تبیان، دستیار زندگی
از آیة الله میرجهانی نقل است که وقتی دعای ندبه را در سرداب مقدس می‌خواندند، رسیدند به جمله و عرجت بروحه إلی سمائک دیدند آقایی که آنجا نشسته، فرمود: این عبارت از ما نیست و عرجت به إلی سمائک صحیح است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خود آقا دعای ندبه را تصحیح فرمودند!

ندبه


روزهای جمعه با نام و یاد او گره می خورد و لحظه های انتظار عاشقی به اوج می رسد!

و ندبه ی عاشقان در صبح جمعه واگویه های هفته های منتظران است. "ندبه" دعایی معتبر با سندی موثق است که در مفاتیح الجنان آمده است. اما برخی گاهی شبهاتی در آن وارد می نمایند که در این نوشتار می کوشیم به یکی از آن شبهات اشاره نموده و پاسخ آن را بیان نماییم.


معراج و شبهه ی دعای ندبه!

در مبحث معراج مطرح گردیده که معراج روحانی و جسمانی با هم در مورد نبی مکرم اسلام(صلی الله علیه و آله) روی داده است. با این بیان می توان به یکی از شبهایی که در قبول معراج جسمانی رخ داده و جمله ای از دعای ندبه می باشد پاسخ داد که بر اساس برخی از نسخه ها در بخشی از دعای ندبه عبارتی نوشته شده است که مورد تردید برخی از افراد درباره ی معراج جسمانی پیامبر(صلی الله علیه و آله) گردیده است!

یک عبارت، یک سۆال!

در برخی از نسخ در دعای ندبه چنین عبارتی بیان گردیده است: "و بعثته إلی الثقلین من عبادک و أو طأئة مشارقک و مغاربک سخرت له البراق و عرجتَ بروحه إلی سمائک" یعنی خداوند متعال تو را مبعوث کرد برای راهنمایی بندگان از جن و انسش و مشرق و مغرب عالم را زیر پای تو نهاد و براق را مسخر تو ساخت و تو را با روحت به سوی عالم بالا عروج داد.

خود حضرت صاحب الزمان (عج) با اشاره به عبارت صحیح دعای شریف ندبه معما و شبهه ی وارده را حل نمودند. بر این اساس نسخه ای که عبارت "بروحه" را در وصف معراج حضرت ختمی مرتبت ذکر نموده است، نادرست است و این تصریح صریحی است بر معراج جسمانی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)

بر اساس این فراز معراج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روحانی بوده است نه جسمانی. در حالی که بر اساس روایات و حتی آیات قرآن که مفصلاً مورد اثبات قرار گرفت، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) با همین بدن لطیف خود به معراج برده شدند نه آنکه در خواب و رۆیا باشند و یا با روح خود بدانجا عروج داده شده باشند. اما از سوی دیگر دعای ندبه از جمله ادعیه ی بسیار معتبر شیعی است. چگونه این تعارض قابل حل است؟!

به ویژه آنکه علمای بزرگ شیعی در کتب معتبر خود معراج جسمانی رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) را اثبات نموده اند که از آن جمله می توان به رساله ی معراجیه و کتاب مشاهیر الرجال حضرت آیت الله شیخ محمد صالح علامه حائری مازندرانی اشاره نمود که از مفاخر اسلام می باشند و در کتب خویش تصریح دارند که معراج پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) جسمانی بوده نه در خواب و عالم رۆیا و نه روحانی صرف.

در برخی از نسخ در دعای ندبه چنین عبارتی بیان گردیده است: "و بعثته إلی الثقلین من عبادک و أو طأئة مشارقک و مغاربک سخرت له البراق و عرجتَ بروحه إلی سمائک" یعنی خداوند متعال تو را مبعوث کرد برای راهنمایی بندگان از جن و انسش و مشرق و مغرب عالم را زیر پای تو نهاد و براق را مسخر تو ساخت و تو را با روحت به سوی عالم بالا عروج داد. بر اساس این فراز معراج رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) روحانی بوده است نه جسمانی

معّما را خود حضرت (عج) حل کردند!

در کتاب شیفتگان مهدی (عج) نقل شده است که در شرح حال مرحوم آیت الله میرجهانی دارد که وقتی ایشان دعای ندبه را در سرداب مقدس می خواندند، رسیدند به این جمله ی "و عرجت بروحه إلی سمائک" ناگاه دیدند آقایی که آنجا نشسته، فرمودند: این عبارت از ما نیست "و عرجت به إلی سمائک" صحیح است.

خود حضرت صاحب الزمان(عج) با اشاره به عبارت صحیح دعای شریف ندبه معما و شبهه ی وارده را حل نمودند. بر این اساس نسخه ای که عبارت "بروحه" را در وصف معراج حضرت ختمی مرتبت ذکر نموده است، نادرست است و این تصریح صریحی است بر معراج جسمانی پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله).

سخن پایانی ...

ادعیه گنج هایی هستند که به تعبیر امام خمینی(ره) قرآن صاعدند. پس قدر آن ها را بدانیم و از آنها غافل نشویم که راهگشای دنیا و عقبای ما هستند . إن شاء الله

                                                                                                                                                               ن. رادفر

بخش مهدویت تبیان


فهرست منابع و مآخذ:

1-     معراج پیامبر (ص) – علیرضا زکی زاده

2-     اقبال الاعمال – سید بن طاووس

3-     بحار الانوار – علامه مجلسی – ج99

4-     شیفتگان حضرت مهدی (عج) – احم قاضی زاهدی – ج2

5-     مفاتیح الجنان – شیخ عباس قمی – دعای ندبه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.