تبیان، دستیار زندگی
14 تا 27 و گاه 30 میلیون تومان، هزینه برگزاری تنها یک شب عروسی است. پولی که می شود با آن یک آپارتمان رهن کرد، یا یک آپارتمان نقلی در اطراف تهران با آن خرید. کف هزینه ها یعنی 6 میلیون قیمت خرید یک اتومبیل شخصی است، که نه برای یک شب، که برای سال ها می تواند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یک شب عروسی،هزار شب بدهی


14 تا 27 و گاه 30 میلیون تومان، هزینه برگزاری تنها یک شب عروسی است. پولی که می شود با آن یک آپارتمان رهن کرد، یا یک آپارتمان نقلی در اطراف تهران با آن خرید. کف هزینه ها یعنی 6 میلیون قیمت خرید یک اتومبیل شخصی است، که نه برای یک شب، که برای سال ها می تواند همراه یک زوج باشد.


عروسی

عروسی در فرهنگ ایرانی ، فقط یک کارکرد ندارد، این یک مراسم عادی نیست. شادی کردن را می توان با انواع راه ها امتحان کرد، اما حواستان را جمع کنید، این یک «رسم» است. رسمی که  اتفاقا در سال های اخیرارتقاء ژنتیکی هم پیدا کرده و به غولی تبدیل شده، که برای بعضی ها شکست دادنش کار سختی است. هستند کسانی که وام های مضاربه ای می گیرند تا یک شب «آبرو داری»! کنند و یک عمر کمرشان زیر بازپرداخت قسط این آبرو داری شکسته شود.

در ایران سال 91 هستیم، سال ها از زمانی که عروسی ها در خانه، حیاط، پارکینگ، باغ شخصی و... برگزار می شد گذشته است.  امروز دیگر کف انتظار زوج ها، اوج انتظار زوج های دو دهه قبل یعنی برگزاری عروسی در تالار یا همان «باشگاه» سابق است.

14 تا 27 و گاه 30 میلیون تومان، هزینه برگزاری تنها یک شب عروسی است. پولی که می شود با آن یک آپارتمان رهن کرد، یا یک آپارتمان نقلی در اطراف تهران با آن خرید. کف هزینه ها یعنی 6 میلیون قیمت خرید یک اتومبیل شخصی است، که نه برای یک شب، که برای سال ها می تواند همراه یک زوج باشد.

اینها برای خانواده ها افسانه ای نیست، آنها دیگر به سالن های تهران فکر نمی کنند، بعضی ها حتی سراغ جشن در دبی و ترکیه رفته اند.

دامادان محترم این عصر مشکلشان فقط مهریه ی بالای خانوما نیست! رسومات دست و پاگیر و پرهزینه دیگری هم  به عنوان هفت خان رستم در مسیر ازدواج تعبیه شده که کمتر جوانی میتواند از این مراحل سالم بگذرد و متاهل شود! این هفت خان بعد از مهریه  معمولا خرج  لباس عروس؛ خرج آرایشگاه عروس،ماشین عروس،تالار عروسی و شام شب عروسی،فیلمبرداری و متعلقاتش است.

دامادان محترم این عصر مشکلشان فقط مهریه ی بالای خانوما نیست! رسومات دست و پاگیر و پرهزینه دیگری هم  به عنوان هفت خان رستم در مسیر ازدواج تعبیه شده که کمتر جوانی میتواند از این مراحل سالم بگذرد و متاهل شود!

اصلا تهیه ی لباس عروس خودش پستی مجزا میطلبد! لباسی که باید حداقل43 متر دنباله داشته باشه! مدلش فلان و جنسش بهمان و دوختش تو فلان کشور یوروپ بوده باشد!گریم و آرایشگاه عروس هم انصافا هزینه ای میطلبد که کم ازلباس یوروپی نیست! و برای نیل به خواسته ی خود از هر سختی استقبال می کنند؛ حتی به قیمت مقروض شدن و شرمندگی تازه داماد بینوا!ماشین عروس هم بدیهی ست که حداقل باید زانتیا باشد! البته هرچه مدل بالاتر باشد آبروی خانواده محفوظ تر میباشد!!

