تبیان، دستیار زندگی
خورشید:نام‌های ادبی یا قدیمی: خور، هور، مهر، روز. یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستارهٔ سامانهٔ خورشیدی است و در مرکز آن جای دارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیا میدانستی خورشید...
آیا میدانستی خورشید...

خورشید:نام‌های ادبی یا قدیمی: خور، هور، مهر، روز.یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستاره سامانه ی خورشیدی است و در مرکز آن جای دارد. می‌توان گفت خورشید یک کُره ی کامل است که از پلاسمای داغ ساخته شده‌است ودر میانه ی آن میدان مغناطیسی برقرار است. خورشید در فارسی درگذشته با نام‌های دیگری چون خور، هور، مهر، روز خوانده می‌شد. در زبان انگلیسی واژهء Sun برای خورشید از واژه ی sunne در انگلیسی باستان گرفته شده‌است. در هنگامه ی  بی خدایی ژرمنی به خورشید شخصیت داده می‌شد و به عنوان خدا پرستش می‌شد. نقش برجسته ی خورشید بر وضعیت زمین از سال‌های دور، از دوران پیشاتاریخ برای انسان شناخته شده بود به همین دلیل برای بسیاری از فرهنگ‌ها خورشید به عنوان یک خدا دانسته شده بود.

 خورشید در زمان پیدایش زمین برابر امروز قطر و بزرگی داشت. خورشید ستاره‌ای از گونه کوتوله ی زرد است.

آیا خورشید ستاره است؟

باید بگویم که بله. خورشید هم نوعی ستاره است، ولی به دلیل اینکه فاصله اش از ما نسبت به ستاره های دیگر کمتر است، خیلی پرنورتر از آنها به نظر می آید. به طوریکه با چند لحظه نگاه کردن مستقیم به خورشید چشممان اذیت می شود. ولی می توان در شب ساعت ها به ستاره ها خیره شد، آنها را شمرد و از دیدن آنها لذت برد.

خورشید چه قدر بزرگ است؟!

شعاع خورشید (فاصله بین مركز تا سطح آن) حدود 695.500 كیلومتر، تقریبا 9،1 برابر شعاع زمین است. یعنی چه؟

یعنی اگر خورشید را یک هندوانه فرض کنیم، سیاره عطارد در 58 متری آن یک عدس، زهره در 108 متری آن یک لوبیای کوچک، زمین در 150 متری آن یک لوبیای بزرگ، مریخ در 228 متری آن یک دانه کنجد، مشتری در 778 متری آن یک پرتقال تامسون! زحل در 1428 متری آن یک پرتقال کوچک، اورانوس در 2873 متری آن یک لیمو، نپتون در4500 متری آن یک لیموی کوچک و در 5920 متری آن پلوتو یک نخود خواهد بود.

اصلا خورشید به چه درد می خورد؟

این چه حرفی است که میزنی دوست من، خورشید صدها فایده دارد که از آن جمله می توان به جاذبه اش اشاره کرد که باعث می  شود كره زمین در مدار ثابت خود به گردش ادامه دهد. همین حرارت خورشید است که مانع از یخ زدگی زمین می شود  خورشید مركب از 7 نور است كه در هم تركیب شده و به صورت نور سفید كنونی درآمده. این نور به گیاهان كمك می كند كه گاز كربنیك هوا را جذب كرده و در مقابل اكسیژن كه مایه حیات ماست پس دهد; تازه اشعهء ماورای بنفش كه یكی ازپرتوهای خورشید است برای از بین بردن 90درصد از میكرب ها مفید است و عمل ضد عفونی را به نحو كامل انجام می دهد; همین پیدایش ابرها بر اثرتابش خورشید بر سطح اقیانوسهاست که باعث پیدایش بادها و حركت ابرها به سوی زمین های تشنه و نزول باران حیات بخش می شود. هیچ می دانستی که حركت منظم خورشید در برج های آسمانی و طلوع و غروب حساب شده آن, علاوه بر تشكیل فصول مختلف, به پیدایش تقویم و حساب منظم زمان كه برای زندگی اجتماعی ما فوق العاده اهمیت دارد كمك می كند. در پایان باید بگویم که همه اینها بخشی از فواید خورشید است.

