تبیان، دستیار زندگی
خبرگزاری رسمی پرتغال نوشته کارلوس کروش، سرمربی سابق تیم‌ملی این کشور و سرمربی فعلی تیم‌ملی ایران، انتظار دارد از سوی دادگاه کوویلا از اتهام توهین و افترا تبرئه شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این روزهای سیاه آقای کی روش


شاید پس از محرومیت شش ماهه به جرم توهین مامور آژانس مبارزه با دوپینگ پرتغال، این روزها سیاه‌ترین روزهای کارلوس کی‌روش باشد. کی‌روش که بعد از جام جهانی 2010 مامور آژانس مبارزه با دوپینگ فدراسیون فوتبال پرتغال را به خاطر حضورش در رختکن تیم ملی پرتغال مورد توهین قرارداد و به خاطر همین اقدام برای 6 ماه از فعالیت محروم شد، این روزها هم لحظات سیاهی را پشت سر می‌گذارد.


کارلوس کی روش

اول روزنامه گاردین به نقل از مقامات منچستریونایتد اعلام کرد که ردپای کارلوس کی‌روش در انتقال بازیکنی به نام "ببه" از دسته سوم رقابتهای فوتبال پرتغال به من‌یونایتد دیده می‌شود. هر چند کی‌روش ابتدا به این خبر واکنش نشان نداد اما پس از اینکه بسیاری از رسانه‌های ایرانی این خبر را به نقل از منبع معتبری چون گاردین منتشر کردند، به اظهارنظر رسمی باشگاه منچستریونایتد واکنش نشان داد و اعلام کرد از رسانه‌های ایرانی که این خبر را ترجمه کردند، شکایت می‌کند! هر چند او فکر می‌کرد با این تهدید رسانه‌های ایرانی عقب نشینی می‌کنند و در واکنش به تهدیدش از او عذرخواهی می کنند اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه با تساوی دور از انتظار تیم ملی ایران برابر قطر، فضای منفی تری هم علیه کی‌روش به وجود آمد.

* صحبتهای فتح الله‌زاده و آغاز بیانیه‌نویسی!

مصدومیت پژمان منتظری در جریان تمرینات تیم ملی سبب شد تا علی فتح‌الله‌زاده به شدت از کارلوس کی‌روش انتقاد کند اما کی‌روش که تا پیش از این صحبتها نشان داده بود علاقه زیادی برای مجادله لفظی با مسوولان فوتبال ایران دارد(درگیری او با عزیز محمدی را به یاد بیاورید) اعلام کرد به زودی بیانیه‌ای علیه مدیرعامل استقلال صادر می‌کند. او پیش از انتشار بیانیه‌اش در پاسخ به فتح‌الله‌زاده که تنها به او یادآوری کرده بود تیم ملی باید از بازیکنان باشگاهی محافظت کند، گفت: با توجه به اظهارات تحریک کننده فتح الله زاده مدیرعامل باشگاه استقلال در مورد مصدومیت پژمان منتظری، ما معتقدیم که یک پاسخ شفاف و روشن، مورد نیاز است. این اظهارات تفرقه انگیز فقط تمرکز تیم ملی را از بین برده و در کار آماده سازی تیم ملی برای دیدار حساس مقابل قطر در رقابت های انتخابی جام جهانی 2014 خلل ایجاد می کند. وظیفه من از دیدگاه حرفه ای خودم این است که در آینده نزدیک، پاسخی با جزییات کامل را طی یک بیانیه اعلام کنم.

البته بعد از این حرفها فتح‌الله‌زاده به خاطر روزهای حساسی که تیم ملی تا پیش از دیدار با قطر پیش رو داشت، ترجیح داد این جدال کلامی را ادامه ندهد. با این حال چند روز قبل از بازی برابر قطر این حرفها و درگیری لفظی، آغازی بود بر اتفاقهای بعدی برای سرمربی تیم ملی. یک روز بعد از پاسخ کی‌روش به فتح‌الله‌زاده، رسانه‌های اماراتی نقل قولی را از مارادونا منتشر کردند که در این مصاحبه اسطوره فوتبال آرژانتین از یک اتفاق عجیب پرده برداشت. قضیه از این قرار بوده مارادونا برای دیدار فینال جام باشگاه‌های خلیج فارس قصد استفاده از محمدرضا خلعتبری را داشته و به همین خاطر به کی‌روش زنگ می‌زند اما به گفته مارادونا، کی روش پس از شنیدن درخواستش گوشی را بدون خداحافظی قطع می کند.

کارلوس کی‌روش پس از اولین جلسه دادگاه خود در جمع خبرنگاران گفت: من به عدالت دادگاه اطمینان دارم و مطمئن باشید تبرئه خواهم شد. کی‌روش در پاسخ به این سۆال که آیا متأسف است، گفت: هرگز! امروز با برپایی این دادگاه تمام صحبت‌های من مبنی بر تبانی و توطئه‌چینی علیه من به همه ثابت شد. من از دادگاه و قاضی آن سپاسگزارم که فرصت صحبت و دفاع از خود را به من دادند.

مارادونا درباره این اتفاق گفته بود: «من شخصا به كی‌روش زنگ زدم و خود را معرفی كردم و از او درخواست كردم كه خلعتبری را برای این مسابقه در اختیار ما قرار دهد، ولی او در جواب به من تهدید كرد كه اگر خلعتبری در زمان مقرر به تیم اضافه نشود اسم او را از فهرست بازیكنان خط خواهم زد و بعد از آن گوشی را قطع كرد. انتظار چنین رفتار غیرمناسبی را نداشتم. زمانی كه كی‌روش به امارات آمد، به خوبی از او استقبال كردیم و با همدیگر قول دادیم كه همكاری مناسبی بین ما صورت گیرد اما تا زمانی كه در الوصل حضور داشته باشم و بازیكن ایرانی در این تیم بازی كند، اجازه نخواهم داد كه كی‌روش پایش را به باشگاه بگذارد. دوست داشتم خلعتبری در دیدار امشب حضور داشته باشد، اما متاسفانه كی‌روش این اجازه را به ما نداد.»

