تبیان، دستیار زندگی
خاطرات سال اول من پر است از ماجراهای خودم و دوستانم از عشق‌های در یک نگاه، شناخت های اشتباه، شکست های عاطفی، ناکامی‌ها، گریه‌ها و احساس پوچی و دوباره بلند شدن‌ها، امیدها و عشق
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عشق آسان نمود اول ولی...


خاطرات سال اول من پر است از ماجراهای خودم و دوستانم از عشق‌های در یک نگاه، شناخت های اشتباه، شکست های عاطفی، ناکامی‌ها، گریه‌ها و احساس پوچی و دوباره بلند شدن‌ها، امیدها و عشق

دانشگاه

روز اول دانشگاه برای همه پر از خاطره است احساس موفقیت و افتخار، کشیدن یک نفس راحت بعد از کنکور، آماده شدن برای محیط تازه و تجربیات نو و ... یکی از جالب‌ترین خاطره‌های روز اول دانشگاه را رضا دوست شیرازیم برایم تعریف کرد روز اول به مناسبت ورود ما به دانشگاه جشن مفصلی گرفته بودند و بعد از ثبت نام و جشن دانشجوهای سال بالایی قسمت‌های مختلف دانشگاه را به ما نشان می‌دادند بیشتر دانشجوها نسبت به محیط جدید احساس غریبی می‌کردند اما داستان در مورد فرشته فرق می‌کرد او دختر صمیمی و خونگرمی بود که از همان اول شروع کرد با اولین نفری که کنارش بود یعنی رضا صحبت کردن رضا که هیچ وقت رابطه مستقیم با دخترها نداشت و از خانواده‌ای سنتی و مذهبی بود، اولش خجالت می‌کشید ولی کم یخ او هم آب شده بود و شروع کرده بود به گرم گرفتن با فرشته در تمام روز اول دانشگاه شاید تنها کسانی که با هم مشغول صحبت شدند رضا و فرشته بودند.

بعدها رضا برای من تعریف کرد که آن شب از خوشحالی تا صبح نخوابیده و احساس می‌کرده عشق رویاهایش را پیدا کرده است یک روز صبح که رضا به عشق دیدار فرشته راهی دانشگاه شده بود فرشته به محض دیدار او سلام و احوال پرسی گرمی کرده بود و با هم به طبقه سوم دانشگاه که کلاس‌ها برگزار می‌شد رفته بودند اما پیش از رفتن سر کلاس فرشته پسر قدبلندی را که از آنجا رد می شد صدا زد و رضا را به او معرفی کرد "فرید این رضا همکلاسیمه که برات تعریف کردم رضا فرید شوهرم"

هنوز هم زمانی که رضا این خاطره را تعریف می کند از خجالت سرخ می شود از این خاطرات عشق در یک نگاه و در یک روز تا دلتان بخواهد به یاد دارم هر چند که با گذشت زمان و شروع کلاس ها روابط بیشتر از روزهای قبل برمبنای شناخت افراد از هم شکل می گیرد اما بسیاری از عشق ها در همان روزهای اول به دلیل کمبود شناخت افراد از جنس مخالف تفاوت های فردی و تفاوت های فرهنگی به سادگی به ناکامی کشیده می شود.

ترم اولی ها و جنس مخالف

جوانانی که به عنوان دانشجو زندگی پرفراز نشیب دانشگاهی را آغاز می کنند در دوستی با افراد جنس مخالف – که البته دارای برخی فایده های روانی و اجتماعی است – گاه دچار مشکلات و بحران هایی می شوند که تا سالیان دراز همچون ابری تیره بر آسمان زندگی آنها سایه می افکند و شادابی و کامروایی را از آنها دور می کند.

در این نوشتار به کوتاهی ویژگی های سال اولی ها انگیزه های آنها از برقراری رابطه با جنس مخالف پیامدهای آن و نیز روش های پیشگیری و رهایی از آسیب های این گونه دوستی ها را بیان می کنیم.

بیشتر سال اولی ها تا پیش از ورود به دانشگاه تماس زیاد و نزدیکی حتی با جوانان غیر هم جنس فامیل هم نداشته اند. آنها در زمان دانش آموزی کشش جنسی خود را با پشتوانه ی تربیت دینی و به خاطر نهی و مراقبت والدین و نیز خستگی ناشی از پرکاری مهار می کردند و یا رهایی از آن را به رۆیاهای شبانه و روزانه می سپردند

سال اولی کیست؟

بیشتر سال اولی ها پسران و دخترانی هستند 18،19 ساله که تا حدود سه ماه قبل از ورود به دانشگاه دانش آموزانی بوده اند تلاشگر و پرکار که زمان زیادی را به درس و مشق مدرسه می گذرانده اند و تنها نگرانی و دغدغه فکری آنها پذیرفته شدن در دانشگاه بوده است .

در دوران دانش آموزی پدران و مادران آنها به ویژه در دو سال آخر مدرسه همه نوع حمایت عاطفی، مالی و امکاناتی را به اندازه توان خود در اختیار فرزندانشان قرار می دادند و در کنار محبت و حمایت زیاد و بی دریغ برتمام کارهای آنها از قبیل زمان های رفت و آمد خوابیدن و استراحت شیوه ی گذراندن اوقات فراغت و خصوصیات دوستان و خانواده هایشان نظارت می کردند.

بیشتر سال اولی ها تا پیش از ورود به دانشگاه تماس زیاد و نزدیکی حتی با جوانان غیر هم جنس فامیل هم نداشته اند.

