تبیان، دستیار زندگی
پادکست تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد و می تواند یک رادیو آماتوری شخصی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آشنایی با پادکست


پادکست تکنولوژی تولید و نشر محتوای صوتی در اینترنت است. به وسیله پادکست می توان صدای خود را در اینترنت منتشر کرد و می تواند یک رادیو آماتوری شخصی باشد.

آشنایی با پادکست

درواقع پادکست انتشار مجموعه‌ای از پرونده‌های صوتی دیجیتال است که توزیع آن در اینترنت با استفاده از فید صورت می‌گیرد و توسط کاربران معمولاً بر روی یک پخش‌کنندهء موسیقی دیجیتال قابل دریافت و پخش است .واژه پادکست از طرف لغت نامه آمریکایی «آکسفورد» به عنوان واژه سال انتخاب شد. این لغت نامه پادکست را اینطور معرفی کرده است: «برنامه ای رادیویی که دیجیتالی ضبط شده و برای دانلود و قرار دادن در دستگاه های شخصی پخش صدا در اینترنت گذاشته می شود.»

پادکست یا پادپخش یکی از روش های انتشار پرونده بر روی اینترنت و نام عمومی نوعی برنامه آوایی است که توسط کاربران معمولا روی یک پخش کننده موسیقی دیجیتال و عموما یک آی پاد به شکل یک فایل صوتی ساخته شده، با استفاده از اینترنت روی رایانه های خانگی و یا پخش کننده های دیجیتال پیاده می شود.

معادل فارسی پادکست

آشنایی با پادکست

واژهء پادکست (podcast) ترکیبی از کلمات broadcast و iPod می باشد و به وبلاگ یا سایتی اطلاق می گردد که پست ها (یا برنامه های) خود را به شکل فایل های صوتی در قالب های mp3 و یا wma جهت شنیدن و یا دانلود کردن در دسترس شنوندگان قرار می دهد.  از جمله معادل های پیشنهاد شده برای پادکست در فارسی «پادپخش» است که ترکیب کلمات آی پاد و پخش به عنوان معادل کست است وترکیب یک لغت فارسی وانگلیسی است.واژه های وبلاگ صوتی، رادیو اینترنتی و رادیونت هم ازجمله لغات پیشنهادی برای معادل پادکست است که هنوز در مورد هیچکدام اجماع وجود ندارد.

 معرفی پادکست

پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود و به زبان ساده تر  تکنولوژی ای برای انتشار صوت بر روی شبکه اینترنت است. پادکست یک فایل چند رسانه ای است که با استفاده از فیدهای عمومی برای پخش صدا بر روی کامپیوترهای شخصی وموبایل، بر روی اینترنت فرستاده می شود.

پادکست ها نیز مانند وبلاگ ها دارای موضوعات مختلفی هستند . ورزشی ، علمی ، تاریخی ، طنز ، خبری و غیره .

آشنایی با پادکست

چیزی که در مورد پادکست ها جالب است حالت صوتی آن ها است که علاوه بر دارابودن جذابیت شنیداری شما را قادر می سازد تا آن را روی کامپیوتر خود دانلود کنید و بعدا آن را روی PC و یا MP3-player خود گوش کنید. وقتی شما صدای شخص گوینده را به جای فونت های کامپیوتر میشنوید ، حس نزدیک تری نسبت به گوینده پادکست دارید که در متون یک وبلاگ به راحتی حس نمیشود. همین موضوع باعث رشد سرویس های بزرگی شده است که به شما پادکست رایگان میدهند.

همان طور که می دانیم اصطلاح پادکست مانند کلمه "رادیو" می‌تواند هم به معنای محتوا و هم به معنای شیوه ارائه باشد.تولیدکننده پادکست اغلب پادکستر (podcaster) نامیده می‌شود. گرچه وب‌سایت‌های پادکسترها ممکن است دانلود مستقیم یا جریان‌یافتن‌ (streaming) محتوای خود را هم عرضه کنند، پادکست از سایر فرمت‌های صدای دیجیتال با قابلیت آن برای دانلود شدن خودکار با استفاده از نرم‌افزاری که توانایی خواندن فید‌هایی مانند RSS یا Atom را دارد، مشخص می‌شود.

پادکست از پیشرفته ترین و جدیدترین سامانه های ارتباطی است و روشی برای انتشار محتوای الکترونیکی به وسیله صدا که کاربران از طریق آن می توانند ساخته های صوتی و کلامی خود را به شنوندگان، ارائه دهند که از آن به وبلاگ صوتی هم یاد می شود و به زبان ساده تر تکنولوژی ای برای انتشار صوت بر روی شبکه اینترنت است

در ابتدا مقصود از پادکست‌کردن امکان دادن به افراد برای پخش"شوهای رادیویی" خودشان بود، اما این وسیله به سرعت به شیوه‌‌های بسیار گوناگونی از جمله پخش درس‌های مدرسه، اعلان تورهای رسمی و غیر رسمی موزه‌ها، فرستادن اعلان‌های کنفرانس‌ها و حتی پخش پیام‌های ایمنی عمومی پلیس بدل شده است.

