تبیان، دستیار زندگی
تلفن همراه چطور با پدر مادر ها کنار خواهد امد و یا پدر و مادر ها با تلفن همراه! این رسانه را با چه ابزار و چه شرایطی باید برای فرزندان فراهم کرد؟ فیلتر، سانسور، استفاده آزاد......
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما برای فرزندتان تلفن همراه می‌خرید؟


 تلفن همراه چطور با پدر و مادرها کنار خواهد آمد و یا پدر و مادر ها با تلفن همراه! این رسانه را با چه ابزار و چه شرایطی باید برای فرزندان فراهم کرد؟ فیلتر، سانسور، استفاده آزاد......

کودکان و تلفن همراه

سوار مترو که می شوید چند پسر بچه را می بینید که روی صندلی کنار هم نشسته اند و همه به صفحه ی ال سی دی تلفن همراه خود خیره شده اند یا در حال خنده هستند یا و یا حیرت زده!

فرزندان امروز در دهکده جهانی بسیار شدید در محاصره تکنولوژی قرار گرفته اند. به خصوص رسانه ها، امروزه در شکل گیری شخصیت کودکان از منابع تربیتی محسوب می شوند! آمار ها هم همچینین نویدی را به ما می دهند، حتی برخی امارها می گویند گوگل جای معلم و پدر و مادر را برای برخی از کودکان گرفته است.

اثر رسانه را بر کودکان امروزی از درجه درک و فهم آنان می توان فهمید . فقط کافی ست که قیاسی کنید بین کودکی زمان خودتان و امروزی ها و تاثیری که در این میان رسانه بر عهده داشته است. امروزه کودکان وقت خود را بسیار پای رسانه ها می گذرانند از تلویزیون گرفته تا بازی های رایانه ای  ای. پدر و مادر ها در میان تمام رسانه ها برخوردهای متفاوتی در مدیریت مصرف رسانه ای برای فرزندان خود دارند.

آنان تلویزیون را کامل در اختیار فرزندان خود قرار می دهند؛ کمی با احتیاط تر پیرامون ماهواره برخورد می کنند و برخی البته در این زمینه سرسختانه تر رفتار می کنند. درباره انیمیشن ها نیز تقریبا سیاست های خاصی در نظر گرفته نمی شود و هر چه در سبد سوپر مارکت ها می آید فقط جهت سرگرم سازی آنان تهیه می شود. قصه بازی های رایانه ای هم به همین ترتیب است نه تنها از نظر محتوایی گاهی نظارت کافی صورت نمی گیرد و بلکه از نظر رده بندی سنی هم منوال به همان شکل است و هدف سرگرم سازی کودکان است.

کودکان امروزی برخی انقدر با این رسانه خو گرفته اند که یا مدام از گیم آن استفاده می کنند و یا دستگاه بازی رایانه ای شان شبیه به گوشی است

از این رسانه ها که بگذریم ماهواره در این میان برای پدر و مادر ها به عنوان یک معضل است. وقتی که کودکان در برابر این رسانه در خانه مورد فیلتر واقع می شوند  با ورودشان به محیط اجتماعی به ویژه مدارس و... ، از دوستان چیزهایی را می شنوند که یا دوست دارند در ماهواره خود آن را ببینند که منع می شوند و  یا در صورت نداشتن این وسیله، خواستار ورود ماهواره به خانه می شوند، که این هم از عدم مدیریت یا اعتقادات خاص برخی دیگر از والدین است و مشکلی برای والدین آگاه. اما یک رسانه دیگر هست که وضع کنترل آن برای والدین بسیار سخت شده است و آن هم تلفن همراه است. تلفنی که ثبت رکورد 3میلیارد دقیقه مکالمه در طول روز را برای ایرانیان دارد و آمار روزانه حدود 7 میلیارد جابجایی پیامک را، و بلوتوث را هم که شاید نتوان آمار ثابتی از آن ارائه داد والا اعداد و ارقامش سر به فلک می کشید!

کودکان و تلفن همراه

یقینا در میان تمام این آمار ها نوجوانان و جوانان نقش به سزایی دارند و البته کودکان!. کودکان امروزی برخی آنقدر با این رسانه خو گرفته اند که یا مدام از گیم آن استفاده می کنند و یا دستگاه بازی رایانه ای شان شبیه به تلفن همراه است. پدر و مادر ها، امروزه در کنار خواست های مختلفی که از کودکان خود می شنوند مانند گیم و... از یک سنی به بعد به لیست تقاضای فرزندانشان تلفن همراه نیز اضافه می شود که این رده سنی در حال پایین آمدن است. و این دغدغه ای است برای والدین که در این راه چگونه گام بردارند. یا به طور کامل فیلتر کنند و یا اینکه شرایط خاصی در نظر بگیرند یا....

