تبیان، دستیار زندگی
معمولا زوج‌ها ابتدا كه با هم آشنا می‌شوند برای هم تازه هستند و زیبایی‌های فراوانی برای هم دارند، حرف‌ها، رفتارها، هدیه‌ها و... هم جدید و جالب است و یكی از دلایلی هم كه به سمت هم كشش پیدا می‌كنند همین تازگی است اما به مرور و بعد از مدتی از ازدواج این تازگی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ازدواج‌تان پلاسیده نشود


معمولا زوج‌ها ابتدا كه با هم آشنا می‌شوند برای هم تازه هستند و زیبایی‌های فراوانی برای هم دارند، حرف‌ها، رفتارها، هدیه‌ها و... هم جدید و جالب است و یكی از دلایلی هم كه به سمت هم كشش پیدا می‌كنند همین تازگی است اما به مرور و بعد از مدتی از ازدواج این تازگی كنار می‌رود و زندگی به یك تكرار و یكنواختی می‌رسد.

ازدواج تان پلاسیده نشود

معمولا زوج‌ها ابتدا كه با هم آشنا می‌شوند برای هم تازه هستند و زیبایی‌های فراوانی برای هم دارند، حرف‌ها، رفتارها، هدیه‌ها و... هم جدید و جالب است و یكی از دلایلی هم كه به سمت هم كشش پیدا می‌كنند همین تازگی است اما به مرور و بعد از مدتی از ازدواج این تازگی كنار می‌رود و زندگی به یك تكرار و یكنواختی می‌رسد. تا جایی كه دیگر زن و شوهر برای هم حرف جدیدی ندارند و حتی گاهی هیچ حرفی با هم ندارند و مسلما این یكنواختی برای هیچ‌كدام از زوج‌ها خوشایند نیست. زوج‌ها باید تازگی و تغییرات را در زندگی‌شان ایجاد كنند تا زندگی‌شان زیبا باقی بماند. زندگی زناشویی همانند یك گیاه در گلدان است، یك گیاه را اگر بخواهید سرحال و تازه بماند باید مرتب به آب، خاك، نور و.... آن رسیدگی كنید، زندگی زناشویی هم مدام نیاز به توجه و رسیدگی دارد.

به‌دنبال خوشحال‌كردن هم باشید

در روزهای اول ازدواج دو نفر حرف‌های جدید و تازه فراوانی برای هم دارند، مدام به‌دنبال تعریف یك چیز تازه یا پوشیدن یك لباس جدید یا نشان دادن چهره‌ای نو... هستند، در این روزها هر دو می‌خواهند یكدیگر را خوشحال كنند تا از رابطه لذت ببرند. اما بعضی از زوج‌ها بعد از گذشت چند سال فراموش می‌كنند كه آن روزها مهم‌ترین هدف‌شان خوشحال كردن یكدیگر بود. درتحقیقی كه صورت گرفته، زوج‌هایی كه در زندگی ضمن این‌كه به هدف‌های شخصی خود می‌پردازند، به‌دنبال راه‌حل‌هایی برای شادكردن و افزایش لذت یكدیگر هستند، زندگی بهتری دارند. شاد كردن طرف مقابل یعنی این‌كه ما فرصت‌هایی را ایجاد كنیم كه همسرمان تجربه‌های جدید به دست آورد. مثلا با هم به سفر‌هایی برویم كه از شكل عادی زندگی فاصله داشته باشد. باید تلاش كنیم كه برای یكدیگر تازه، زیبا و پرانرژی باشیم، هدف ما باید این باشد كه برای یكدیگر روزی زیبا را بسازیم و یكدیگر را خوشحال كنیم.

بروید به كشف ناشناخته‌ها

بیشتر آدم‌ها به خاطر ترس‌های‌شان است كه نمی‌توانند تغییر كنند، آن‌ها از ناشناخته‌ها می‌ترسند و اكثر آدم‌ها چون از ناشناخته‌ها می‌ترسند و نمی‌دانند چه می‌شود، ترجیح می‌دهند در نقطه كنونی یا همان كیسه‌خواب منطقه امن‌شان باقی بمانند، در حالی‌كه متوجه نیستند همین یك‌جا ماندن، باعث شده‌است كه احساس خوبی نداشته باشند چون طعم واقعی زندگی در كشف ناشناخته‌هاست، یعنی در زندگی هرجا كه موفق به كشف ناشناخته‌ها شده‌ایم زندگی برای‌مان شیرین‌تر شده‌است.  اگر بخواهید مانع تغییر همسرتان شوید ممكن است او به دلیل احترام یا عشقش نسبت به شما دست از تغییرات خودش بردارد ولی باید در نظر داشته باشید مقاومت شما در برابر تغییرات همسرتان می‌تواند باعث كدورت، دلسردی، خشم، كینه، آسیب به رابطه و... شود.

