تبیان، دستیار زندگی
از دیرباز تلمبه های بالابر برای بالا آوردن آب از چاه به کار می رفت و هم اکنون تعدادی از آنها در نواحی روستایی موجود است . تلمبه دو دریچه دارد که ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انواع تلمبه ها

انواع تلمبه ها

دانش پژوهان عزیز در این جا می خواهیم شما را با انواع تلمبه ها آشنا نماییم.

تلمبه بالابر

از دیرباز تلمبه های بالابر برای بالا آوردن آب از چاه به کار می رفتند و هم اکنون تعدادی از آن ها در نواحی روستایی موجود می باشند .

تلمبه دو دریچه دارد که یکی در پیستون و دیگری در ته استوانه قرار دارد. دریچه ها که فقط اجازه ورود به آب به طرف بالا را می دهند، میله های فلزی سبکی هستند که معمولا آن ها را بسته نگه می دارند. ابتدا کمی آب در بالای پیستون ریخته می شود تا هوا به داخل آن نشت نکند و تلمبه آماده کار شود. بعد از چند ضربه تلمبه از آب پر می شود. فشار جو تنها ستونی از آب به ارتفاع 10 متر را می تواند نگه دارد واین بیشینه ارتفاعی است که در آن تلمبه بالابر می تواند آب را به بالا بیاورد. البته، در عمل به دلیل نشت در دریچه ها و پیستون ارتفاعی که تلمبه می تواند آب را بالا بکشد از این مقدار کمتر است.

تلمبه فشاری

اگر تلمبه های فشاری در فاصله ی 10 متری از منبع آب قرار داشته باشند، می توانند آب را بیشتر از 10 متر بالابکشند. این تلمبه ها در کاروان های مدرن به کار می روند. در ضربه ای که رو به بالا وارد می شود فشار جو آب را از طریق دریچه ای به داخل استوانه تلمبه می راند و در ضربه ای که رو به پایین وارد می شود دریچه ای بسته می شود و آب از دریچه ای دیگر وارد مخزن می شود و از لوله بیرون می رود.

انواع تلمبه ها

تلمبه دوچرخه

وقتی پیستون به داخل فشار داده می شود، هوای بین آن و دریچه تایر متراکم می شود. هوای متراکم طوقه واشر پلاستیکی را به دیواره استوانه می فشارد و یک بست هوابند تشکیل می دهد. وقتی فشار هوای بین واشر و دریچه از فشار هوای داخل تایر بیشتر می شود، هوا با فشار از کنار دریچه وارد تایر می شود. وقتی پیستون عقب کشیده می شود، دریچه تایر بر اثر فشار زیاد داخل تایر بسته می شود. سپس فشار جو، هوا را از کنار واشر پلاستیکی که در این حالت به دیواره استوانه چسبیده نیست به داخل استوانه می راند.

تلمبه خلا

در تلمبه خلا استوانه و پره ها توسط یک موتور برقی می چرخند. حجم افزایش و فشار کاهش می یابد و بنابراین هوای داخل دستگاهی که باید تخلیه شود به داخل کشیده می شود. سپس هوا در داخل فضا متراکم و از طریق دریچه خروج خارج می شود. این عمل در هر نیم دور تکرار می شود و تا زمانی که هوا در دستگاه تخلیه شونده باقی است ادامه می یابد.

سیفون

استفاده از سیفون غالبا تنها راه برای تخلیه یک ظرف است. برای به کار انداختن سیفون باید سیفون از مایع  پر و انتهای آن باید پایین تر از مایع داخل ظرف باشد.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان

تنظیم: اعظم اژدری

مطالب مرتبط:

فنرها

پیچ و مهره