تبیان، دستیار زندگی
داشتن استرس خفیف، عادی‌ترین بخش زندگی است اما زندگی چالش برانگیز این روزها که نگرانی‌ها، فشارهای شغلی، اقتصادی و روحی و روانی در طبیعت آن جای دارند، بسیاری از افراد را تحت فشار قرار می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه جلوگیری از افسردگی و استرس


داشتن استرس خفیف، عادی‌ترین بخش زندگی است، اما زندگی چالش‌برانگیز این روزها که نگرانی‌ها، فشارهای شغلی، اقتصادی و روحی و روانی در طبیعت آن جای دارند، بسیاری از افراد را تحت فشار قرار می‌دهد.


استرس

این استرس‌ها، علاوه بر تأثیر منفی بر بازدهی شغلی، سلامت جسم و روح را نیز کاهش می‌دهد. کنترل استرس گام اصلی در آغاز مسیر گریز از این آسیب‌هاست. راهکارهایی که معرفی می‌کنیم به شما کمک می‌کنند تیک نگیرید، از اضطراب، فشار روانی و افسردگی بگریزید و آرامش جسم و روح را تأمین کنید.

نوع نگاه ما به زندگی

دیدگاه ما نسبت به زندگی و حتی استرس در نگاه شما به موقعیت‌هایی که در آن قرار می‌گیرید تأثیر می‌گذارد. در واقع می‌توان گفت انعطاف‌پذیری شما با استرس مقابله می‌کند و مثبت اندیشی نیز روشی مۆثر برای فرار از تیک‌های عصبی است.

خواب خوب

حتماً شنیده‌اید که مقدار خواب روزانه باید حدود هشت ساعت باشد. کم خوابی علاوه بر اینکه احتمال بروز بیماری‌های قلبی، سکته، پرفشاری خون و دیابت را افزایش می‌دهد؛ درصد تمرکز شما را هم مختل می‌کند. به این ترتیب، بسیار راحت در معرض استرس و تیک‌های عصبی قرار می‌گیرید و هوشیاری و قوه استدلال شما نیز کم می‌شود.

خندیدن از ته دل

قدیمی‌ها می‌گفتند خنده بر هر درد بی درمان دواست. پزشکان هم به این نتیجه رسیده‌اند که خندیدن میزان هورمون‌های استرس در بدن را کاهش می‌دهد و تیک‌های عصبی را از بین می‌برد. خندیدن باعث تسکین دردها، افزایش نشاط و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

چند نفس عمیق

یک فرمول جهانی می‌گوید: «راحت‌ترین راه برای برطرف شدن تنش‌های روحی، تنفس عمیق است». نفس کشیدن عمیق، باعث شل شدن عضلات و در ادامه تسکین روح می‌شود. باور کنید این روش ساده مۆثر است و استرس را از شما دور می‌کند. می‌توانید امتحان کنید.

استرس‌، علاوه بر تأثیر منفی بر بازدهی شغلی، سلامت جسم و روح را نیز کاهش می‌دهد. کنترل استرس گام اصلی در آغاز مسیر گریز از این آسیب‌هاست.

هم‌کلامی با دیگران

گفت و گو با دوستان جدید و معاشرت دوباره با دوستان قدیمی، روش فوق‌العاده‌ای برای خلاص شدن از تنش و اضطراب روزمره است. اگر این توانایی را داشته باشید که مشکلات خود را با دیگران در میان بگذارید، دیگر تنها نخواهید بود.

آرام سازی اعصاب

با خواندن چند کتاب کوچک، با تکنیک‌های تمدد اعصاب آشنا شوید و با به‌کارگیری این روش‌ها، تیک‌های عصبی را از بین ببرید. برای مقابله با اثرات احساسی و فیزیکی منفی اضطراب، می‌توانید از روش‌های ساده‌ای مانند گره کردن مشت و شل کردن آن بهره بگیرید.

ساده زیستن

از کمترین داشته‌هایتان بیشترین بهره را ببرید و ساده زیستن را عملی کنید. به سمت آنچه برایتان ارزشمند است بروید و از غیر ضروریات زندگی دست بکشید. اگر خود را رها کنید، استرس کمتری خواهید داشت و خوشحال‌تر زندگی خواهید کرد.

برنامه ریزی

اگر می‌خواهید در انجام امور زندگی‌تان شکست نخورید، برنامه ریزی زمانی خوبی داشته باشید. شما نمی‌توانید چند کار درست و کامل را در یک روز انجام بدهید، زیرا دچار اضطراب می‌شوید. بنابراین تنها برای کارهایی که کیفیت زندگی‌تان را بالا می‌برند وقت بگذارید.

استرس

این چند روش را هم امتحان کنید

- شوخ طبع باشید. دیگران را شاد کنید. به نزدیکان هدایای کوچک ببخشید و از مهربانان قدردانی کنید.

- پوشیدن لباس‌های گشاد و کفش راحت، باعث احساس آرامش می‌شود و درآوردن ساعت و کفش‌ها به کاهش فشار عصبی کمک می‌کند.

- رنگ‌ها هم آرامش بخش هستند و تأثیر مثبتی بر روح و روانتان می‌گذارند. پوشیدن یک لباس رنگی و تعویض رنگ دیوارها و پرده‌های ساده و رنگارنگ کردن آن‌ها، شما را شاد خواهد کرد.

- بازی‌های کامپیوتری اگر به اعتیاد تبدیل نشوند، برای سرگرم شدن و تخلیه فشارهای روحی بسیار مفید هستند.

- انجام دادن کارهای ساده در منزل نیز در کاهش اضطراب موثر است. می‌توانید بیست دقیقه آشپزی و باغبانی را امتحان کنید.

- آرام راه بروید و آرام‌تر از قبل صحبت کنید تا ضربان قلب و تنفس شما آرام شود.

- زمانی که حملات اضطرابی آغاز می‌شود، غذا خوردن با آرامش، یا خوردن بستنی به شما کمک می‌کند؛ اما غذاهایی که میزان ترشح هورمون‌های دوپامین و سروتونین را افزایش می‌دهند، سطح شادابی شما را بیشتر افزایش می‌دهند.

- اگر در معرض حملات شدید اضطرابی هستید، مصرف دارو را فراموش نکنید. مصرف داروهای تجویزشده توسط پزشک متخصص، روش مناسبی برای کاهش علائم اضطراب و دل شوره و همچنین حفظ خونسردی است.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: djsorayya

برگرفته از انجمن: روانشناسی