تبیان، دستیار زندگی
با توجه به جوان بودن جامعه كنونى ما و رشد روزافزون انواع انحرافات بخصوص در بین دانش‌آموزان، لازم است كه به مسئله مهم اوقات فراغت توجه ویژه‌اى نمود تا بتوان با پر نمودن اوقات فراغت در جهت مطلوب و رشد ارزش‌هاى اجتماعى و اسلامى، از انحرافاتى كه نسل جوان را ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

در مقاله گذشته خواندید...

1. به دلیل آن كه ورزش در اولویت فعالیت‌هاى مورد علاقه نوجوانان و جوانان براى پر نمودن اوقات فراغت قرار دارد، از این‌رو، باید ایجاد و توسعه مراكز مختلف ورزشى از قبیل باشگاه‌ها، میادین و سالن‌هاى ورزشى از طریق مبادى ذى‌ربط ورزشى صورت پذیرد و براى جذب هرچه بیش تر قشر جوان به ورزش، مسابقات و اردوهاى مختلف ورزشى را راه‌اندازى و امكان رقابت‌هاى سازنده بین آن ها را فراهم نمود و در این زمینه راه‌اندازى تمامى رشته‌هاى ورزش در همه شهرستان‌ها و برگزارى مسابقات مختلف بین آن ها ضرورى است.
گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

2. عده كثیرى از نوجوانان و جوانان به دلیل مشكلات اقتصادى نمى‌توانند از امكانات محدودى كه در جهت گذران اوقات فراغت آنان تدارك دیده مى‌شود، استفاده نمایند. از این‌رو، شایسته است از طریق مراجع ذى‌صلاح مساعدت‌هاى مناسبى به این منظور پیش‌بینى گردد.

3. همان‌گونه كه اشاره گردید، سكوت حاكم بر كتابخانه‌ها و كتاب‌هاى موجود در آن ها مى‌تواند نوجوانان و جوانان را به سمت خود كشانده و از بهترین زمینه‌هاى پر نمودن بهینه اوقات فراغت نوجوانان و جوانان محسوب گردند. در این زمینه، پیشنهاد مى‌گردد اولا، سالن‌هاى مطالعه كتاب‌ها گسترش یابد؛ ثانیآ، كتاب‌هاى تخصصى تمامى رشته‌هاى علمى جدیدالانتشار تهیه و در صورت نیاز به نوجوانان و جوانان تحویل داده شود.

4. از آن‌رو كه مشاهده كتاب‌هاى گوناگون و بخصوص كتاب‌هاى جدیدالانتشار، نوجوانان و جوانان را به خرید و مطالعه آن ها ترغیب مى‌نماید، شایسته است كه نمایشگاه‌هاى كتاب در تمامى فصول سال و در همه شهرستان‌ها برپا گردد.

5. با عنایت به نقش كانون‌هاى فرهنگى و تربیتى در پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان، بر مسئولان مربوطه است كه در جهت گسترش فضاى فرهنگى كانون‌هاى فرهنگى و تربیتى اقدام لازم را معمول و با استفاده از مربیان متعهد و دلسوز به گسترش برنامه‌هاى مذهبى، ورزشى، هنرى، آموزشى و اردوهاى مختلف بپردازند.
گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

6. با توجه به كمبود فضاهاى گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در سطح كشور، بهتر است علاوه بر فعالیت كانون‌هاى فرهنگى و تربیتى، مدارس و دانشگاه‌ها نیز پیش از شروع تعطیلات تابستانى طرح و برنامه منطقى و عملى براى گذران این اوقات ارائه دهند و به همین منظور مدارس و دانشگاه‌ها براى پر كردن اوقات آزاد دانش‌آموزان و دانشجویان در تابستان دایر باشند تا نوجوانان و جوانان از امكاناتى نظیر زمین ورزش، كتابخانه، كارگاه و آزمایشگاه بهره‌مند شوند.

7. هنر و فعالیت‌هاى مربوط به آن نیز از لحاظ گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باید مورد توجه قرار گیرد و از آن‌رو كه گسترش هنرهایى مانند قالى‌بافى، خطاطى، نقاشى و مانند آن علاوه بر پر نمودن بهینه اوقات فراغت قشر جوان، از نظر مادى هم براى آنان و جامعه داراى ارزش اقتصادى است، بر مسئولان امر است كه براى انجام چنین فعالیت‌هایى مراكزى را دایر و به آموزش نوجوانان و جوانان بپردازند و به منظور ترغیب هرچه بیشتر قشر جوان به این هنرها هر از چندگاه مسابقاتى برگزار نمایند.

8. با عنایت به این كه پایگاه‌هاى مقاومت بسیج یكى از مطمئن‌ترین مكان‌ها براى گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان مى‌باشند و هم چنین با نگرش به موقعیت و وضعیت نظام اسلامى‌مان از لحاظ سیاسى، فرهنگى، نظامى و... لازم است كه مسئولان مربوطه به برنامه‌هاى پایگاه مقاومت بسیج عنایت بیشترى مبذول داشته و با گسترش فعالیت‌هاى بسیج دانش‌آموزى و دانشجویى، كلاس‌هاى قرآن، احكام و سایر فعالیت‌هاى فرهنگى و ورزشى را بیش از قبل تقویت نمایند.

9. فهرستى از سازمان‌ها و ارگان‌هایى كه در زمینه پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در فصل تابستان توانایى كمك به دانش‌آموزان و دانشجویان را دارند تهیه گردد و همراه با برنامه‌ها و نشانى سازمان‌ها در اختیار دانش‌آموزان و دانشجویان و شهرستان‌ها قرار گیرد.

