تبیان، دستیار زندگی
از راه‌هایی كه می‌توان برای آشنا كردن كودكان با ارزش‌های اسلامی نام برد، همراه بردن كودكان برای شركت در مراسم‌های مذهبی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حضور کودک در مراسم مذهبی


از راه‌هایی كه می‌توان برای آشنا كردن كودكان با ارزش‌های اسلامی نام برد، همراه بردن كودكان برای شركت در مراسم‌های مذهبی است.


كودك و نماز

شرکت دادن کودکان در مراسم مذهبی، از روش‌های مۆثر آشناسازی آنان با ارزش‌های اسلامی است؛ زیرا کودک با چشم خود، صحنه‌های حضور مردم در مراکز دینی را مشاهده می‌کند و شیوه‌ی ابراز احساسات نسبت به بزرگان دین را فرا می‌گیرد. به ویژه، مشارکت کودک در نماز جماعت و بردن او در مسجد، نقش اساسی در تربیت دینی او دارد؛ زیرا مسجد از جایگاه رفیعی در اسلام برخوردار است و نماد اسلام به شمار می‌رود.

فواید حضور در مسجد

امام حسن (علیه‌السلام) می‌فرمایند:

هر کس که پیوسته به مسجد رود، یکی از این هشت فایده نصیبش می‌شود: آیه محکمه، دستیابی به برادری سودمند، دانشی تازه، رحمتی مورد انتظار، سخنی که او را به راه راست کشد یا او را از هلاکت برهاند، ترک گناهان از شرم مردم و ترس از خدا. (تحف العقول، ص 238)

مشارکت کودک در نماز جماعت و بردن او در مسجد، نقش اساسی در تربیت دینی او دارد.

هر جا مسجدی مشاهده شود، یعنی آن جا محل سکونت مسلمانان است. مسجد، افزون بر این که محل اجتماع مسلمین و جایگاه وعظ و تصمیم گیری‌های سیاسی و اجتماعی امت اسلامی است، دارای ارزش معنوی نیز می‌باشد؛ و از این رو همواره برای مردم قابل احترام بوده است. مسجد در اسلام، آداب ویژه‌ای نیز دارد که زن و مرد مسلمان باید به آن آداب عمل کنند. به طور کلی، هر گونه بی احترامی به مسجد، جایز نیست و نباید در مسجد انجام گیرد.


باشگاه کاربران تبیان - برگرفته از تبلاگ: moasesehnoor