تبیان، دستیار زندگی
هنگامی که آشپزی می‌کنید، زمان بسیار خوبی برای آموزش دادن به بچه‌ها است. شما می‌توانید در حین آشپزی در مورد ارزش و تهیه‌ی وعده های غذایی با آن‌ها گفتگو کنید
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزه با چاقی دوران کودکی از خانه


هنگامی که آشپزی می‌کنید، زمان بسیار خوبی برای آموزش دادن به بچه‌ها است. شما می‌توانید در حین آشپزی در مورد ارزش و تهیه‌ی وعده های غذایی با آن‌ها گفتگو کنید.

کودک

میلیون‌ها کودک در ایالات متحده، چاق هستند. در حالی که دولت در حال کار کردن بر روی برنامه‌هایی برای جلوگیری از این روند می‌باشد، کارشناسان تاکید می‌کنند که پیشگیری از خانه شروع می‌شود.

مرکز ملی پیشگیری از بیماری‌های مزمن می‌گوید: این کودکان در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به مشکلات استخوانی و مفاصل هستند، آپنه خواب و اعتماد به نفس ضعیف هم از موارد دیگر است.

والدین و معلمان باید برای توانمند سازی کودکان کوشش کنند به طوری که آن‌ها می‌توانند انتخاب‌های غذایی سالم، را برایشان معرفی نمایند.

به گفته‌ی کیم بیچ از فلوریدا «کودکان در معرض بمباران تبلیغاتی برای غذاهای ناسالم هستند، بنابراین مهم است که بزرگسالان مورد اعتماد، آن‌ها را با ارائه اطلاعات به اندازه کافی به انتخاب‌های مثبت برای سلامتی خود راهنمایی کنند.»

خرید ساده

اولین قدم برای داشتن «سلامتی در خانه» خرید مواد غذایی سالمی است که به سادگی می‌توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید.

مری جونز وربویسکی متخصص تغذیه اطفال در بیمارستان کودکان سیاتل، می‌گوید: باید از مواد غذایی که شامل روغن‌های هیدروژنه (چربی اشباع شده) و شربت ذرت با فروکتوز بالا است برای کودکان پرهیز کرد. همچنین مواد غذایی که سدیم، قند و چربی بیشتری دارند باید در رژیم غذایی آن‌ها به حد متوسط رسانید.

خانم وربویسکی لبنیات تازه، گوشت و مواد غذایی که دارای رنگ‌های طبیعی هستند و نیز بیشتر مواد مغذی که ویتامین‌ها و مواد معدنی به طور طبیعی در آن‌ها وجود دارد را توصیه می‌کند.

غذا خوردن سالم از سبزی فروشی‌ها، خواربار فروشی و غذاهایی که کشاورزان می‌فروشند، شروع می‌شود.

کودکان و نوجوانان را با اسنک‌های سالم خانگی آشنا کنید

ایجاد وعده‌های غذایی سالم، یک چیز مهم است، اما این که چگونه می‌توانید شما این‌گونه تنقلات را برای فرزندتان کنترل کنید، مطلب دیگری است. برای بسیاری از مردم بسیار آسان‌تر است که برای بچه‌ها، اسنک‌های از پیش آماده تهیه کنند در صورتی که تهیه غذاهای سبک و سالم در منزل بهتر است.

در آشپزخانه به بچه های خود مسئولیت بدهید

هنگامی که آشپزی می‌کنید، زمان بسیار خوبی برای آموزش دادن به بچه‌ها است. شما می‌توانید در حین آشپزی در مورد ارزش و تهیه‌ی وعده های غذایی با آن‌ها گفتگو کنید.

والدین می‌توانند الگوی خوبی برای فرزندان خود باشند. با بهره گیری از فرآیند پخت و پز هم دید مثبتی از غذاهای سالم را به بچه‌ها می‌دهند و هم در یک فضای دوست داشتنی، بیشتر در کنار یکدیگر هستند و از غذا خوردن باهم لذت می‌برند.

اولین قدم برای داشتن «سلامتی در خانه» خرید مواد غذایی سالمی است که به سادگی می‌توانید از فروشگاه های مواد غذایی تهیه کنید

وقتی که فشار کاری در آشپزخانه کمتر است می‌توانید از بچه‌ها دعوت کنید تا در انجام کارهای ساده تر با شما همکاری کنند.

خانم بیچ معتقد است که این کلیدی است برای این که کودکان اهمیت تغذیه‌ی سالم را درک کنند و به آن عمل نمایند.

این سبب می‌شود تا کودکان و نوجوانان مسئولیت سلامتی خود را با ساختن انتخاب‌های سالم در مورد مواد غذایی که می‌خورند، به عهده بگیرند.

آموزش در حال داشتن سرگرمی

بیان واقعیت‌های تغذیه ای برای فرزندان بسیار مهم است. کودکان در آشپزخانه با استفاده از انواع بازی‌های هرم غذایی، فلش کارت‌ها و ریاضیات ساده مانند محاسبه ساده‌ی کالری غذاها و این که چه موادی کالری بیشتری دارند و یا اینکه چگونه کالری اضافی را بسوزانیم آشنا می‌شوند.

نگهداری کودکان و درگیر کردن آن‌ها از ابتدا تا پایان به یادگیری آن‌ها و راهنمایی‌های تغذیه ای و ورزش کمک می‌کند. به یاد داشته باشید که کودکان آنچه را که از طریق بازی و سرگرمی می‌آموزند بهتر عمل می‌کنند.

یک مدل غذایی سالم را انتخاب کنید که همه‌ی گروه های غذایی را شامل شود و اعتدال داشته باشد. بعض از غذاها را هم مانند شیرینی و کیک را به طور کلی حذف نکنید. راهی پیدا کنید و طوری برنامه ریزی نمایید که غذاهای مورد علاقه‌تان را در مواقع خاصی بتوانید استفاده کنید. مثلاً فقط در میهمانی و یا آخر هفته‌ها.

ترجمه: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: ehow

مطالب مرتبط:

اضافه وزن در نوجوانان و راهکارهای مقابله با آن

نوجوانان از خطرات هله‌هوله خوری بی اطلاع هستند

ارتباط بین وزن و بلوغ زودرس

رفتارهای تغذیه ای نامناسب در بین جوانان

تغذیه دختران در دوران بلوغ

مدت زمان رشد قدی در کودکان و نوجوانان

سختی عروق در نوجوانان چاق

راه و رسم غذا خوردن

راهکارهایی برای خرید مواد غذایی سالم

این‌ها را بخورید تا جان بگیرید

چه بخوریم که خوش به حالمان شود؟

14 ماده‌ی غذایی در خدمت سلامت و طول عمر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.