تبیان، دستیار زندگی
رهبر فرزانه انقلاب، بارها در بیاناتشان به این نكته اشاره داشته اند كه «وصیت نامه شهدا را بخوانید...» این توصیه در كلام گهربار حضرت امام خمینی(ره) نیز دیده می شود. در این مجال فرصتی دست داده تا با هم مروری داشته باشیم بر گزیده ای از صد وصیت نامه که در چند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وصیت نامه کبوترها(قست نهم)


رهبر فرزانه انقلاب، بارها در بیاناتشان به این نكته اشاره داشته اند كه «وصیت نامه شهدا را بخوانید...» این توصیه در كلام گهربار حضرت امام خمینی(ره) نیز دیده می شود. در این مجال فرصتی دست داده تا با هم مروری داشته باشیم بر گزیده ای از صد وصیت نامه که در چند قسمت ارائه میگردد

لینک قسمت قبل

شهدا

وصیت نامه شهید ابوالفضل طیبی

"این جمهوری اسلامی نعمتی است كه خداوند به ما داده است، ابرقدرت ها و عوامل آنها در خارج و داخل كشور هیچگونه آسیبی نمی توانند به انقلاب اسلامی بزنند. این تنها ما هستیم كه با اعمال و رفتار خود می توانیم این نعمت را حفظ و یا خدای ناكرده از دست بدهیم. باور داشتم كه در جبهه ها پاكی وجود دارد و خصلت آن پاك كنندگی عناصر مخلص است. همیشه دنباله رو امام امت و ولایت فقیه و شهیدان باشید و حرفهای امام را گوش دهید. نمازهای خود را با جماعت بخوانید. هر موقع به شهادت رسیدم مرا در كنار شهیدان بیرجند دفن كنید".

وصیت نامه شهید سیداصغر عالم مرتضوی

بسم رب شهداء و الصدیقین ...آری برادران، مبارزان مسلمان با ساده ترین وسایل می جنگند و حاضر نیستند یك روز ساكت بنشینند. ...ای امت قهرمان، همانطور كه امام فرمود شما با حركت خود جریان تاریخ را عوض كردید و می روید تا اسلام را در جهان گسترش دهید و می روید تا در دنیا افسار بردگی را از گردن مستضعفان پاره كنید. امیدوارم در این راه سستی به خود راه ندهید وای به حال شما اگر از انقلاب اسلامی و از خون هزاران شهید در طول تاریخ حمایت نكنید. نگذارید عده ای مزدور، جوانان عزیز ما و همسنگرانمان را فریب دهند، و با رهبران آنان قاطعانه برخورد نمایند و اگر طرفدارانشان هدایت نشوند. نگذارید هركاری كه خواستند انجام دهند كه ناگهان می بینید كار از كار گذشته است بیشتر مخالفان این انقلاب كسانی هستند كه اسلام واقعی را با اسلام شاهنشاهی اشتباه گرفته اند.... اگر دقت كنید می بیند كه آنها درست راه شاه خائن رامی روند با این تفاوت كه اینها وظائف مذهبیشان را از روی صداقت انجام می دهند ولی شاه معدوم برای عوام فریبی چنین روشهایی را به كار می برد من كه فرد ناقابلی هستم به شما توصیه می كنم مواظب صحبت كردنتان باشید، اظهار نظر دربارة این حكومت با اظهار نظر درباره حكومت های دیگر فرق دارد.در موقع صحبت كردن نباید وظایف اسلامی خود را فراموش كنید چرا كه این انقلاب و این رژیم تداوم بخش راه پیغمبران و امامان است و آنهایی كه از روی هوای نفس حرفهایی می زنند خدا آنها را نخواهد بخشید. من شما را به وحدت و یگانگی دعوت و از انفاق و چند دستگی برحذر می دارم و سفارش می كنم هر حركت كوچك و بزرگی را كه انجام می دهید برای رضای خدا باشد و انشا الله خودخواهی و برای نفس حرف زدن را در خود نابود كنید... در آخر از خدا می خواهم كشته شدنم را باعث پاك شدن گناهانم قرار دهد....

وصیت نامه شهید محمد رضا علیجانی

در همه كارها خدا را مد نظر داشته باشید كه خداوند بر همه كارها نظاره می كند. برای ساختن جامعه باید اول از خود شروع كرد تا بتوان جامعه را خوب ساخت در كارها و گفتارتان رعایت اخلاق اسلامی را بكنید همیشه باید حالت جذب كننده ای داشته باشید. نه دفع كننده و همیشه باید مواظب حركات منافقین باشید.

وصیت نامه شهید محمد رضا علیجانی

در همه كارها خدا را مد نظر داشته باشید كه خداوند بر همه كارها نظاره می كند. برای ساختن جامعه باید اول از خود شروع كرد تا بتوان جامعه را خوب ساخت در كارها و گفتارتان رعایت اخلاق اسلامی را بكنید همیشه باید حالت جذب كننده ای داشته باشید. نه دفع كننده و همیشه باید مواظب حركات منافقین باشید

وصیت نامه شهید حمید شهیدی

امشب شب یازدهم عاشورای حسینی است و اگر خدا توفیق بدهد ،من چند روز دیگر عازم جبهه جنگ یعنی آماده جهاد در راه خدا و اسلام هستم. البته اگر لیاقت آن را داشته باشم كه در راه اسلام جان بی ارزش خود را فدا كنم. من این راهی را كه انتخاب كرده ام با دل و جان بوده به همین خاطر دلم می خواهد كه اگر قابلیت آن را داشتم و به درجه رفیع شهادت نایل آمدم نكاتی را ذكر كنم كه برای شادی روح من این نكات را انجام بدهید ،توجه كنید كه باید مثل پدری كه به فرزندان خود وصیت می كند، وظیفه شرعی آن فرزندان است كه به آن عمل كنند .اگر نكنند مسئول هستند و باید جوابگوی خداوند باشند…. خواسته هایی كه من دارم سه چیز است كه از شما یعنی پدر و مادر و مادربزرگم، برادران و خواهران خواهش می كنم و از شما تقاضا می كنم كه حتماً به اینها عمل كنید….

اولی اینكه عزاداری نكنید منظورم گریه كردن است یعنی گریه نكنید باید به خودتان تسلط كامل داشته باشید، مخصوصاً پدر و مادرم.

دوم اینكه بعد ازمرگ من یعنی حداكثر تا چهل روز بعد دیگر به هیچ وجه رضایت ندارم كه هیچ یك از اعضای خانواده ام لباس مشكی وتیره بپوشند.

سوم اینكه بعد از مرگ من مراسمی كه می خواهید بگیرید تشریفاتی نباشد و پولی را كه می خواهید صرف تشریفات بیجا كنید آن را صرف جنگ زدگان و بچه های یتیم بكنید.

امیدوارم كه بخواهش فرزند خود عمل كنید و موجب رضایت و خشنودی روح فرزند خود شوید. من این نامه را با خط خود و در سلامت كامل نوشتم وامیدوارم كه خداوند شما را در راه خدا و دفاع از اسلام پیروز بگرداند و هدف شما چیزی جز خدا نباشد .امیدوارم هركدام از شما كه ناراحتی از من دارید ببخشید و از خدا بخواهید كه مرا ببخشد وبیامرزد، در ضمن اگر یك موقع خدای ناكرده از جانب من به پدر و مادرم خطایی سرزده كه موجب ناراحتی آنان شده آنها گذشت كنند و مرا ببخشند.

فرآوری:عاطفه مژده

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع: پایگاه اطلاع رسانی فرهنگ ایثار و شهادت