تبیان، دستیار زندگی
شنیده بودیم که یک مرکز دندان پزشکی با فضایی آرام، بهداشتی و مدرن همراه با کادری مجرب و متخصص با استفاده از پیشرفته ترین...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مریم طالبی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخ‌دندان واجب، مسواک مستحب (مصاحبه اختصاصی تبیان)


شنیده بودیم که یک مرکز دندان‌پزشکی با فضایی آرام، بهداشتی و مدرن همراه با کادری مجرب و متخصص با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی های روز دنیا در تهران وجود دارد. شنیدن نام دندانپزشکی برای هیچ کس خوشایند نیست، اما با دیدن این مرکز، ترسی که در وجودم از دندان‌پزشکی داشتم، از بین رفت.

از دکتر علاقمندان، رئیس مرکز دندانپزشکی پرستیژ خواستیم از نحوه تاسیس و مدیریت این مرکز برایمان صحبت کند.


دکتر فرزاد علاقمندان (دندانپزشک)

تبیان: خودتان را معرفی کنید.

فرزاد علاقمندان، فارغ التحصیل دندانپزشکی دانشگاه آزاد هستم. حدود 9 سال سابقه کاری دارم. هدف از تاسیس این مرکز، غیر از بحث سلامت دهان و دندان این بود که وقتی بیمار در این فضا قرار می گیرد، احساس ترس و استرس از دندانپزشکی را نداشته باشد.

تبیان: پس اصل هدفتان برای تأسیس چنین مکانی رفع استرس بوده است؟

بله، دقیقا. اینجا فضایی است که هرکس واردش می شود، احساس یک مرکز دندانپزشکی به او دست نمی دهد.

تبیان: بازخوردی از بیمارها گرفته اید؟

بله، خوب بوده است.

تجهیزاتی که اینجا هست، کامل کامل می باشد، یعنی تمام کارهای دندانپزشکی بیمار در یک جلسه و با کیفیت بالا انجام می شود. تمام پزشکانی که اینجا هستند از نیروهای جوان، اساتید دانشگاه و متخصص هستند مثلا متخصص درمان ریشه و ترمیمی، زیبایی و ... .

نحوه صحیح کشیدن نخ دندان بین دندان ها خیلی مهم است و افراد باید با پرسیدن از یک دندانپزشک آن را یاد بگیرند

تبیان: این تیم را چه جوری جمع کردید؟

به سختی ( با خنده)

می توانم به جرأت بگویم پزشکانی که اینجا آمده اند واقعاً وقتشان پر است، ولی بعد از این که کار مرکز تکمیل شد، خودم سه چهار مورد بیمار را زنگ زدم، گفتم که فقط بیایند اینجا را ببینید. هر کدام وارد مرکز شدند، اینجا را تأیید کردند و اعلام همکاری نمودند.

مرکز دندانپزشکی پرستیژ-دکتر فرزاد علاقمندان

تبیان: مزیت این مرکز چیست؟

بیماری که اینجا می آید، قبل از رفتن روی صندلی مخصوص دندانپزشکی (یونیت)، باید کلاه جراحی سرش کند و لباس مخصوص و کاور کفش بپوشد تا اگر احیانا آلودگی دارد به سایر بیماران منتقل نشود.

دستگاه های ضدعفونی کننده وسایل و همچنین مواد دندانپزشکی در اینجا از بهترین ها انتخاب شده است.

بخش اطفال این مرکز (تصویر نگاری) آنقدر شاد است که هرکس، چه بزرگ و چه کوچک، وارد آنجا می شود، دلش می خواهد دندان هایش را درست کند.

تو این فضا سه تا لابی داریم که اگر تعداد بیماران زیاد باشد، به راحتی می توانند درآنجا منتظر نوبت بنشینند.

تبیان: خوب با این اوصاف قیمت کارهای دندانی بیماران در این مرکز بالاست؟

اصلا. اینجا حسن بزرگش این است که هزینه ای که بیمار می کند فقط برای یک بار است. عمر مفید ایمپلنت های دندانپزشکی در شرایط طبیعی، هفت سال است، ولی ایمپلنتی که ما برای بیمار می گذاریم برای تمام عمر او گارانتی دارد. اگر مشکلی برای ایمپلنت بیمار پیش بیاید، بدون هیچ هزینه ای آن را درست می کنیم.

تبیان: در بحث درمان، الحمدالله موفق بوده اید، آیا در بحث پیشگیری هم گام هایی برداشته اید؟

بله صددرصد ما الان با یک سری مراکز، مخصوصاً مهدکودک ها، کارهایی برای فلورایددرمانی انجام داده ایم.

تبیان: چه توصیه ای در مورد استفاده از مسواک  و خمیردندان و نخ دندان دارید؟

اساتید همیشه به ما می گفتند و می گویند که نخ دندان واجب است و مسواک زدن مستحب (یعنی کشیدن نخ دندان بر مسواک زدن ارجحیت دارد، نه این که نباید مسواک زد).

مرکز دندانپزشکی پرستیژ-دکتر فرزاد علاقمندان

تبیان: در صورتی که در فرهنگ ما این مسئله برعکس شده است.