آنها در زمان دانش آموزی کشش جنسی خود را با پشتوانه ی تربیت دینی و به خاطر نهی و مراقبت والدین و نیز خستگی ناشی از پرکاری مهار می کردند و یا رهایی از آن را به رۆیاهای شبانه و روزانه می سپردند.

از سوی دیگر چون نظام آموزشی ما در ایران تأکید خود را برحفظ کردن مطالب ده ها کتاب پرحجم درسی گذاشته و به تأیید و حمایت خانواده های ناآگاه و نگران و همنوا با بنگاه های آزمند تقویتی و کنکور، شعار "زگهواره تا گور تستی بزن!" را به جای آموزه های "زگهواره تا گور دانش بجوی" و "توانا بود هر که دانا بود" نشانده است نوجوانان ایرانی نه تنها مهارت های برقراری ارتباط حل مسئله مهار خشم و ابراز وجود خویشتن داری و مقابله با استرس را نمی آموزند بلکه با وجودهایی آکنده از اضطراب، کمرویی، ضعف اعتماد به نفس و احساس گناه و سرمست از رتبه های یک رقمی و دورقمی به غرقاب محیطی پراز ابهام و مشکل با وپرسش های جدید پرت می شوند!

دانشگاه

آری، در آغاز زندگی دانشجویی، پرنده های نورسی بودند که تا دیروز در زیر پروبال مادران خود آرام گرفته بودید ماشین های خودکار حفظ کتاب ها و گزینه ها قهرمانان خوش باور عشق های خیالی خستگان و آزردگان عرصه درس و تست! عصیانگران خشمگین از مراقبت های گاه و بیگاه بزرگ ترها، و خاموشان برآزرم از به زبان آوردن یا به خیال کشیدن نام و نشان دختر یا پسری آشنا و بیگانه یک باره خود را کنار ده ها نفر از همسالان جنس مخالف می بینند هیجان زده و نگران می شوند و هر کدام با انگیزه ای در دام نگاهی لبخندی و کلامی می افتند.

انگیزه های ارتباط

کشش طبیعی: مهم ترین انگیزه توجه به جنس مخالف کششی است سالم و غریزی که خداوند در نهاد انسان قرار داده است .

فراهم بودن زمینه دوستی: چون دختران و پسران زیادی یا با هم در یک رشته درس می خوانند و یا دریک دانشگاه کنار هم هستند فرصت زیادی برای تماس با یکدیگر پیدا می کنند.

آزادی برای برقراری ارتباط: دانشجویان چه در شهر خود درس بخوانند چه در شهری دیگر مانند دوره دبیرستان در معرض نظارت و مراقبت شدید والدین و بزرگ ترهای خود نیستند از این رو راحت تر و بدون واهمه می توانند اقدام به دوستی با جنس مخالف کنند.

استقلال طلبی: عده ای از جوانان که فکر می کنند قبل از دانشگاه استقلال و آزادی عمل نداشته اند بیش از دیگران حریص اند که استقلال طلبی خود و رها شدن از محدودیت های خانوادگی را با گرفتن دوست دختر یا پسر برآورده سازند.

فشار گروه همسال: نوجوان و جوان از دوستان همسال خود بسیار تأثیر می پذیرد از این رو اگر در دانشگاه و کلاس و یا در جمع دوستان خوابگاهی چند نفری او را تشویق به برقراری رابطه با جنس مخالف کنند و به خصوص اگر با توجیهات روشنفکر نمایی و تجددمآبی نداشتن این نوع دوستی ها را نشانه عقب ماندگی و تحجر بدانند جوان تازه وارد نمی تواند در برابر اصرارها و ریشخندهای آنان تاب بیاورد.

پیامدهای دوستی با جنس مخالف

.....ولی افتاد مشکل ها

روان شناسان غربی برای دوستی با غیر همجنس فایده های چندی را برشمرده اند ام20 سال بعدروان شناسان برجسته حوزه نوجوانی مانند استین برگ (1993) رایس (1999) و کب (2001) در آثار خود با استناد به ده ها پژوهش معتبر علمی برای این گونه دوست ها هدف ها و فایده هایی مانند تفریح و سرگرمی همراهی و معاشرت بدون مسئولیت ازدواج، افزایش منزلت اجتماعی جامعه پذیری به دست آوردن صمیمیت تجربه یا رضایت جنسی و تعیین انتخاب همسر و نیز آسیب ها و مشکلاتی همچون موارد زیر را برشمردند:

* پنهان کردن و تحریف هویت

*افزایش خشونت در قرارهای عاشقانه

* گرایش به مصرف الکل

* گرایش به مصرف مواد مخدر

* مبتلا شدن به اختلالات هیجانی و عاطفی

*افت تحصیلی

* افزایش تصادفات رانندگی

* تشدید درگیری های خانوادگی

*ارتکاب به رفتارهای بزهکارانه

*برقراری رابطه جنسی پیشرفته

*تجاوز در قرارهای عاشقانه

* دچار شدن به بیماری های مقاربتی مانند ایدز

*بارداری های ناخواسته

*وادار شدن به ازدواج های زود هنگام که فرجام بیشتر آنها آشفتگی خانوادگی و یا جدایی همسران است.

پس عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها.......مراقب باشید که راه تجربه شده توسط دیگران را طی نکنید.

فرآوری : داودی

بخش خانواده ایرانی تبیان


منبع : سپیده دانایی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.