تبیان، دستیار زندگی
عقربه‌های ساعت می‌چرخند، ثانیه‌ها به ساعت‌ها، ساعت‌ها به روزها، روزها به ماه‌ها و ماه‌ها به سال‌ها تبدیل می‌شوند. به این ترتیب بدون این که متوجه شویم پا به دوره‌ی سالمندی می‌گذاریم
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سالمندی با طعم سلامتی


عقربه‌های ساعت می‌چرخند، ثانیه‌ها به ساعت‌ها، ساعت‌ها به روزها، روزها به ماه‌ها و ماه‌ها به سال‌ها تبدیل می‌شوند. به این ترتیب بدون این که متوجه شویم پا به دوره‌ی سالمندی می‌گذاریم.

سالمند

برای بسیاری از مردم، سالمندی یعنی بیماری، کسالت و دوا و دکتر. اما می‌توان با داشتن یک سبک زندگی مناسب اول از همه با گذر زمان مقابله و بعد از آن، سالمندی را در سلامت و زیبایی تجربه کرد.

قلب سالم، عمر طولانی

همه‌ی ما می‌دانیم زمانی که به اصطلاح قلب «ریپ» بزند خطرات زیادی به همراه خواهد داشت. برای این که سالم زندگی کنید و مشکلی برای قلب نازنین‌تان پیش نیاید ورزش کنید. داشتن یک فعالیت جسمی منظم، قلب را قوی‌تر کرده و ضربان آن را تنظیم می‌کند. این یعنی راز عمر طولانی و همراه با سلامت.

پیشگیری بهتر از درمان را به خاطر بسپارید

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که شما در دوره‌ی جوانی تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و سالم زندگی کنید پیشاپیش از بسیاری از بیماری‌های دوره‌ی سالمندی پیشگیری کرده‌اید.

چگونه پیری را به تأخیر بیندازیم

شک نکنید که می‌شود با پیری و بسیاری از بیماری‌های ناشی از آن مقابله کرد. بهترین روش برای این کار این است که بدن را به سلاح‌های طبیعی مجهز کنید. حالا این سلاح‌های طبیعی چیستند؟ در یک کلام آنتی اکسیدان‌ها! باید تا جایی که می‌توانید بدنتان را پر از آنتی اکسیدان‌ها بکنید تا رادیکال‌های آزاد که مسئول پیری و بیماری‌ها هستند مجال جولان نداشته باشند.

آنتی اکسیدان‌ها سلاحی برای مقابله با رادیکال‌های آزاد

هر عکس‌العمل شیمیایی که در بدن ما شکل می‌گیرد از اکسیژن تنفسی ما استفاده می‌کند. این عکس‌العمل‌های شیمیایی رادیکال‌های آزاد تولید می‌کند و متأسفانه میزان زیاد این رادیکال‌های آزاد برای بدن آسیب رسان و سمی است. در عوض بدن ما به یک سیستم دفاعی مجهز است که از مولکول‌های آنتی اکسیدانی تشکیل شده است. این مولکول‌ها وظیفه‌ی نابودی رادیکال‌های آزاد را بر عهده دارند. اگر میزان آنتی اکسیدان‌ها کم و میزان رادیکال‌های آزاد زیاد شود در بدن ناهنجاری‌هایی ایجاد می‌شود که به بیماری و پیری سلول‌ها منجر می‌شود. تنها راه ایجاد تعادل و مقابله با این ناهنجاری‌ها این است که تغذیه‌ی مناسب، سالم و سرشار از آنتی اکسیدان داشته باشید.

استرس اکسیداتیو چیست؟

استرس اکسیداتیو یعنی یک نوع هجوم و آسیب بیولوژیکی بدن. این حالت زمانی به وجود می‌آید که رادیکال‌های آزاد به آنتی اکسیدان‌ها غلبه پیدا می‌کنند. تنها کاری که باید انجام دهید این است که از عوامل به وجود آورده‌ی استرس اکسیداتیو مثل استرس، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید، تغذیه‌ی نامناسب، مصرف الکل، مواد غذایی و نوشیدنی‌های شیرین، مصرف دخانیات، آلودگی هوا، خستگی، بیماری، ورزش‌های سنگین و غیره بپرهیزید.

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. زمانی که شما در دوره‌ی جوانی تغذیه‌ی سالمی داشته باشید و سالم زندگی کنید پیشاپیش از بسیاری از بیماری‌های

دوره‌ی سالمندی پیشگیری کرده‌اید

در عین حال لازم است که آنتی اکسیدان‌های بدنتان را از طریق مصرف میوه و سبزیجات خام، حبوبات، غلات کامل، ماهی، چای سبز و غیره بیشتر کنید. در هر حال برای اینکه پیری و بیماری را از خود دور کنید لازم است که میزان آنتی اکسیدان‌های بدنتان به میزان رادیکال‌های آزاد بچربند.

مواد غذایی ضدپیری

خداوند برای مقابله با پیری بدن گیاهان، مواد غذایی و ادویه‌هایی در اختیار ما قرار داده است که خواص آنتی اکسیدانی فوق‌العاده‌ای دارند.

مواد غذایی و گیاهان به دو شیوه عمل می‌کنند. اول اینکه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند و دوم اینکه به سیستم آنتی اکسیدانی داخلی کمک می‌کنند. توجه داشته باشید آنتی اکسیدان‌ها مولکول‌هایی هستند که علاوه بر دریافت از طریق مواد غذایی در بدن نیز تولید می‌شوند. زمانی که برنامه‌ی غذایی‌تان سرشار می‌شود از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان‌ها گام موثری در جهت مقابله با پیری بر می‌دارید.

چای، گیاه جینکو و جینسنگ سه گیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها هستند. در بین مواد غذایی، خوراکی‌هایی هستند که بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها را دارا می‌باشند از قبیل:

* آلو و آلو خشک

* کشمش و انگور سیاه

* مورد صحرایی، تمشک، شاه توت، توت فرنگی

* کیوی

* گریپ‌فروت صورتی

* سیر

* کلم برگ، کلم بروکسل

* اسفناج

* بروکلی

* شلغم

* فلفل دلمه‌ای قرمز

* پیاز

توصیه می‌کنیم تا جایی که می‌توانید این مواد غذایی را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید و از خواص ضداکسیدانی آن‌ها استفاده کنید.

ادویه‌هایی که حاوی بیشترین میزان آنتی اکسیدان‌ها هستند:

* زنجبیل

* زردچوبه

* فلفل سیاه

*‌جوز هندی

*‌وانیل

توجه داشته باشید این مواد غذایی زمانی می‌توانند مفیدتر باشند که در چهارچوب یک برنامه‌ی غذایی متنوع و سالم قرار بگیرند. منظورمان این نیست که چون آلو خشک یا فلفل سیاه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری است تمرکزتان را روی مصرف آن‌ها قرار بدهید و از مصرف مواد غذایی دیگر غافل شوید.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

چگونه بعد از 50 سالگی سرحال و قبراق باشیم

تغذیه‌ی سالم، عاملی مهم برای بالا بردن قدرت ذهنی سالمندان

ایمنی غذا برای سالمندان

تغذیه و زنان سالمند

تغذیه ی سالم در سنین بالا

هرم غذایی مخصوص سالمندان

تغذیه در سالمندان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.