تبیان، دستیار زندگی
فکر کنید بار و بندیلتان را بسته اید و به روستایی رفته اید که قبلا از زیبایی طبیعتش زیاد شنیده اید. در روستا به دنبال اهالی می گردید تا درباره دیدنی های روستا و امکاناتش از آنها سوال کنید. اما در روستا، تا چشم کار می کند خانه های متروک است
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روستایی با یك نفر جمعیت!
روستایی با یك نفر جمعیت!


فکر کنید بار و بندیلتان را بسته اید و به روستایی رفته اید که قبلا از زیبایی طبیعتش زیاد شنیده اید. در روستا به دنبال اهالی می گردید تا درباره دیدنی های روستا و امکاناتش از آنها سوال کنید. اما در روستا، تا چشم کار می کند خانه های متروک است؛ به جز یک خانه که تنها یک پیرمرد 70 ساله در آن زندگی می کند.

این تصویر شاید زیادی فانتزی و غیرواقعی به نظر برسد اما باید بگوییم چنین روستایی واقعا وجود دارد و از قضا در کشور خود ما هم قرار گرفته است؛ روستایی با یک نفر جمعیت که لقب کم جمعیت ترین روستای دنیا را با خود یدک می کشد!

روستای زندرق در حوالی هشتجین خلخال قرار دارد. برای دیدن این روستا باید چمدانتان را ببندید و راهی استان اردبیل شوید.

روستای زندرق بر اساس سرشماری سال 87 حدود 50 نفر جمعیت داشت اما در همین چهارسال، 49 نفر از جمعیت روستا به خاطر مهاجرت یا فوت کم شده و از آن 50 نفر فقط یک نفر باقی مانده است.  مشهدی امیدعلی مهپور 70 ساله که همسرش را بیش از 30 سال قبل از دست داده و و دیگر ازدواج نکرده و همچنان به سرزمین آبا و اجدادی اش پایبند است.
او در سال‌های گذشته مدت زمان كوتاهی را همراه با دیگر اهالی در شهر تهران زندگی می کرد اما علاقه ای که به زادگاهش داشت، 30 سال قبل او را به زندرق کشاند و از همان حالا تا به حال در این روستا مانده است

امیدعلی در زندرق به زراعت و باغداری مشغول است. او در سال‌های گذشته مدت زمان كوتاهی را همراه با دیگر اهالی در شهر تهران زندگی می کرد اما علاقه ای که به زادگاهش داشت، 30 سال قبل او را به زندرق کشاند و از همان حالا تا به حال در این روستا مانده است.

امید علی می گوید که آب و هوا و شرایط زندگی در شهر اصلا با روحیه او سازگار نیست چون كه عاشق طبیعت و گشت و گذار در هوای پاك و لطیف است و به همین دلیل، بعد از مهاجرت آخرین افراد باقی مانده در روستا، او همچنان در روستا مانده و ترجیح داده زندگی ساده اش را به دور از زرق و برق شهرها ادامه دهد.

روستایی با یك نفر جمعیت!

او علاوه بر زراعت، زنبورداری می کند، مرغ خانگی پرورش می دهد و محصولات باغی تولید می‌كند که زندگی اش هم از همین راه می گذرد. تنها برای خرید قند و چای به شهر می‌رود و بقیه مایحتاجش را از دسترنج خود تامین می‌كند.

جالب است بدانید که روستای زندرق فاقد آب، برق، تلفن و گاز است و اصلا دلیل مهاجرت اهالی روستا از زندرق هم همین بوده است. امیدعلی هر سال بیش از 100کیلوگرم عسل و صدها کیلوگرم میوه و تخم مرغ، گندم و سایر محصولات خود را به بازار عرضه می کند. او آرزو دارد روستایشان رونق بگیرد و هم ولایتی هایش دوباره به زادگاهشان برگردند.

رستم زاد

بخش گردشگری تبیان