تبیان، دستیار زندگی
در این روزهای گرم و پایانی بهار، گرمای قیمتها عرق را بر پیشانی مردم نشانده است. عرقی که گاهی با شرمساری از خانواده نیز توام می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی گرانی دیگر تعجب برانگیز نیست!


در این روزهای گرم و پایانی بهار، گرمای قیمتها عرق را بر پیشانی مردم نشانده است. عرقی که گاهی با شرمساری از خانواده نیز توام می‌شود.

گرانی

این روزها هیچ کس مسئولیت افزایش قیمتها را برعهده نمی‌گیرد و گرانی توپی شده است که از زمین این وزارتخانه به زمین آن سازمان پرتاب می‌شود و تنها بازندگان این میدان مردمی هستند که سالهای سال از آنها با عنوان ولی نعمت یاد شده است.

مردم از مجلسی که خود را در راس امور می داند انتظار پیگیری دارند. از دولت انتظار مدیریت بازار و از قوه قضاییه انتظار برخورد با اخلالگران در بازار و افزایش دهندگان قیمتها اما این انتظارات به بغضی در گلو تبدیل می‌شود و گرانی در سایه اختلاف دستگاه‌ها و قوا به جولانش ادامه می‌دهد.

البته گرانی تنها داد مردم را درنیاورده است. مراجع تقلید نیز  به این موضوع معترض هستند و نگرانی عمیق خود را از این امر ابراز داشته و به دولت و مسئولان تذکر داده‌اند.

در وضعیتی که دشمنان با تمام توان درصدد ضربه زدن به انقلاب و دلسرد نمودن مردم از حمایت نظام هستند، مسئولان با سرگرم شدن به مسائل فرعی و دست چندم از مسئله اصلی مردم غفلت نموده و نتوانسته‌اند متناسب با شأن ملت بزرگ ایران به وظیفه خویش در این باره عمل کنند

تا جایی که آیت‌الله ابراهیم امینی ـ امام جمعه قم ـ در این باره می‌گوید: گرانی موجود افسار گسیخته است و مسئولان باید آن را دریابند، زیرا حتماً برخی اشتباهات اقتصادی وجود دارد که این گرانی‌ها به وجود آمده است. گرانی حدی دارد و در همه کشورها وجود دارد اما افسار گسیختگی قیمت‌ها موجب رنجش مردم و مراجع تقلید می‌شود.

گرانی

او  گرانی‌ها را عاملی جدی برای افزوده شدن مشکل بیکاران دانسته و تصریح می‌کند: مردم ایران بسیار عزیز و نجیب هستند اما نباید از نجابت آنها سوء‌استفاده کرد زیرا مبارزه با گرانی این نیست که بگوییم عامل آن تنها تحریم است یا اینکه در آینده نزدیک حل خواهد شد یا در جمع مسئولان بگوییم سعی کنید گرانی را برطرف کنید، بلکه باید علت‌های گرانی را دریافت؛ زیرا حتماً برخی اشتباهات اقتصادی وجود دارد که این گرانی‌ها به وجود آمده است.

گرانی در حالی در بازار یکه‌تازی می‌کند و گریبان مردم را می‌فشارد که همین مردم در مقاطع گوناگون همچون راهپیمایی 22 بهمن و انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضورشان، آگاهی و پشتیبانی خود از نظام را اثبات کردند تا نظام جمهوری اسلامی با اتکا به این حضور در عرصه بین‌المللی مقتدرانه و سریلند بیرون بیاید، ولی متأسفانه مسئولان قدر این وظیفه شناسی را ندانسته و باید و شاید در کنترل قیمت کالاها و خدمات اقدام نکردند.

وضعیت نابسامان بازار و رشد فزاینده و چند باره قیمتها در روزها و ماههای اخیر و بی‌برنامه‌گی در کنترل قیمتها و نظارت بر بازار به دغدغه اصلی مردم تبدیل شده است. به طوری که وضعیت قیمت یک کالا بین دو مغازه همجوار تفاوت قیمت دارد.

البته نباید از نظر دور داشت که مردم پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها انتظار اندکی تورم را داشتند اما این انتظار کمی فراتر رفت و تورم موجود با آنچه انتظارش می‌رفت فاصله معنا داری پیدا کرده است

در وضعیتی که دشمنان با تمام توان درصدد ضربه زدن به انقلاب و دلسرد نمودن مردم از حمایت نظام هستند، مسئولان با سرگرم شدن به مسائل فرعی و دست چندم از مسئله اصلی مردم غفلت نموده و نتوانسته‌اند متناسب با شأن ملت بزرگ ایران به وظیفه خویش در این باره عمل کنند.

گرانی

البته نباید از نظر دور داشت که مردم پس از اجرای فاز اول هدفمندی یارانه‌ها انتظار اندکی تورم را داشتند اما این انتظار کمی فراتر رفت و تورم موجود با آنچه انتظارش می‌رفت فاصله معنا داری پیدا کرده است که این مسائل در سایه برخی بی‌تدبیری‌ها و سوء‌ مدیریتها فشارها بر مردم خصوصا اقشار مستضعف و پایین‌ جامعه که همیشه از آنها حرف زده می‌شود اما در عمل همواره کلاهشان پس معرکه است، را افزایش داده است.

بسیاری از کارشناسان اقتصاد بر این باورند که اجرای فاز دوم هدفمندی که در آستانه اجرایش هستیم با روند طی شده در گام نخست و ذهنیت ایجاد شده در مردم نه تنها موفق نخواهد بود بلکه ممکن است اثرات جبران‌ناپذیری داشته باشد و ضربات مهلکی به بدنه اقتصاد وارد کند.

آنچه در پایان باید به آن اشاره کرد زخم کهنه اقتصاد کشور یعنی دلالی و سوداگران است که بدون آب نیز شناگران ماهری هستند که سود نهایی به جیبشان سرازی می‌شود و از مردم و شرایط موجود جامعه به عنوان سکوی پرتاب استفاده کرده و جیب‌هایشان هر روز گشادتر از دیروز در تکاپوی جمع کردن اندوخته بیشتری از آب گل آلو موجود جامعه است.

معصومه نصیری

بخش اقتصاد تبیان