ولیمه ی آنچنانی و کارت دعوت های اونچنانی! سرویس طلای چنچنانی!و ده ها رسم و رسوم غلط و نابجا واردعرف جامعه ی اسلامی ما شده. واقعا جامعه مان به کدام سو می رود؟

نگذاریم فرهنگ اهل بیت فراموش بشود.اگه واقعا پایبند سنت هستیم به سیره ی حضرت زهرا(س)عمل کنیم. مگر هزینه ی خرید جهیزیه و ولیمه و کل عروسی با همون هزینه ی مهریه نبود؟ پس چرا دیگر به آن عمل نمی شود؟

متاسفانه امروزه در حالی که بیش از 30 هزار زوج در تهران با هزینه‌ای بالغ بر 300 هزار تومان از طریق کانون ازدواج آسان زندگی خود را آغاز کردند، هنوز زوج‌هایی هستند که هزینه دسته‌گل عروسی‌شان به اندازه مبلغ یک ازدواج آسان یا بیشتر از آن است.

اشتباهات بزرگ در برگزاری عروسی

یک شاخه گل 60 هزار تومان

یک گلفروش در شرق تهران اظهار می‌دارد: دسته گل عروس از 40 هزار تومان تا 300 هزار تومان سفارش داریم. وی تصریح می‌کند: مبلغ 300 هزار تومان شامل تزئینات با انواع گل‌های ارکیده از جمله سیمبدیوم که شاخه‌ای 60 هزار تومان است؛

فقط برای یك ساعت اتاق عقد باید 300 هزار تومان پرداخت كرد

هستند تالارهایی که گل آرایی، نورپردازی و فیلمبرداری خدمات ارائه شده در شب عروسی را دارند که هزینه تمام این موارد 4 میلیون تومان می‌شود.

اتاق عقد به صورت مجزا برای یك ساعت اجاره داده می‌شود كه در قبال آن، 300 هزار تومان دریافت می‌شود.

صرف هزینه‌های زیاد برای برپایی مراسم عروسی ریشه روانی در افراد دارد، چرا كه می‌خواهند با این كار اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

عکاسی و فیلمبرداری

بسیاری از عروس و دامادها معتقدند آنچه که از عروسی باقی می ماند، عکس و فیلم است. شام و پذیرایی فراموش می شود، گران ترین لباس عروس هم از یاد می رود، ولی فقط عکس و فیلم است که خاطره می شود، پس برای آن باید بهترین ها را انتخاب کرد از همین طرز تفکر بسیاری از عکاسان و فیلمبرداران سوءاستفاده کرده و با ارائه شیوه های به اصطلاح جدید، عروس و داماد را در شرایط گریزناپذیری قرار می دهند و با خود می گویند چاره ای نیست ما که این همه هزینه کرده ایم این هم روش. تازه فقط عکس و فیلم است که خاطرات عروسی را به یادمان می اندازد.

یکی از عکاسان مجالس عروسی که معتقد است کار عکس و فیلم او بدون ایراد است در خصوص هزینه فیلمبرداری یک مجلس عروسی می گوید:

قیمت ها از 700 هزار تومان شروع می شود و به 30 میلیون هم می رسد، این تفاوت قیمت به نوع خدماتی که ارائه می شود بستگی دارد اگر بخواهیم با هلیکوپتر عروس را در بالای شهر بچرخانیم یا در صحرای کشورهای همسایه فیلمبرداری کنیم به همین ترتیب قیمت ها متفاوت خواهد بود.

فاصله مناسب بین عقد تا عروسی

لباس عروس 10 میلیون تومانی

خرید لباس عروس نیز این روزها برای خود حکایتی دارد، اگر بخواهید به مراکز فروش لباس عروس در شمال شهر بروید که قیمت ها نجومی است. لباس یک شب آن هم فقط برای چند ساعت و سپس برای سال ها در گوشه کمد خاک می خورد و تنها کاربرد آن این است که وقتی عروس خانم صاحب نوه و نتیجه شد آن را به عنوان یادگار به فرزندانش نشان دهد.