جالب اینکه کی‌روش بعد از انتشار این حرفها در رسانه‌های ایرانی باز هم وعده داد، بیانیه‌ای صادر خواهد کرد و ساعتی بعد بر روی خروجی سایت فدراسیون فوتبال، کی‌روش گفت‌وگوی تلفنی‌اش را با مارادونا را به کلی منکر شد اما تاییدیه سخنگوی الوصل در انجام این گفت‌وگوی تلفنی این اتفاق را با ابهام‌های بیشتری روبه‌رو کرد.

با این حال این تمام اتفاقات بد برای آقای سرمربی نبود. او که پس از پیروزی ایران برابر ازبکستان آن هم در خاک این کشور، سه امتیاز با ارزش را کسب کرده بود، انتظار نداشت که تیمش در تهران برابر قطر متوقف شود و بدتر از آن نمایش بدی هم ارائه کند. این نتیجه بد که با نمایشی بدتر همراه شده بود، آغازی شد بر تاختن منتقدان از کی‌روش. یکی عدم تمرکز او بر روی تیم ملی و تمرکزش بر روی بیانیه نویسی را دلیل این نتیجه عنوان می‌کرد و دیگری از این انتقاد می‌کرد که تیم ملی بدون جوانگرایی با میانگین سنی 28 سال نمی‌تواند تیمی امیدوارکننده باشد.

کارلوس کی روش

با این حال کی‌روش بدون اینکه جوابی به این انتقادها بدهد، ساعتی بعد از نمایش ناامیدکننده تیم ملی به پرتغال رفت تا در دادگاهی حاضر شود؛ دادگاهی که در نتیجه شاید اتفاق بدی را برای سرمربی تیم ملی به همراه داشته باشد. دیروز خبرگزاری رسمی پرتغال «لوسا»، نوشت کارلوس کی‌روش جمعه گذشته به دادگاه کوویلا مراجعه کرده تا 11 شاهد خود درخصوص این پرونده را به دادگاه معرفی کند. این دادگاه با شکایت لوئیس هورتا، رئیس کمیته ملی ضد دوپینگ پرتغال در سال 2010 و با ادعای توهین کی‌روش به او تشکیل خواهد شد و از روز دوشنبه نیز جلسات رسیدگی به این اتهام کی‌روش را آغاز خواهد کرد. لوئیس هورتا مدعی شده که در سال 2010 و در رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی با توهین از سوی کی‌روش، سرمربی وقت تیم‌ملی پرتغال روبه‌رو شده و کی‌روش باید از روز دوشنبه در دادگاه از خود دفاع کند.

هنوز دقایقی از اعلام خبر دادگاهی شدن سرمربی تیم‌ملی کشورمان توسط خبرگزاری پرتغال نگذشته بود که سایت «کوریو دامانها» با چاپ تصویری که کی‌روش را در کنار پینتو داکوستا، رئیس باشگاه پورتو در حال ورود به دادگاه نشان می‌داد، از پینتو داکوستا در کنار دنیل گاسپار، مربی دروازه‌بان‌های تیم‌ملی ایران، آنتونیو سیموئز، دستیار کی‌روش در تیم‌ملی ایران و روی سانتوس، مفسر ورزشی به عنوان تعدادی از 11 شاهد کی‌روش نام برد. بنابر اعلام این سایت، کی‌روش خیلی آرام و خونسرد وارد دادگاه شد و در حضور قاضی کلیه اتهامات هورتا نسبت به خود را بی‌پایه و اساس خواند.

کارلوس کی‌روش پس از اولین جلسه دادگاه خود در جمع خبرنگاران گفت: من به عدالت دادگاه اطمینان دارم و مطمئن باشید تبرئه خواهم شد. کی‌روش در پاسخ به این سۆال که آیا متأسف است، گفت: هرگز! امروز با برپایی این دادگاه تمام صحبت‌های من مبنی بر تبانی و توطئه‌چینی علیه من به همه ثابت شد. من از دادگاه و قاضی آن سپاسگزارم که فرصت صحبت و دفاع از خود را به من دادند. همه دیدید که دادگاه ورزشی سوئیس مرا تبرئه کرد و شک ندارم که در این دادگاه نیز تبرئه خواهم شد.

روی پاتریسیو، دادستان دادگاه هورتا و کی‌روش درخصوص ادعای وکیل هورتا مبنی بر نامعتبر بودن شاهدان کی‌روش و ادعای کی‌روش مبنی بر قطعی بودن تبرئه شدنش گفت: بعید است که در این دادگاه سۆال جدی از شاهدان مطرح شده و به گفته آنها استناد شود. روند دادگاه به این شکل است که ابتدا تحقیقات صورت گرفته و تا ماه جولای مستندات جمع‌آوری شده و سپس بر اساس این مستندات حکم نهایی اعلام می‌شود که این حکم می‌تواند 8 ماه حبس و جریمه نقدی را برای کی‌روش در پی داشته باشد.

به هر حال شاید در این مقطع چنین خبرهای سیاهی که درباره سرمربی تیم ملی منتشر می‌شود، تمرکز او و تیم ملی را بیش از همه به هم بریزد اما به نظر می‌رسد او بیش از همه در انتشار این چنین اخباری مقصر باشد.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان