تبیان، دستیار زندگی
شاگردان, تذیب, خودسازی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معمار روح

معمار روح

از آنجا که ملاحسینقلی همدانی یکی از اساتید بزرگی است که بیشترین تأثیر را در زندگی مرحوم میرزا جوادآقا داشته‌اند و به راستی ایشان معمار شخصیت مرحوم میرزا جوادآقا بوده‌اند بد نیست شرح حالی از این استاد والامقام و روشن‌ضمیر ذکر شود.

سیر و سلوک الی الله

حاج میرزا جوادآقا در ایام تحصیل علوم دینی در نجف اشرف از تربیت و اصلاح نفس خویش غافل نبود و تهذیب و تزکیه را سرلوحه زندگی خویش قرار داده بود و به حکم عقل دنبال استادی پاک‌سرشت و نیکوطینت بود که خود راه‌رفته باشد و قدم مجاهدت در طریق حق برداشته باشد. در این اندیشه و تفکر بود که استاد والامقام و عارف کامل و پیشوای اهل دل، شیخ عارف کامل حضرت آیت الله ملاحسینقلی همدانی درجزینی را پیدا کرد و با اشتیاق کامل و وافر به حضورش شرفیاب شد و به مدت چهارده سال کامل و تمام در محضر نورانی ایشان به سیر و سلوک الی الله پرداخت و به معرفت و توحید ذات جلاله نائل گردید. تا جایی که خود از استادان شهیر و مبرز این مکتب گردید و شاگردان والا و وارسته‌ای تربیت نمود که در بحث شاگردان به آن بزرگواران خواهیم پرداخت. آشنایی با ملاحسینقلی همدانی نقطه‌ای تحول‌آفرین در زندگی مرحوم میرزا جوادآقا بود به گونه‌ای که زندگی ایشان را دگرگون ساخت و از درخشنده ترین نقاط زندگی او محسوب می‌شود.

معماران شخصیت

از آنجا که ملاحسینقلی همدانی یکی از اساتید بزرگی است که بیشترین تأثیر را در زندگی مرحوم میرزا جوادآقا داشته‌اند و به راستی ایشان معمار شخصیت مرحوم میرزا جوادآقا بوده‌اند بد نیست شرح حالی از این استاد والامقام و روشن‌ضمیر ذکر شود.

فرزانه و عارف والامقام، نادره زمان و اهل مراقبه آیت الله ملاحسینقلی همدانی در سال 1239 در روستای شوند از توابع همدان دیده به جهان گشود. پدرش چوپانی اهل دل بود که دوست داشت فرزندانش در زمره عالمان دین دربیایند. لذا ملاحسینقلی همدانی را برای تحصیل به تهران فرستاد و ایشان در تهران در مدرسه مروی از حوزه درس فقیه شهید شیخ عبدالحسین تهرانی معروف به شیخ العراقین استفاده کرد و سپس برای جرعه‌نوشی از چشمه‌سار پرفیض و برکت ملاهادی سبزواری رهسپار سبزوار گردید. پس از استفاده از محضر حاج ملاهادی سبزواری بار خود را به سوی نجف بست و در درس فقیه نامدار عالم تشیع، شیخ مرتضی انصاری حاضر گردید.

پس از مدتی استفاده از محضر شیخ انصاری به محضر عارف الهی سیدعلی شوشتری راه یافت. ملاحسینقلی همدانی نقل می‌کند روزگاری در نجف اشرف به درس شیخ انصاری می‌رفتم تا اینکه دریافتم استاد همیشه چهارشنبه‌ها به منزل آیت الله سیدعلی شوشتری می‌رود که در ظاهر از شاگردان ایشان بود. روزی من به آنجا رفتم و دیدم شیخ بسان شاگرد و آقا سیدعلی بسان استاد نشسته است. من در دل خود گذراندم از این به بعد خدمت آقا سیدعلی برسم. آن روز چون جلسه تمام شد و برخاستم سید به من فرمود اگر بخواهی می‌توانی دیگر روزها به اینجا بیایی و چنین شد که ملاحسینقلی همدانی فرزانه‌ای را که دنبالش بود یافت و مرحوم ملاحسینقلی در درس ایشان حاضر گشت و استاد هم عنایت ویژه‌ای به او پیدا کرد. حکایت زیر که آقا بزرگ تهرانی نقل کرده است بیانگر این مطلب و عنایت ویژه سید به آخوند است.

آخوند ملاحسینقلی همدانی در ایام تحصیل در نجف اشرف سخت بیمار شد و در بستر بیماری خوابید. اتفاقا پزشکی از ارادتمندان سید به محضر ایشان رسید. سید از دکتر خواست فورا به مدرسه سلیمیه برود و آخوند همدانی را معالجه کند. دکتر پس از معالجه به محضر آقا سیدعلی برمی‌گردد و می‌گوید مرضی او صعب العلاج است و هزینه سنگینی را در بر می‌گیرد. سید می‌گوید اگرچه معالجه ایشان صد تومان بشود او را معالجه کن. این در حال است که آقا بزرگ نقل می‌کند که در آن زمان کمتر ثروتمندی در نجف صد تومان دارایی داشت و این مبلغ زیادی بود. باری آخوند ملا حسینقلی همدانی در محضر سید شوشتری به مقامات عالی می‌رسد و چنان در عرفان غرق و پیش می‌رود که از نوادر روزگار می‌گردد و شاگردان فراوانی را تربیت و تحویل جامعه بشری می‌دهد.

________________

منابع:

کتاب شیخ مناجاتیان

تهیه و فرآوری: فریادرس گروه حوزه علمیه