یکی از مزون داران چهارراه امیراکرم در مورد قیمت لباس های عروس می گوید: پایه قیمت های اینجا از 200 هزار تومان شروع می شود و به یک میلیون تومان هم می رسد ولی در میرداماد همین لباس ها با قیمت های بالاتری به فروش می رسد.آرایش عروس مهم ترین بخش عروسی برای عروس خانم هاست. برخی از خانواده ها تصور می کنند که هر چقدر برای آرایش عروس پول بیشتری پرداخت کنند عروس زیباتر و جذاب تر خواهد شد.

بسیاری از آرایشگاه ها نیز از این ایده سوءاستفاده کرده و با مطرح کردن رقم های بالا، عروس های جوان را به سوی خود می کشانند .

متاسفانه امروزه در حالی که بیش از 30 هزار زوج در تهران با هزینه‌ای بالغ بر 300 هزار تومان از طریق کانون ازدواج آسان زندگی خود را آغاز کردند، هنوز زوج‌هایی هستند که هزینه دسته‌گل عروسی‌شان به اندازه مبلغ یک ازدواج آسان یا بیشتر از آن است

ماشین عروس

تهیه ماشین عروس و تزئین آن شاید برای بسیاری از ما در اولویت های آخر یک مراسم عروسی محسوب شود ولی از نظر برخی از عروس و دامادها تهیه و گل آرایی آن چیزی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت. داشتن ماشین 206 و زانتیا و مزدا این روزها مزیتی برای کاهش هزینه عروسی به حساب نمی آید جدیدا ماشین های قدیمی لوکس که در خیابان های تهران چندان کاربرد ندارد، این روزها برای شب عروسی کاربرد بسیاری دارد و با قیمت های بسیار بالاتر کرایه داده می شود حتی اجاره این ماشین ها خود به منبع درآمدی برای صاحبان این خودروها تبدیل شده است. پس از کرایه این ماشین ها نوبت به گل آرایی آن می رسد.

گفته می شود برای یک گل آرایی بسیار ساده و معمولی باید حداقل 250 هزار تومان هزینه کرد، مقدار گل و نوع آن به همان میزان بر قیمت کار می افزاید. این روزها همچنین در کنار ماشین عروس که گل آرایی شده است دو ماشین دیگر به عنوان محافظ گل آرایی می شوند و در تمام مسیر ها ماشین عروس و داماد را همراهی می کنند.

7 توصیه برای ازدواج بی دردسر

عروسی تمام می‌شود

عروسی تمام می‌شود و زوج‌های جوان با هزاران آرزو پا به خانه بخت می‌گذارند برخی آرزوهایشان در پول و چشم و هم چشمی‌ها خلاصه می‌شود و برخی دل در گرو محبت و پایداری یک زندگی توأم با تفاهم بر زیر یک سقف زندگی خود را آغاز می‌کنند.

عروسی تمام می‌شود و زوج‌هایی با آسودگی از برگزاری «ازدواج آسان» پا به یک زندگی پر از عشق می‌گذارند و به فردای فرزندانی می‌اندیشند که قرار است به آنها نیز این سادگی‌ها انتقال یابد.

عروسی تمام می‌شود اما برخی از زوج‌ها از پرداخت اقساط فردای خود نگران هستند که برای برگزاری عروسی‌ مجلل خود مجبور به دریافت وام و قرض از این و آن شدند چرا که ممکن بود اگر در برگزاری مراسم عروسی‌شان دست کمی از دختر خاله و پسرعموها و این و آن داشته باشند، احساس حقارت کنند.

متاسفانه اكنون تغییر ارزشها و تبلیغات فراوان باعث رغبت اكثر جوانان به برپایی مجالس مجلل شده است، این فرهنگ كه پس از سالیان متمادی وارد فرهنگ ایرانی اسلامی شده را باید با فرهنگ سازی مجدد به صورت اولیه آن بازگرداند.

جوانان باید بدانند هزینه های سنگین ضامن خوشبختی و استمرار زندگی نیست چنانكه به گفته رهبر معظم انقلاب، عزت و شرف دختر و پسر به انسانیت و تقوی است نه به خرجهای زیادی و تشریفات عروسی.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع:1-عصر ایران / 2- خبرگزاری فارس / 3- روزنامه جام جم

مقالات مرتبط:

ازدواج دختران ایرانی باعراقی‌ها

دختران رایانه‌ای به‌عنوان همسر؟