10. تشكیل اردوهاى كار در زمینه‌هاى تولیدى اعم از صنعتى، كشاورزى و خدماتى، به گونه‌اى كه مقررى مشخصى نیز براى نوجوانان و جوانان در نظر گرفته شود كه این امر نه تنها در پر نمودن بهینه اوقات فراغت آنان مۆثر خواهد بود و باعث رشد اجتماعى آنان مى‌شود، بلكه دانش‌آموزان و دانشجویانى كه از طبقه متوسط به پایین مى‌باشند مى‌توانند ضمن كار در تابستان هزینه تحصیلى خود را نیز تأمین نمایند.

گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

11. با توجه به اهمیتى كه پر نمودن اوقات فراغت در سرنوشت نوجوانان و جوانان دارد، باید خود نوجوانان و جوانان از اهمیت این امر و نحوه گذران آن آگاهى داشته باشند و در این زمینه، متولیان آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و مطبوعات در خصوص اهمیت و نحوه گذران بهینه آن به قشر جوان آموزش‌هاى لازم را ارائه و به آنان تفهیم نمایند كه مبادا اوقات فراغت را بیهوده بگذرانند و مقصود از گذران اوقات فراغت فقط تفریح نیست و وقتى كه یك فرد فراغت زیادى داشت، دست‌كم باید قسمتى از آن را نیز براى یادگیرى به كار ببرد؛ یادگیرى مواردى كه در شكوفایى خلّاقیتش مۆثر باشد. آنان باید بیاموزند كه زندگى خود را با تفریحات وقت‌گیر و بى‌ثمر و فسادانگیز تباه نسازند.

12. از آن‌رو كه در زمینه پر نمودن اوقات فراغت سازمان‌هاى مختلف دخیلند، باید بین سازمان‌هاى مختلف در امر تدارك برنامه‌ریزى براى پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در مناطق مختلف هماهنگى به عمل آید و تحقق یا عدم تحقق برنامه‌ها مورد ارزیابى قرار گیرد و در جهت اصلاح برنامه‌ها اقدامات مناسب صورت پذیرد.

13. از آن‌رو كه پارك‌هاى شهرى نیز از اماكن مناسب براى پر نمودن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان به شمار مى‌روند، باید این مكان‌ها از زمینه‌هاى گرایش به انحرافات پاكسازى شوند و بدین منظور، حضور نیروهاى متعهد آشنا به علوم رفتارى و آگاه به مسائل نوجوانان و جوانان براى اجراى فریضه امر به معروف و نهى از منكر ضرورى است.

14. با توجه به این كه روزنامه‌ها و مجلات بیشترین اطلاعات، اخبار و حوادث گوناگون روز و جهان را گزارش مى‌دهند، از این‌رو، اگر با محتواى مناسب چاپ و به موقع و با قیمت مناسب‌ترى توزیع گردند مى‌توانند از بهترین زمینه‌هاى گذران اوقات فراغت نوجوانان و جوانان باشند.

15. از آن‌رو كه یكى از برنامه‌هاى گذران اوقات فراغت قشر جوان استفاده از صدا و سیماست، باید مسئولان مربوطه ضمن توسعه كمّى و كیفى شبكه‌هاى رادیویى و تلویزیونى به منظور جلب نظر نوجوانان و جوانان برنامه‌هایى را تهیه و پخش نمایند كه با ویژگى‌هاى سنى دوره نوجوانى و جوانى هماهنگى بیشترى داشته باشد.

16. به منظور استقبال هرچه بیش تر نوجوانان و جوانان از برنامه‌هایى كه توسط مسئولان براى پر نمودن اوقات فراغت آنان طراحى مى‌گردد، باید از نظرات جوانان هر شهرستان استفاده گردد.

نتیجه‌گیرى

با توجه به جوان بودن جامعه كنونى ما و رشد روزافزون انواع انحرافات به خصوص در بین دانش‌آموزان، لازم است كه به مسئله مهم اوقات فراغت توجه ویژه‌اى نمود تا بتوان با پر نمودن اوقات فراغت در جهت مطلوب و رشد ارزش‌هاى اجتماعى و اسلامى، از انحرافاتى كه نسل جوان را تهدید مى‌كند به نحو مطلوبى جلوگیرى به عمل آورد.

از این‌رو، با توجه به برنامه‌هاى ورزشى، تفریحى، علمى، اجتماعى و انواع برنامه‌هاى فوق برنامه كه در مقاله حاضر به آن اشاره شد، مى‌توان نقش مۆثرى در این زمینه ایفا نمود كه اهمّ آن ها عبارتند از :

گذران اوقات فراغت، پیشنهادها و راه‌كارها

1. توجه دولت و مسئولان و متولیان تعلیم و تربیت به ورزش نوجوانان و جوانان براى پر نمودن اوقات فراغت متناسب با ویژگى‌هاى جسمى و روانى آنان؛
2. اهمیت و ارزش بیشتر دادن به فعالیت‌هاى هنرى متناسب با استعدادهاى نوجوانان و جوانان؛
3. تقویت پایگاه‌هاى مقاومت بسیج براى پر نمودن اوقات فراغت و هدایت نوجوانان و جوانان به سمت ارزش‌هاى اسلامى؛
4. رشد كمّى و كیفى كتب، مجلات و... در زمینه مطالب علمى متناسب با خصوصیات روانى نوجوانان و جوانان به منظور پر نمودن اوقات فراغت آنان به مطالعه و كسب ارزش‌هاى اجتماعى؛


مرکز یادگیری سایت تبیان

گردآوری: نوربخش - تنظیم: داودی