در این راه چند آسیب می تواند متوجه کودکان و نوجوانان باشد:

1-  بلوتوث

مهمترین آسیبی ست که در این زمینه کودکان را تهدید می کند بلوتوث است، بلوتوث به خصوص اگر مهمان ناخوانده شود و در کنار کنجکاوی های این سنین قرار گیرد، می تواند اثزات تخریبی بسیاری را همراه داشته باشد به ویژه اگر محیطی عمومی از جمله مترو هم میزبان این فرایند باشد! در اینباره برخی والدین تهیه گوشی های بدون بلوتوث را در پیش می گیرند.

2- پیامک

آسیبی بعدی که می توان از آن نام برد پیامک است، این آسیب را در هیچ گوشی نمی توان جلوگیری کرد بلکه ارزان ترین تلفن های همراه نیز این امکان را دارا اند و این تنها فرهنگ سازی پدر و مادر و نحوه تربیت و نظارت صحیح آنان است که می تواند اگر آسیبی در این زمینه متوجه فرزند می شود از آن جلوگیری کند، پیامک هم از نظر محتوایی می تواند به فرد آسیب زند و هم از نظر زمانی و هزینه ای.

3-مکالمه

آسیب خاصی را متوجه این قشر نمی کند بلکه  ذات تلفن همراه به همین دلیل به وجود آمده و فقط والدین باید مدیریت کنند تا هم از نظر زمان، وقت منطقی و گفتار صحیح و هدفمند پیش رود و هم از نظر هزینه سیر منطقی از دست نرود.

کودکان و تلفن همراه

4- امواج مغناطیسی

امواج مغناطیسی که حاصل این تکنولوزی است همواره همه قشر با همه رده بندی سنی را تهدید می کند در خبرها  و آمار خطرات ناشی از این مورد ذکر شده است و همواره نسبت به زمان استفاده و نوع استفاده از این وسیله هشدار داده اند که این مسئله ممکن است با توجه به ویژگی های جسمی کودکان و نوجوانان برایشان خطرات و عواقب بیشتری را به همراه داشته باشد.

اما با توجه به همه این آسیب ها، امروزه پدر و مادر ها به سختی می توانند مقابل این خواسته کودکان بایستند و تنها کاری که ازشان بر می اید این است که آن را کمی عقب بیندازند. مادری که پسری نوجوان دارد از فشار فرزند خود از برای بدست آوردن گوشی همراه می گوید و اینکه این خواسته وی را با ترفندهای بسیار به عقب می اندازد و گمان می کند تا چند وقت دیگر نتواند دیگر مقاومت در برابر این خواسته بکند و تنها راهی به ذهنش می رسد آموختن مدیریت صحیح در این زمینه است و اجرایی کردن آن بعد از شکسته شدن مرز عقب اندازی خواسته فرزند خود است. و مادری دیگر که سالیان دیگر با چنین موردی برخورد خواهد کرد از مدیریت مصرف فرزند خود می گوید و این همان نقطه مشترکی است که والدین نه تنها در برابر این رسانه بلکه رسانه های دیگر به خصوص گیم، ماهواره و اینترنت باید آن را مد نظر داشته باشند. باید نه فرزند را به کلی در استفاده از رسانه آزاد و نه کاملا او را محدود کرد بلکه فقط باید شیوه استفاده او را مدیریت و کنترل کرد و در کنار این مقوله، نهاد های فرهنگی و آموزشی سواد رسانه ای لازم را در جامعه ایجاد کنند.

باید نه فرزند را به کلی در استفاده از رسانه آزاد و نه کاملا او را محدود کرد فقط باید شیوه استفاده او را مدیریت و کنترل کرد و در کنار آن نهاد های فرهنگی و آموزشی سواد رسانه ای لازم را در جامعه ایجاد کنند

در واقع آنچه ضروری به نظر می رسد مدیریت مصرف و کنترل کودکان است و همینطور آموزش استفاده صحیح و تربیت فرهنگی فرزندان، در این راه باید از منع جدا خوددرای کرد و با فرهنگ سازی به کودک اینگونه القا نمود که هنوز گوشی برای او زود و وسیله ای اضافی است و یا اینکه اگر گوشی هست تا سنی خاص بلوتوث نداشته باشد نهادهای رسانه ای و آموزشی فرهنگی، در آموزش استفاده صحیح و  ترغیب کودکان به این تکنولوزی و ایجاد سواد رسانه ای نقش دارند.

حال باید دید آیا فیلتر صرف جواب می دهد و یا مدیریت صحیح؟

عطا الله باباپور

بخش ارتباطات تبیان