تبیان، دستیار زندگی
یکی از مشکلات شایع در زمان بارداری یبوست است که تقریبا 40 درصد زنان باردار به آن دچار می شوند. باید توجه داشت که به دلیل تغییر هورمون ها...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یبوست در دوران بارداری


یکی از مشکلات شایع در زمان بارداری یبوست است که تقریبا 40 درصد زنان باردار به آن دچار می شوند. باید توجه داشت که به دلیل تغییر هورمون ها در زنان باردار، یبوست باید جدی گرفته شود و از بروز آن جلوگیری نمود.


بارداری

در یبوست، دستگاه گوارش برای دفع مدفوع دچار اختلال می شود. در این گونه موارد به دلیل سخت شدن مدفوع و کاهش انقباض روده، دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش می یابد.

خوشبختانه یبوست در اکثر مواقع موقتی است و با رعایت برخی نکات برطرف می شود.

علل یبوست در بارداری چیست؟

- رحم خانم باردار پیوسته در حال بزرگ شدن است و بر روی معده و روده او فشار وارد می کند.

- هورمون پروژسترون در زمان بارداری سبب می شود تا دفع موادغذایی از طریق دستگاه گوارش کندتر از حد معمول شوند.

- به دلیل شیوع کمبود آهن در خانم ها، معمولا در زمان بارداری قرص آهن برای آنها تجویز می شود که این خود سبب بروز یبوست می شود.

- داشتن استرس و اضطراب در زمان بارداری ممکن است به یبوست منجر شود.

چگونه بر یبوست بارداری غلبه کنیم؟

- دقت کنید چه زمانی و چگونه به دستشویی می روید. به محض این که احساس کردید نیاز به دفع دارید، فورا به دستشویی بروید و آن را به تاخیر نیندازید.

- همیشه بعد از صرف اولین وعده غذایی خود در صبح، به دستشویی بروید. اگر خود را عادت دهید که در زمان خاصی اجابت مزاج داشته باشید، بدن شما نیز به آن عادت می کند.

تا حد امکان از مصرف داروهایی که برای رفع یبوست استفاده می شوند (مسهل ها) در دوران بارداری خودداری کنید و بیشتر از روش های طبیعی برای رفع یبوست استفاده نمایید

- زیاد از سبزیجات تازه و میوه ها استفاده کنید، زیرا این مواد به دلیل داشتن فیبر بالا اجابت مزاج را در افراد تسهیل می کنند.

- مقدار زیادی مایعات در روز بنوشید و ورزش کنید. بعضی زنان به بهانه این موضوع که باردارهستند، ورزش نمی کنند و آسیب های زیادی را به خودشان و جنین می زنند. البته باید فعالیت های ورزشی زنان باردار تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان آنها باشد. ورزش کردن علاوه بر ایجاد حس شادابی و سلامت، یبوست را در زنان باردار کاهش می دهد.

آیا مشکل یبوست همیشه جدی است؟

معمولا افراد یبوست را یک بیماری نمی دانند، اما اگر جدی گرفته نشود و درمان نگردد، مشکلات جدی مثل بواسیر را به دنبال خواهد داشت. بواسیر نیز مشکلاتی مانند خونریزی از مقعد، درد و خارش را به وجود می آورد.

سعی کنید مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه ، چای و نوشابه را محدود کنید و الکل ننوشید، زیرا این گونه نوشیدنی ها سبب جذب آب از روده شده و یبوست را بدتر می کنند.

* هشدارها

- تا حد امکان از مصرف داروهایی که برای رفع یبوست استفاده می شوند (مسهل ها) خودداری کنید، زیرا دوران بارداری، دوران حساسی است و باید مصرف داروها را به کمترین میزان ممکن رساند.

- سعی کنید بیشتر از روش های طبیعی که ذکر شد برای رفع یبوست استفاده کنید.

اگر همه راه ها را امتحان کردید و باز هم یبوست برطرف نشد، تحت نظر پزشک می توانید از  داروهای مسهل استفاده کنید .

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.