تبیان، دستیار زندگی
سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سیر برای فکر، معده، روده و ...


سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

سیر

همه ماجرا، زیر سر «خئوپوس» بود! او که یکی از پادشاهان سلسله چهارم مصر باستان بود، دستور داد تا تصویر یک «حبه سیر» را روی هرم «جیزه» طراحی کنند. از همان جا بود که سیر، گل سر سبد سبزی‌ها شد! روی یکی از سنگ نوشته‌های به دست آمده از اهرام مصر این طور نوشته شده که هر روز صبح به کارگرانی که عهده‌دار ساخت «اهرام ثلاثه» بوده‌اند، یک حبه سیر می‌دادند تا در مقابل بیماری‌ها، بیمه شده و بتوانند با سلامت کامل، اهرام را برپا کنند اما یونانی‌ها نقطه مقابل مصری‌ها بودند.

به این معنا که هر فردی را که سیر می‌خورد، به سرعت از معبد بیرون می‌انداختند!

اما جالب است بدانید قهرمانان یونانی، پیش از شروع مسابقات ورزشی، یک دوره سیر خوری داشتند. سیر بین یونانی‌ها، مصری‌ها و چینی‌ها، سبزی ویژه‌ای است.

سیر از خاندان مارچوبه‌ای‌ها

سیر، سبزی‌ای است از راسته مارچوبه‌ای‌ها، از تیره پیازها و سیرها؛ به همین دلیل هم به لحاظ تغذیه‌ای و تا حدی بو، شباهت زیادی بین «سیر» و «پیاز» وجود دارد.

آن چه که ما می‌خوریم، در واقع ریشه گیاه است. این ریشه که بلندای بخش بیرونی آن به 40 سانتی‌متر می‌رسد، حاوی 5 تا 12 قطعه سیر است. این دانه‌ها در پوسته نازکی به رنگ سفید مایل به خاکستری پیچیده شده‌اند. سیر انواع مختلفی دارد که معروف‌ترین آن‌ها سیر آمریکایی و سیر تاهیتی است.

سیر و کودکان

سیر، حاوی فسفر بالا ( 428 میلی‌گرم) بوده و برای فعالیت‌های فکری خصوصاً در کودکان بسیار مناسب است.

سیر جزء خانواده سبزی‌ها محسوب شده و به دو صورت خام و پودر مصرف می‌شود.

مقدار انرژی موجود در 100 گرم سیر خام 150 کیلوکالری است در حالی که پودر آن 320 کیلوکالری دارد.

سیر حاوی 16 درصد پروتئین بوده و به خاطر وجود این پروتئین‌ها مکمل بسیار خوبی برای غذای کودکان بالای یک سال محسوب می‌شود.

مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد

سیر حاوی پتاسیم قابل توجهی به میزان 400 میلی‌گرم است در حالی که پودر آن حاوی 1100 میلی‌گرم پتاسیم است و به همین علت سیر می‌تواند ماده اعجازانگیز در بیماری‌های قلبی و عروقی محسوب شده و کمک شایانی به کارکرد خوب قلب کند.

اسیدهای آمینه موجود در سیر و پودر سیر از نوع اسیدهای آمینه شاخه‌دار به مقدار بسیار بالایی بوده و این اسیدهای آمینه در عضله سازی و رشد موثر است. همچنین برای کودکان و ورزشکاران ارزش بسیار بالایی دارد.

سیر به دلیل مواد موثر در آن می‌تواند خاصیت کاهش دهندگی کلسترول و چربی خون، اثر بر عروق و کاهش فشار خون و همچنین خواص آنتی باکتریال داشته باشد. آنتی اکسیدان ‌های موجود در سیر قابل توجه بوده و می‌تواند در پیشگیری از بروز بسیاری از سرطان‌ها موثر باشد.

تأثیر عصاره سیر بر اسهال التهابی کودکان

مصرف عصاره سیر برای بهبود علائم اسهال التهابی کودکان سودمند است. گروهی از پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی شاهد و تبریز، تأثیر عصاره سیر را بر اسهال التهابی 40 کودک بررسی کردند.

پژوهشگران عصاره سیر را به میزان 20 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن دو بار در روز و به مدت 5 روز به کودکان مورد بررسی، تجویز کردند.

بر پایه این بررسی که مشروح آن در مجله دانشور منتشر شد، مصرف عصاره سیر، دفعات اسهال و میزان تب را از روز دوم به بعد به میزان درخور توجهی کاهش می‌دهد. همچنین این بررسی نشان می‌دهد، در روز چهارم بی اشتهایی و میزان گلبول سفید مدفوع که نشانه ای از عفونت است کاهش می‌یابد. عصاره سیر یک داروی موثر گیاهی در بهبود علائم اسهال التهابی است.

بیماری‌های اسهال از علل مهم تأخیر رشد جسمی و مرگ زودرس کودکان در تمام کشورهای دنیا به شمار می‌روند.

