تبیان، دستیار زندگی
برای کسانی که هنوز هم اخلاق و انسانیت برایشان مهم است، دیدن چنین صحنه هایی که اغلب این زنان و مردان اینچنین بی پروا با هم مراوده می کنند، آزاردهنده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استخدام به شرط کشف حجاب!


معاون خانواده مرکز امور زنان ریاست جمهوری چندی پیش در خصوص اختلاط زن و مرد در محیط های کار گفت که این موضوع در ادارات دولتی لحاظ می شود اما در محیط های خصوصی چندان به این موارد حساس نیستند. این در حالی است که مقام معظم رهبری هم در فرمایشاتشان بارها به مسئله  تامین امنیت زنان شاغل و عدم اختلاط زن و مرد در محیط های کاری اشاره کردند اما ماجرای اختلاط میان زن و مرد مدت هایی است که به سناریوی تکراری شرکت ها و مراکز اداری خصوصی تبدیل شده و معلوم نیست چه زمانی قرار است این مسئله بحران زا کنترل شود.


کشف حجاب

با پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت، تاکید امام خمینی (ره) به عنوان رهبر انقلاب در خصوص حضور زنان در محیط های کاری، حفظ حجاب و شآن زن بود و اینکه این حضور به جایگاه زن به عنوان همسر و مادر در محیط خانواده خدشه ای وارد نکند. اما سال ها است که محیط های کاری خصوصی به مکان های ناامنی تبدیل شده اند که زنان با حضور در آنها خانواده و حیثیت خود را در خطر می اندازند. خبر کشف حجاب کارمندان زن شرکت های خصوصی بازرگانی و فروش، سال ها است که در رسانه ها مطرح می شود و گهگاه هم نیروی انتظامی در طرح های ضربتی به این مسئله می پردازد؛ اما با پایان یافتن طرح باز هم روز از نو و روز از نو و این شرکت ها باز هم به قوت گذشته به رفتارهای ناشایست خود ادامه می دهند.

استخدام به شرط کشف حجاب!

شاید همه، آگهی های استخدام روزنامه ها با متن هایی مانند نیازمند کارمند خانم با روابط عمومی عالی را دیده ایم. در برخی از موارد خانم هایی که برای مصاحبه به این شرکت ها مراجعه می کنند، با پیشنهاد بی شرمانه مدیر عامل و صاحب کار مبنی بر لزوم کشف حجاب برای استخدام در شرکت روبرو می شوند. مدیرعامل حتی برای اینکه خانم ها را به قبول این شرط تحریک کنند از حربه هایی مانند حقوق های بالا نیز استفاده می کنند. در این میان هم انتخاب با خانم های مراجعه کننده است که میان عفت و پول یکی را انتخاب کنند!

برای کسانی که هنوز هم اخلاق و انسانیت برایشان مهم است، دیدن چنین صحنه هایی بسیار آزار دهنده باشد. جالب است که اغلب این زنان و مردان که اینچنین بی پروا با هم مراوده می کنند، متاهل هستند و معلوم نیست که همسران این افراد در کدام شرکت و در حال معاشرت با چه کسانی هستند!

استفاده از خانم های بی حجاب به بهانه تجارت بین المللی!

جالب است که مدیرعاملان این شرکت ها، استفاده از کارمندان زن بی حجاب را به دلیل ارتباطات تجاری شرکتشان با مشتری های بین المللی می دانند و اینکه مشتریان خارجی با حجاب خانم های کارمند ارتباط چندانی برقرار نمی کنند! به همین دلیل هم هست که خانم های شاغل در این شرکت ها باید بدون حجاب که ارزش و قانون کشور ما است در شرکت حضور پیدا کنند و روابطشان با سایر کارمندان مرد و مشتریان بین المللی هم معادل رفتار زنان و مردان در کشورهای غربی باشد!

کشف حجاب

تاثیر روابط بی قید کارمندان زن و مرد در شرکت در مرگ ارزشها

شاید برای همه پیش آمده باشد که در اثر اتفاق پایشان به شرکت های خصوصی این چنینی افتاده باشد. شرکت هایی که کارمندان زن با  لباس هایی در حد لباس های خانه حضور دارند و مردان کارمند هم بدون هیچ قید و بندی با آنها معاشرت می کنند برای کسانی که هنوز هم اخلاق و انسانیت برایشان مهم است، دیدن چنین صحنه هایی بسیار آزار دهنده باشد. جالب است که اغلب این زنان و مردان که اینچنین بی پروا با هم مراوده می کنند، متاهل هستند و معلوم نیست که همسران این افراد در کدام شرکت و در حال معاشرت با چه کسانی هستند!

وقت که اخلاق و تعهد دمده می شود

البته وقتی این ماجرا را برای برخی از افراد تعریف می کنید، شاید بگویند حالا مگر چه اشکالی دارد، بالاخره محیط کار این مسائل را هم دارد و یا اینکه آدم باید خودش خوب باشد و اینکه این حرفها دیگر خیلی املی است و از مد هم افتاده است! پرسش اینجا است در مکانی که خانم ها با چنین حجاب هایی حضور دارند و روابط این چنین بی پرده میان آقایان و خانم های کارمند وجود دارد، چگونه می توان انتظار وفاداری و عفاف داشت. چقدر تاسف بار است وقتی که تعهد و عفافف به مفهومی دمده تبدیل شود!

پرسش اینجا است در مکانی که خانم ها با چنین حجاب هایی حضور دارند و روابط این چنین بی پرده میان آقایان و خانم های کارمند وجود دارد، چگونه می توان انتظار وفاداری و عفاف داشت. چقدر تاسف بار است وقتی که تعهد و عفافف به مفهومی دمده تبدیل شود!

طلاق هایی که از اختلاط های زن و مرد در محیط های کاری نشات می گیرد

جامعه شناسان معتقدند که یکی از مهمترین دلایل افزایش روز افزون آمار طلاق در سال های گذشته، حضور نامحدود خانم ها در محیط های کاری و روابطی است که درنهایت به از هم پاشیدگی کانون خانواده منجر می شود. زمانی که زن و مرد بیشتر ساعات روز را در محیط کار و در ارتباط بی پرده با همکاران غیر هم جنسان می گذرانند، چطور می توان به تداوم زندگی مشترک امید داشت؟!

زنان

چرا کسی جلو چنین شرکت هایی را نمی گیرد

پرسش در این میان این است که در جامعه ای که بر مبنای اخلاق و ارزش شکل گرفته است، چطور عده ای به این راحتی در شرکت هایشان اقدام به استخدام و به کار گیری خانم هایی بی حجاب در شرکت ها خود می کنند و هیچ مقابله ای هم با آن نشود. چرا نظارتی به روابط میان کارمندان زن و مرد در شرکت های خصوصی نمی شود و چطور است که برخی به خود اجازه می دهند در قالب شرکت و اداره خصوصی، محیط های برای روابط نامشروع و غیر اخلاقی و اختلاط مسموم زن و مرد به وجود بیاورند؟ در این میان رسیدگی به وضعیت محیط های کار خصوصی برای مسئولان باید واجب تر از نان شب باشد تا امنیت محیط خانه و خانوده به دست بی پروایی و بی تعهدی عده ای به باد فنا نرود.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط:

شیب تند بی اخلاقی در گوشه و کنار

کلاه‌برداری در سایت‌های همسریابی جوان  

وقتی حریم زنان می‌شکند