در حقیقت در یك زندگی مشترك، تغییرات شخصی باید تا جایی باشد كه به طرف مقابل آسیب نرساند، اگر ما در رابطه‌های‌مان بازی برنده- برنده را رعایت كنیم مسلما زندگی خوبی خواهیم داشت، یعنی باید هر دو در زندگی راضی و برنده باشیم، نه فقط یك نفر

چه تغییراتی خوب است؟

تا جایی كه به دیگران آسیب نرسد خوب است كه تغییر كنیم، در حقیقت در یك زندگی مشترك، تغییرات شخصی باید تا جایی باشد كه به طرف مقابل آسیب نرساند، اگر ما در رابطه‌های‌مان بازی برنده- برنده را رعایت كنیم مسلما زندگی خوبی خواهیم داشت، یعنی باید هر دو در زندگی راضی و برنده باشیم، نه فقط یك نفر. در واقع زمان‌هایی كه در حال تغییر هستیم باید توجه كنیم، آیا همان‌طور كه من از این تغییر راضی و خوشنود هستم، همسرم هم راضی و خوشحال هست؟! یا نه این موضوع باعث آسیب‌دیدن او می‌شود.

اگر بخواهید مانع تغییر همسرتان شوید ممكن است او به دلیل احترام یا عشقش نسبت به شما دست از تغییر بردارد ولی باید در نظر داشته باشید مقاومت شما در برابر تغییرات همسرتان می‌تواند باعث كدورت، دلسردی، خشم، كینه، آسیب به رابطه و... شود.

همسرتان باید در جریان تغییرات شما باشد

اگر احساس می‌كنید از نظر درونی در حال تغییر هستید، طرف مقابل را در جریان تغییرات‌تان بگذارید، مثلا اگر در روزگار گذشته آدم خوش مشرب و اهل رفت وآمد بودید و چند وقتی است به هر دلیل دیگر چندان رفت‌وآمد را دوست ندارید و... بهتر است با همسرتان درباره احساسات و این تغییرات‌تان صحبت كنید، چون ممكن است او این تغییر رفتار شما را به حساب خود یا دلسردی شما از زندگی مشترك یا... بگذارد و در نتیجه سوءتفاهم‌های فراوان شوند، بهتر است با او از تغییرات درونی‌تان صحبت كنید تا از یكدیگر فاصله نگیرید.

چگونه اخلاق بدتان را تغییر دهید

اول از همه باید ببینید چه رفتاری را می‌خواهید تغییر دهید تا با توجه به آن راه‌حل مناسب پیدا كنید اما به‌طور كلی هیچ‌وقت نباید بیش از حد كمال‌گرا باشید و از خودتان انتظار بیش‌ازحد داشته ‌باشید.

ازدواج تان پلاسیده نشود

در مورد تغییر درونی یك رفتار باید كمی صبور باشید. معمولا تغییرات درونی بعد از 3ماه خودشان را نشان می‌دهند و آثار و نتایج آن دیده می‌شود، یعنی زمانی طول می‌كشد كه تغییری كه در درون تصمیم آن را گرفته‌ایم در بیرون و رفتارها خودش را نشان دهد، البته حواس‌تان باشد كه بعد از تغییر هم شما همیشه تمایل به برگشت به رفتارهای گذشته را دارید. مثلا فرض كنید می‌خواهید زودجوشی خود را اصلاح كنید، احتمالا روزهای اول خیلی سخت است ولی باید توجه كنید هر لحظه نسبت به رفتارهای‌تان آگاهی داشته باشید، مثلا با خود بگویید من می‌توانم به‌سرعت عصبانی شوم ولی قرار است این زود عصبانی شدن را تغییر دهم. اوایل این آگاهی بعد از رفتار شما می‌آید یعنی داد می‌زنید بعد یادتان می‌افتد نباید داد می‌زدید. وقتی این آگاهی ادامه پیدا می‌كند، كم‌كم به قبل از رفتار شما انتقال می‌یابد یعنی بعد از مدتی وقتی در حال عصبانی شدن هستید،  به‌خودتان هشدار می‌دهید كه ببین تو نباید عصبانی شوید، بعد برای عصبانی نشدن مثلا اتاق را ترك می‌كنید یا آبی می‌نوشید یا...خود این آگاهی كمك می‌كند رفتار شما تغییر كند اما این تغییر رفتار زمان می‌خواهد، نیاز به تصمیم درونی و آگاهی شما دارد و علاوه‌بر این نیاز به تمرین دارد مثلا هر فرصتی را در مقابله با افراد مختلف تبدیل تمرینی برای فروخوردن خشم‌تان كنید.