در مناطقی از جهان که اسهال شایع است، کودکان کم سن تر از 5 سال بیش از 15 درصد روزهای زندگی خود را به اسهال مبتلا هستند.

سیر

کاهش سرطان معده با مصرف سیر 

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که ترکیبات مفید در سیر می‌تواند از تشکیل مواد سرطان زا در بدن جلوگیری کند که این اثر بخشی در معده و روده بیشتر است.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند.

بر اساس این تحقیق، مصرف 5 تا 18 گرم سیر معادل 2 تا 5 قطعه کوچک از سیر خام یا پخته در هفته برای پیشگیری از سرطان موثر است. همچنین مصرف سیر برای سلامت قلب نیز مفید است.

سیر درمانی با روشی ابداعی و بدون بو (یک‌بار در روز)

طریقه و میزان مصرف:

یک حبه سیر جنوب (به اندازه یک کپسول 500 میلی گرم) را له کرده و روی زبان قرار دهید و بلافاصله دو لیوان آب خنک بنوشید (یا یک لیوان آب خنک + یک لیوان شیر گاو خنک یا عرق کاسنی یا شاه تره خنک – برای کسانی که گرم مزاج هستند و به سیر حساسیت دارند)

زمان مصرف:

نیم ساعت قبل از صرف غذا (به خصوص صبحانه)

سیر به عنوان آنتی بیوتیک 

سیر یک نوع آنتی بیوتیک با کاربرد گسترده می‌باشد. تعداد زیادی از انواع باکتری‌ها از جمله گرم مثبت و گرم منفی را از بین می‌برد. (این دو دسته از باکتری‌ها هر کدام دارای انواع مختلف پوشش هستند)

بسیاری از آنتی بیوتیک ها دارای طیف گسترده هستند و اما بعضی‌ها مانند پنی‌سیلین فقط یکی از دو گروه باکتری‌های فوق‌الذکر را می‌کشد.

تحقیقات نشان می‌دهد کسانی که به طور مرتب از سیر استفاده می‌کنند کمتر به سرطان معده و روده بزرگ مبتلا می‌شوند

سیر گسترده‌ترین طیف آنتی‌بیوتیکی را دارا می‌باشد که ما می‌شناسیم. سیر ضد باکتری، قارچ، انگل، تک یاخته و ویروس می‌باشد. پژوهشگران حتی دریافته‌اند که عصاره سیر خام روی موش‌های صحرایی از آنتی بیوتیک معمولی مۆثرتر است.

خوردن سیر خام باکتری‌های عفونی روده‌ها را مستقیماً معدوم می‌کند.

بهترین طریق خوردن سیر به عنوان آنتی بیوتیک کدامند؟

بدون تردید سیر تازه خام به انواع دیگر آن مزیت دارد، چرا که حرارت دادن از خاصیت آنتی‌بیوتیکی آن می‌کاهد. پودر سیر یا کپسول‌های سیر یا کلاً فاقد اثرات آنتی‌بیوتیکی بوده و یا خیلی کم اثر دارند.

پژوهشگران چینی دریافتند که اثر آنتی‌بیوتیکی روغن سیر بعد از بیست دقیقه جوشاندن کاملاً از بین می‌رود. دیگر پژوهشگران نیز به این نتیجه رسیده‌اند که خاصیت آنتی‌بیوتیکی سیری که در انبار نگهداری می‌شود به تدریج کاهش می‌یابد.

بسیاری از اثرات دارویی سیری که حرارت داده شده و در غذا پخته می‌شود (به جز اثر آنتی‌بیوتیکی آن) باقی می‌ماند. ضمناً سیر را بایستی خرد کرد و یا آن را له کرده و خورد.

بریدن سیر باعث از بین رفتن اثر آنتی‌بیوتیکی سیر و واکنش شیمیایی می‌باشد.

اشکال دلخواه با اثر آنتی‌بیوتیکی سیر عبارتند از:

1- خیساندن سیر در اتانل: سیر خرد شده یا له شده که رویش را اتانل گرفته و یک شب مانده باشد.

2- سیر در سرکه: به همان نحو بالا و به کار بردن سرکه به جای اتانل.

3- سیر و عسل: به ترتیب بالا و استفاده از عسل و بدون افزودن آب، که به یک شربت سرفه با آنتی بیوتیک قوی تبدیل می‌شود.

4- سیر و آب هویج: سه حبه سیر را در شش انس آب هویج ریخته و آن را برای مدت چهار تا شش ساعت در جایی قرار داده و بعد میل کنید.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منابع:

گیاهان داروئی شوشتر

ایسنا

همشهری

سلامت نیوز

 مطالب مرتبط:    

پر فایده اما بد بو!

سیر بخورید تا سرما نخورید

این سبزی بدبو را دست کم نگیرید

خواص درمانی و غذایی سیر(1)

خواص درمانی و غذایی سیر(2)

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.