جزر و مد خورشیدی

خورشید مانند ماه مدّی را بر روی زمین ایجاد می كند. اگرچه خورشید بسیار وزین تر از ماه است، اما بسیار دورتر از آن نیز می باشد. در نتیجه قدرت نیروی مد خورشید كمتر از نصف قدرت ماه است. در هر ماه دوبار خورشید و ماه برای تولید جذرو مدهای بزرگ استثنایی تشریك مساعی می كنند. این اتفاق در ماه نو رخ می دهد. ماه و خورشید در یك طرف زمین و در ماه بدر یعنی وقتی كه خورشید و ماه در دوطرف مقابل زمین قرار دارند صورت می گیرند كه این حادثه جذرومد بهاری است.

چون نیروی جذرومدی خورشید به اندازه ماه قوی نیست لذا هنوز جذرومد قمری رخ می دهد، لكن كمتر از آن وقتی خواهد بود كه خورشید مقداری آب را به خارج نمی كشید جذر مدهای حاصل كمترین جذرومدها نامیده شده.

خورشید خانم هم رو صورتش لکه داره.!!

شاید خنده دار به نظر بیاد، ولی ما تو نجوم پدیده ای داریم به نام لکه های خورشیدی. حتما از خودت می پرسی این لکه ها چطور به وجود می یاد؟ حتماخورشید خانم آبله مرغون گرفته یا کاکائو زیاد خورده یا اینکه وقتی روزا می رفته بیرون کرم ضدآفتاب یادش رفته که حالا صورتش لک لک شده! نه هیچکدوم از اینا نیست. خورشید از گاز تشکیل شده گاز هایی که خیلی خیلی داغن. با این حال داخل خورشید یا هر ستاره دیگه ای از بیرونش داغتره و روی سطح خارجی خورشید نقاطی وجود دارن که مثل حفره می مونن. این نقطه ها دماشون با اطرافشون فرق می کنه که معمولا دماشون از گازهای اطرافشون کمتره و به خاطر همین سیاه تر به نظر میرسن. اما اندازشون کوچیک نیست! این لکه ها هر کدوم چند برابر زمینن!! نه نگران نباش این لکه ها همیشگی نیستن می یان و میرن و عمرشونم بستگی به اندازشون داره،لکه های بزرگتر بیشتر میمونن. راستی هرجا که لکه های زیادتری روی خورشید وجود داشته باشه حرارت بیشتری هم داره.

خورشید مانند ماه مدّی را بر روی زمین ایجاد می كند. اگرچه خورشید بسیار وزین تر از ماه است، اما بسیار دورتر از آن نیز می باشد. در نتیجه قدرت نیروی مد خورشید كمتر از نصف قدرت ماه است. در هر ماه دوبار خورشید و ماه برای تولید جذرو مدهای بزرگ استثنایی تشریك مساعی می كنند. این اتفاق در ماه نو رخ می دهد. ماه و خورشید در یك طرف زمین و در ماه بدر یعنی وقتی كه خورشید و ماه در دوطرف مقابل زمین قرار دارند صورت می گیرند كه این حادثه جذرومد بهاری است.چون نیروی جذرومدی خورشید به اندازه ماه قوی نیست لذا هنوز جذرومد قمری رخ می دهد، لكن كمتر از آن وقتی خواهد بود كه خورشید مقداری آب را به خارج نمی كشید جذر مدهای حاصل كمترین جذرومدها نامیده شده.

فراوری:هدی تقی زاده

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع:iir.ir/content.php

ویکی پدیا

مطالب مرتبط:

ابرها از چه درست شده اند؟

دانستنی‌های علمی کوتاه و جالب

آیا می‌دانید

می‌دونستید؟

چرا بعضی وقت‌ها مریض می‌شویم؟

چرا ماه این شکلی است؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.