بله، متاسفانه. بیشتر پوسیدگی های دندانی از بین دندان ها شروع می شود. ممکن است فرد جلوی آینه دندان هایش را بررسی کند و ببیند سالم هستند و مشکلی ندارند، ولی ممکن است بین دندان ها پوسیدگی وجود داشته باشد که دیده نشوند و بعدها مشکلاتی را در مورد ریشه، لثه و ... ایجاد کند. البته نحوه صحیح کشیدن نخ دندان بین دندان ها خیلی مهم است و افراد باید با پرسیدن از یک دندانپزشک آن را یاد بگیرند.

در مورد خمیردندان هم باید بگویم که شرکت های مختلف برای فروش محصولاتشان یک سری تبلیغات در مورد تاثیر و طعم آنها می کنند، مثلا می گویند فلان خمیردندان دندان ها را به خوبی سفید می کند. بله این خمیردندان ها اثر سفیدکنندگی دارند، ولی در درازمدت باعث تحلیل لثه می شوند و فرد همیشه احساس درد، حساسیت و ناراحتی می کند.

البته یک سری خمیردندان مخصوص حساسیت دندان وجود دارد که مفیدند و دندانپزشک با توجه به وضعیت بیمار برای او تجویز می کند.

تبیان: مهم است که خمیردندان مخصوص کودک باشد یا نه؟

طعم خمیردندان بزرگسالان برای کودکان ناخوشایند است. طعم خمیردندان مخصوص کودک طوری است که کودک را تشویق به مسواک زدن کند. از نظر ترکیباتش هم طوری است که اگر کودک کمی از آن را قورت داد ضرری برایش نداشته باشد (البته نباید کار کرد که کودک به طور مرتب و عمدا آن را قورت دهد).

مسواک نمی تواند تمام ذرات غذایی را که بین دندان ها گیر کرده اند، تمیز کند. پس باید بعد از زدن مسواک و بعد از خوردن غذاها، بین دندان ها را با نخ دندان تمیز کرد تا امکان پوسیدگی دندان کم گردد

تبیان: آیا مسواک را بعد از سه ماه باید عوض کرد؟

بله بهتر است که این کار انجام شود، چون مسواک در محیطی که قرار می گیرد، به مرور کمی میکروب به خودش جذب می کند.

شرکت های مختلف به چند دلیل، تعویض مسواک بعد از سه ماه را توصیه می کنند: یکی اینکه محصولاتشان بهتر فروش برود و دیگر این کار اینکه اگر مسواک بعد از مدتی عوض شود، بهتر می تواند کارایی داشته باشد. بعضی مسواک ها، تعدادی پرز رنگی (مثلا پرز آبی) دارند که اگر این پرزها بی رنگ شوند نشان می دهند زمان تعویض مسواک شده است.

مرکز دندانپزشکی پرستیژ-دکتر فرزاد علاقمندان

تبیان: اگر توصیه ای در مورد بهداشت دهان و دندان دارید، بگویید.

متاسفانه با شرایط اقتصادی فعلی، بهداشت دهان و دندان برای مردم در اولویت نیست، هر چند که ممکن است اهمیت زیادی داشته باشد.

مشکلات متعددی وجود دارد که با بیماری های دندان و کارهای غلط دندانپزشکی مرتبط هستند؛ مثلا پرکردگی غلط دندان یکی از علل بروز گردن درد است.

بعضی مواقع، مشکلات ریشه دندان های فک بالا و دندان های خلفی با مشکلات زانوها ارتباط مستقیم دارند.

بعضی مواقع مشکلات دندانی با بروز سردردهای میگرنی و گوش درد مرتبط هستند.

همچنین مشکلات لثه باعث زایمان زودرس در خانم های باردار می شود.

حتی ناراحتی های کلیوی با بیماری های دهان و دندان ارتباط دارند.

متاسفانه در کشور ما آنقدر که به وضع پوشاک و زیبایی و پوست و شکم و ... اهمیت می دهند، به بهداشت دهان و دندان خود نمی رسند و اینها به دلیل فرهنگ اشتباه و کمبود آموزش در این زمینه است است.

تبیان: یعنی از همان زمان مدرسه رفتن، باید این آموزش به کودکان شروع شود و قبل از آن هم پدر و مادرها در خانه باید آن را به کودک یاد دهند.

من خودم دو تا فرزند دارم. شاید خنده دار باشد، از همان وقتی که به دنیا آمدند و هنوز دندان در نیاورده بودند، لثه هایشان را تمیز می کردم. وقتی هم که دندان درآوردند، مسواک را به دستشان دادم تا خودشان مسواک بزنند، ولی آخرین دفعه را خودم باید می زدم.

طرز مسواک زدن صحیح را به آنها یاد دادم. حالا که بزرگ تر شده اند و می دانند که چطوری باید مسواک بزنند، دغدغه ام کمتر شده است.

در انتها باز هم تاکید می کنم که مسواک نمی تواند تمام ذرات غذایی را که بین دندان ها گیر کرده اند، تمیز کند. پس باید بعد از زدن مسواک و بعد از خوردن غذاها، بین دندان ها را با نخ دندان تمیز کرد تا امکان پوسیدگی دندان کم گردد.

مصاحبه : مریم طالبی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

مطالبی کامل و متعدد درباره سلامت دهان و دندان

مقابله با ترس از دندانپزشکی

حساسیت به مواد دندانپزشکی

چطور دندان کودک را مسواک بزنیم؟

چطور از پوسیدگی دندان کودک جلوگیری کنیم؟

مهم‌ترین علل پوسیدگی دندان در کودکان

نکات طلایی برای سلامت دندان‌ها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.