چگونه  اخلاق همسرتان را تغییر دهید

ما نباید انتظار داشته باشید كه طرف مقابل را تغییر دهیم چون هیچ‌كس تغییر نمی‌كند مگر اینكه خودش بخواهد. اگر زوج‌ها با این فرضیه با هم ازدواج كنند كه در آینده همدیگر را تغییر دهند باید بدانند این اتفاق نمی‌افتد و اگر شما همسرتان را همانگونه كه هست نپذیرید، دچار مشكل خواهید شد. اگر مدام بخواهید یكدیگر را تغییر دهید تمام زندگی تبدیل بحث و جدل و دعوا می‌شود.

از خودتان سوال كنید كه آیا من، طرف‌مقابل را با همه ویژگی‌هایی كه دارد قبول دارم و می‌خواهم با او زندگی كنم یا نه؟ اگر جواب‌تان نه است خوب بهتر است از رابطه بیرون بیایید ولی اگر جواب‌تان مثبت است باید فعلا طرف مقابل را با تمام ویژگی‌هایی كه دارد بپذیرید، یعنی دیگر نباید برای بیان خواسته‌های‌تان مدام او را زیر سوال ببرید و محكومش كنید، چون مسلما او در این صورت نسبت به شما گارد می‌گیرد و در مقابل تغییر مقاومت می‌كند. یعنی اول همسرتان را بپذیرید و خواسته‌های‌تان را تنها در قالب خواسته و خواهش بیان كنید نه دستور و....اجازه دهید او خودش تصمیم بگیرد كه چگونه تغییر كند، باید خواسته‌های‌تان را به‌گونه‌ای بیان كنید كه او ترغیب به تغییر شود، مثلا اگر روابط اجتماعی همسرتان خوب نیست به جای این‌كه او را سرزنش كنید، می‌توانید به او بگویید من ویژگی‌های رفتاری تو را دوست دارم ولی فكر می‌كنم می‌توانی روی دیگران اثرگذاری بیشتر داشته‌باشی. وقتی روی ویژگی‌های مثبت آدم‌ها تاكید می‌شود آن‌ها سعی می‌كنند آن ویژگی‌ها را تقویت كنند، درصورتی كه وقتی روی نقاط ضعف آن‌ها تاكید می‌شود دچار احساس بدی می‌شوند و به همین دلیل خود را تغییر نمی‌دهند. آدم‌ها با تشویق تغییر می‌كنند نه با سرزنش و عیب‌جویی.

همانند روزهای اول زندگی مدام به‌دنبال یافتن حرف‌های تازه باشید، لبا‌س‌های تازه برای هم بپوشید، با هم به جاهای جدید بروید، چه مسافرت، چه روابط اجتماعی جدید و... مهم این است كه هر دو با هم به‌دنبال یافتن راه‌حل برای حل مشكلات و بهبود زندگی باشید.

این سوالات را از همسرتان بپرسید

چقدر خوب است هرازچند گاهی از همسرتان بپرسید: آیا چیزهایی در دلت وجود دارد كه بخواهی به من بگویی؟ من آماده شنیدن هستم یا تو برای تغییر شرایط چه انتظاراتی از من داری؟ البته در این مواقع باید واقعا آماده شنیدن باشید. چون یكی از مسائل زوج‌ها گوش‌ندادن آن‌ها به هم است. وقتی شما از او بخواهید با شما صحبت كند، او دلگرم می‌شود، از این‌كه می‌بیند شما نسبت به درخواست‌های او پذیرا هستید. علاوه‌بر این‌ها هر دو با هم فكر كنید هر روز و در هر مرحله‌ای برای بهبود زندگی چه كارهایی می‌توانید برای هم انجام دهید تا هردو احساس بهتری داشته باشید و فقط به فكر كارهای خودتان نباشید. نكته دیگر این‌كه همانند روزهای اول زندگی مدام به‌دنبال یافتن حرف‌های تازه باشید، لبا‌س‌های تازه برای هم بپوشید، با هم به جاهای جدید بروید، چه مسافرت، چه روابط اجتماعی جدید و... مهم این است كه هر دو با هم به‌دنبال یافتن راه‌حل برای حل مشكلات و بهبود زندگی باشید.

فرآوری: نوریه نوچمنی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع:موفقیت و شادکامی

مطالب مرتبط:

از ماه عسل تا سال انفجار

انتقاد از همسر، چگونه ؟

بده بستان‌های عاطفی زیر یک سقف

بگو منو دوست داری ، بگو!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.