ویژگی‌های پادکست

آشنایی با پادکست

پادکستینگ یک روش ارائه محتوا در اینترنت است که بر مبنای فایل های صوتی کار می کند. مانند سایر روش های ارائه اطلاعات به صورت فایل های صوتی مثل Radio Broadcasting و Online Audio/Video streaming که بر اساس ارسال فایل های صوتی کار می کنند، روش پاد کستینگ نیز اساسا شبیه همین روش ها است ولی چند تفاوت عمده و متمایز کننده دارد:

** پاد کستینگ بر خلاف سایر روشهای ارائه محتوای صوتی که به روش Push Technology کار می کنند، بر اساس روش Pull Technology است. یعنی، در این روش، مصرف کننده بر اساس تقاضای مشخص خود، به محتوای وب دسترسی دارد و مانند رادیو، مطالب به او تحویل داده نمی شود بلکه او آنها را بر اساس نیاز خود تحویل می گیرد.

** در این روش، مصرف کننده محتوای مورد نظر را توسط دستگاه های پخش غیر از کامپیوتر استفاده می کند و در زمان استفاده، نیازی به دسترسی به کامپیوتر نیست. معمولا دستگاه های استفاده از پادکست ها بسیار کوچک و قابل حمل است و کاربر در هر زمان و مکانی قادر به استفاده از محتوای صوتی خواهد بود.

آشنایی با پادکست

** محتوا پس از دریافت از اینترنت، بدون نیاز به ارتباط با اینترنت، قابل استفاده خواهد بود در حالی که در سایر روشها، نیاز به ارتباط اینترنتی برای استفاده از محتوا است.

** در این روش، امکان شنیدن هر بخش از محتوا، جلو و عقب بردن آن، شنیدن محدوده خاص از محتوا و سایر کنترل ها از طرف کاربر ممکن است. کاربر به هر تعداد بار که بخواهد می تواند محتوا را گوش دهد در حالی که در رادیو اینترنتی، چنین امکانی به خودی خود وجود ندارد.

** در این روش، نیازی به مراجعه به وب سایت های مختلف برای دسترسی به انواع محتویات نیست و با تنظیم نرم افزار، کپی محتوا به دستگاه پخش آن بطور اتوماتیک انجام شده و کاربر همیشه آخرین و جدید ترین اطلاعات را در دستگاه پخش مختوای صوتی خود خواهد داشت.

چگونه به پادکست ها دسترسی پیدا کنیم؟

آشنایی با پادکست

برای استفاده از پادکست های موجود در اینترنت نرم افزار جمع آوری پاد کست ها را که بر اساس فناوری RSS 2.0 کار می کند در کامپیوتر خود نصب کنید.

هدف از تهیه "پادکست"، تهیه محتوای شنیداری از مقالات و محتوای فارسی در ارتباط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است که اقشار نابینا و کم بینا نیز از این محتوا بتوانند استفاده کنند.

البته استفاده و مزایای پادکستینگ بسیار گسترده است و می تواند شامل موارد زیر باشد:

1- ایستگاه های رادیوی اینترنتی شخصی

2- آموزش الکترونیکی

3- کتاب خوانی

4- شعر و شاعری

5- پخش موسیقی

6- تبلیغات خدمات و محصولات

آشنایی با پادکست

7- ارتباطات مردمی و روابط عمومی

8- گزارش گری

9- تفریح و سرگرمی -لطیفه، فال، مسابقه ...

10- موارد استفاده کودکان

 چگونه به یک پادکست گوش کنیم؟

اگر سایت مورد نظر لینک مستقیم به فایل mp3 بدهد که فقط لازم است روی لینک کلیک کنید. اگر سایت آدرس پادکست را داده، شما برای گوش دادن به پادکست به یک نرم‌افزار نیاز دارید که ما آنرا پادکِش (PodCatch)می‌نامیم. ما نرم‌افزار ipodder را پیشنهاد می‌کنیم. بعد از نصب این نرم‌افزار می‌توانید آدرس هر پادکست را در آن وارد کنید و این نرم‌افزار برنامه‌های رادیویی آن پادکستها را بطور اتوماتیک دریافت خواهدکرد.

فرآوری:  مریم نایب زاده

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع: Wikipedia- motarjemonline- podcast- nature- irden