تبیان، دستیار زندگی
دنیای خواهر و برادران، عالمی پیچیده، شیرین و در عین حال بسیار موثر بر شخصیت و زندگی فرزندان یک خانواده است. خواهر و برادر ها از آغازین ترین سال های عمر در کنار یکدیگر بوده و تا چندین سال اول زندگی به کسب مهارت ها و تجربیات یکسانی می پردازند. همین امر...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.

همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : راه های بهبود روابط بین فرزندان در خانواده

نام ارائه دهنده: دنیا محمودی، پگاه عباس پور، ترنم رحیمی

زمینه و نوع پروژه : روانشناسی و علوم اجتماعی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی  هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

دنیای خواهر و برادران، عالمی پیچیده، شیرین و در عین حال بسیار موثر بر شخصیت و زندگی فرزندان یک خانواده است. خواهر و برادر ها از آغازین ترین سال های عمر در کنار یکدیگر بوده و تا چندین سال اول زندگی به کسب مهارت ها و تجربیات یکسانی می پردازند. همین امر باعث می شود که روابط آن ها دارای نقاط مشترک بسیاری بوده و در زندگی یکدیگر حائز اهمیت باشند. تجربه ثابت کرده است که فرزندانی که با خواهر و برادرانشان رشد می کنند دارای تجربیات متفاوتی نسبت به تک فرزندان هستند. این کودکان در محیط خانواده با مفاهیم اساسی زندگی اجتماعی همچون همکاری، مشارکت، گذشت، خودخواهی، حسادت، مالکیت طلبی و ... آشنا می شوند. مجموع این تجربیات می تواند در نوع خود هم مفید و لازم باشد و هم گاهی مخرب و زیان بار. گاه باعث بروز توانایی کودک شده و گاه آن را سرکوب می نماید. اما تعادل را چگونه می توان یافت؟ چگونه می توان شرایطی را فراهم نمود که فضای زندگی امروزی جهت پرورش صحیح فرزندان مناسب شود؟ این ها همه سوالاتی هستند که این دوستان ما تحقیق خود را در پی یافتن پاسخشان آغاز نموده اند.

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی  هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

آن ها در بررسی های خود به عوامل اختلاف و درگیری فرزندان در یک خانواده پرداخته و ریشه رفتارهایی همچون حسادت و قهر را مورد مطالعه قرار داده و با شناسایی آن ها در صدد یافتن راه حل تربیتی آن برآمدند. این دوستان همچنین به موضوعاتی از قبیل مسائل فرزندان در ازدواج های مجدد در ارتباط با خواهر و برادر های ناتنی پرداخته اند. اگر شما نیز احساس می کنید در زمینه بهبود روابط فرزندان دارای تجربیاتی هستید می توانید با جهت دهی علمی آن ها، هم اکنون تحقیقات خود را شروع کنید!


نام ایده : بررسی تغیرات فرهنگ در دوره هخامنشی و معاصر

نام ارائه دهنده: مهرشید اشرف زاده – كیمیا خافظی – زهرا عزیزی

زمینه و نوع پروژه : علوم اجتماعی - تحقیقاتی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی  هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (2)

کشور ما ایران دارای یکی از کهن ترین و غنی ترین فرهنگ ها و تمدن ها در دنیا است که امروزه آثار آن همچنان قابل رویت است. اما این تمدن در طول تاریخ بارها و بارها مورد تعرض دشمنان متعددی قرار گرفته است. از مغول ها گرفته تا استعمارگران سودجو از یک سو، شاهان و حکمرانان نالایق از سوی دیگر و امروزه نیز حملات گسترده فرهنگی و فکری غرب همگی از عواملی به حساب می روند که ما و تاریخمان را در شرایطی متفاوت از گذشته قرار داده اند. البته همواره در این میان دوران روشنگری نیز به مثابه دارویی تقویتی وارد عمل شده و فرهنگمان را تا حدی در برابر این آسیب ها مصون نگاه داشته است. این دوستان با بررسی تاریخ کشورمان به بررسی تغییرات فرهنگی در طول این دوران و عوامل مثبت و منفی موثر بر آن پرداخته اند تا با آگاهی از این عوامل بتوانیم گام هایی محکم تر در جهت پیشرفت کشورمان برداریم.

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده روانشناسی و علوم اجتماعی دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده فیزیک دوره هفتم (1)

ایده های برگزیده شیمی دوره هفتم (1)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی