پان پراگ از یکی دو سال قبل پیدا شد و در این مدت توانست بیماری های بسیاری را روانه دندان ها، دهان و تمام جسم کسانی کند که با مصرف آن به خود می قبولاندند که احساس شادی و سرخوشی می کنند. پان پراگ یک ماده مخدر صناعی است و عوامل سودجو آن را به عنوان خوشبوکننده دهان و با نام های راجا، گوتکا، چالیا، نبسوار، پان عربی، پان هندی، پان پاکستانی، ویتامین، ملوان زبل، پان اسفناج و ناس خارجی به جوانان و نوجوانان می فروشند. "

ادامس مخدر

BT نام ماده مخدر دیگریست كه در بسته هایی سبز رنگ و با طعم انواع میوه ها به مردم خصوصاً جوانان عرضه می شود. این ماده محصول كشور هندوستان است و نحوه استعمال و اثرات آن نیز همانند ماده مخدر ناس می باشد. این ماده مخدر بیشتر در اطراف مدارس و دانشگاهها بفروش می رسد. اعتیاد، تحریك و سرخوشی، گیجی و احساس خارج شدن بخار سرد از مغز، از دست دادن تعادل روحی و رفتاری از عوارض روانی این ماده مخدر جدید است.

پیشگیری نکردن، عدم آموزش و اطلاع رسانی، اراده پائین، دوست ناباب و محیط آلوده از عوامل عمده اعتیاد به مواد مخدر هستند و مصرف کننده یکبار ماده افیونی شیشه، حداقل پنج سال طول می کشد که انسان معتاد را به حال نرمال باز گرداند.

باتوجه به اینكه پس از هجوم بی سابقه مخدرهای جدید و كنار گذاشته شدن مواد افیونی سنتی، به تازگی تمامی تلاش توزیع كنندگان موادمخدر بر آلوده كردن جوانان به خصوص قشر دانش آموز و دانشجو متمركز شده است باید بیش از پیش مراقب بود و حتی الامكان از مصرف هر نوع شكلات یا آدامس با اشكال مختلف و با مارك ناشناس كه به نوعی مشكوك بنظر می رسد شدیداً خودداری گردد.

از عوارض مصرف مواد مخدر به ویژه کریستال و شیشه می توان به بروز رفتارهای خشونت آمیز، اضطراب، بی خوابی همراه با کاهش وزن، افزایش فشار خون اشاره کرد که می تواند منجر به سکته و مرگ شود، مشکلات تنفسی، بی اشتهایی، روان پریشی، اختلالات خلقی نیز از دیگر عواقب آن است

وابستگی به مواد افیونی (Opium):

آمار محافظه کارانه کشور ایران نشان از اعتیاد دو میلیون نفر به مواد افیونی دارد. از این‌رو، وابستگی به مواد افیونی، از بزرگ‌ترین دشواری‌های جامعه کنونی ایران است. هشدار دهنده تر این‌که، سن اعتیاد روز به روز پایین‌تر می آید. با توجه به جمعیت قابل توجهی که دچار وابستگی به مواد افیونی هستند، پزشکان عمومی در مرکز مراقبت‌های اولیه، ‌به طور مکرر با چنین افرادی مواجه می‌شوند.

چگونه وابستگی به مواد اتفاق می افتد؟

ادامس مخدر

وابستگی به مواد افیونی سیری تدریجی و مزمن دارد. از تجربه ماده آغاز می‌شود. مصرف اولیه اغلب به دنبال کنجکاوی و اصرار دوستان صورت می‌گیرد. در خانواده‌هایی که والدین وابستگی به مواد دارند،‌ آشنایی کودکان با مواد در سنین خیلی پایین شروع می‌شود؛ این کودکان برای ابتلا بسیار مستعد هستند. مرحله بعد «مصرف تفریحی و تفننی» است. از آنجایی‌که، مصرف اولیه مواد اغلب با احساس لذت و یا رهایی از رنج همراه است، لذا به عنوان یک تجربه خوشایند تکرار می‌شود. مرحله سوم، مرحله سوء مصرف است. دراین مرحله مصرف مواد و رفتار موادجویانه فرد بر یک یا چند بخش از زندگی فرد تاثیر نامطلوب می‌گذارد. مرحله چهارم، وابستگی به مواد است، مرحله ایی که فرد به علت پیدایش حالت تحمل، هرچند وقت یک‌بار مقدار مصرف ماده را بالا می برد و در صورت کاهش مصرف ماده و یا قطع مصرف آن دچار علایم ترک می‌شوند.

تناسب اندام به قیمت اعتیاد

برخی سوداگران در تبلیغات خود، جوانان را به بهانه کاهش وزن سریع نسبت به مصرف شیشه و دیگر مواد مخدر تشویق می کنند. از آنجایی که جامعه در حال حرکت به سمت چاقی است و مردم برای کاهش وزن به دنبال راهکارهایی هستند، این مافیا در تبلیغات خود جوانان را به بهانه کاهش وزن سریع نسبت به مصرف این مواد سوق داده اند.از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که بسیاری از ما دچار آن هستیم، این است که برای رسیدن به اهداف خود عجله می کنیم. بنابراین برخی جوانان از شیشه برای لاغری استفاده می کنند در حالی که از زیان های آن بی اطلاع هستند.

از عوارض مصرف مواد مخدر به ویژه کریستال و شیشه می توان به بروز رفتارهای خشونت آمیز، اضطراب، بی خوابی همراه با کاهش وزن، افزایش فشار خون اشاره کرد که می تواند منجر به سکته و مرگ شود، مشکلات تنفسی، بی اشتهایی، روان پریشی، اختلالات خلقی نیز از دیگر عواقب آن است. علت اصلی گرایش برخی از اشخاص به این مواد به منظور لاغری، نداشتن اطلاعات لازم از پیامدهای مخرب آن است.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران / 2- خبر آنلاین / 3- روزنامه کیهان

مطالب مرتبط:

سیگار هفت میلیاردی روشن می ماند

هجوم ایدز از طریق روابط جنسی  

تسخیر جن درکتاب‌های ممنوعه