تبیان، دستیار زندگی
سکته‌ی مغزی از آن دسته بیماری‌هایی است که با افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول و غیره بروز می‌کند. بنابراین می‌توان با پرهیز از برخی خوردنی‌ها خطر این بیماری را کاهش داد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکته‌ی مغزی: از این‌ها بپرهیزید


سکته‌ی مغزی از آن دسته بیماری‌هایی است که با افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول و غیره بروز می‌کند. بنابراین می‌توان با پرهیز از برخی خوردنی‌ها خطر این بیماری را کاهش داد.

هیچ کس دوست ندارد مریض شود، خدای نکرده سکته کند و در بستر بیماری بیفتد. اما همه‌ی ما روزانه کارهایی انجام می‌دهیم که خواه‌ناخواه ما را به سوی ناخوشی روانه می‌کند. سکته‌ی مغزی از آن دسته بیماری‌هایی است که با افزایش فشار خون، بالا رفتن کلسترول و غیره بروز می‌کند. بنابراین می‌توان با پرهیز از برخی خوردنی‌ها خطر این بیماری را کاهش داد. برای آشنایی بیشتر با این مواد غذایی با ما همراه باشید.

سوسیس و کالباس

سوسیس، کالباس و فرآورده‌های گوشتی

به خاطر این که این مواد غذایی سرشار از نمک و چربی‌های مضر هستند. وجود نمک زیاد در فرآورده های گوشتی باعث بالا رفتن فشار خون و احتباس آب در بدن می‌شود. در این صورت رگ‌های خونی فشار بیشتری متحمل شده و شما دچار فشارخون بالا می‌شوید که یکی از دلایل اصلی بروز سکته‌ی مغزی محسوب می‌شود.

سوسیس، کالباس، ژامبون‌های دودی و غیره که شاید خوشمزه هم باشند اما حاوی چربی‌های مضری مثل چربی‌های ترانس یا اشباع شده هستند که کلسترول بد خون را بالا می‌برند. حتماً می‌دانید که دو نوع کلسترول وجود دارد. LDL یا همان کلسترول بد خون که اگر میزان آن بالا برود شما را به سمت انواع بیماری‌ها و به خصوص سکته می‌کشاند. HDL که به آن کلسترول خوب هم گفته می‌شود کلسترول بیش از حد ارگان‌ها را به سمت کبد می‌برد تا از این طریق دفع شود. اگر خیلی به این نوع مواد غذایی علاقمندید توصیه می‌کنیم حداکثر هفته‌ای یک یا دو مرتبه از آن‌ها استفاده کنید.

کره

کره و پنیر

چرا؟ به خاطر اینکه کره سرشار از چربی‌های اشباع شده است یعنی حدود 54 تا 71 درصد کره از این چربی‌ها تشکیل شده است. برای همین این ماده غذایی کلسترول خون را بالا می‌برد. اگر می‌خواهید کلسترول خونتان بالا نرود و خدای نکرده دچار سکته‌ی مغزی نشوید کره جزو اولین خوراکی‌هایی است که باید از آن بپرهیزید.

در مورد پنیر نیز باید بگوییم پنیرهای چرب حاوی چربی‌های اشباع شده‌اند که همین تأثیر را دارند. یعنی کلسترول را بالا می‌برند. از این گذشته پنیر یک ماده‌ی غذایی شور نیز محسوب می‌شود؛ و همان طور که می‌دانید نمک زیاد فشارخون را بالا می‌برد. منظورمان این نیست که اصلاً به کره و پنیر لب نزنید. تا جایی که می‌توانید مصرف آن را محدود کنید. مصرف روزانه حداکثر 40 گرم پنیر خوب است.

آب گازدار

منع مصرف آب‌های گازدار به این دلیل است که حاوی نمک هستند و در طولانی مدت فشار خون را بالا می‌برند. توصیه می‌کنیم نوشیدن آب معمولی را به آب گازدار ترجیح دهید.

سوپ‌های آماده و کنسروی

نخستین توصیه‌ای که متخصصان تغذیه به بیماران خود می‌کنند این است که سر میز غذا نمک را روی غذاهایشان خالی نکنند. به خاطر این که مصرف بیش از اندازه‌ی نمک باعث فشارخون بالا می‌شود و فشارخون بالا نیز اولین عامل افزایش دهنده‌ی خطر سکته‌ی مغزی است. در دوره‌ای که ما زندگی می‌کنیم نمک فقط در نمکدان‌ها نیست که بتوان به راحتی مصرف آن را کنترل کرد. متأسفانه غذاهای آماده و صنعتی مثل انواع سوپ‌ها، لوبیاها و غیره حاوی میزان زیادی نمک پنهان هستند که باید از آن بپرهیزید.

مصرف الکل باعث بالا رفتن فشار خون و آسیب رسیدن به رگ‌های خونی می‌شود.

در واقع الکل باعث می‌شود که رگ‌ها خاصیت ارتجاعی و انعطاف خود را از دست بدهند. در این صورت فشار وارده به جداره‌های رگ‌ها بیشتر شده باعث بالا رفتن

فشار خون می‌شود

افزودن نمک به غذاهای کنسروی برای تولید کنندگان این محصولات سود زیادی دارد زیرا وزن محصول را بالا می‌برد و در نتیجه پول بیشتری گیرشان می‌آید. اما سود آن‌ها برای شما زیان‌بار است.

اگر به دلیل مشغله یا بنا به هر دلیل دیگر مجبور هستید بیشتر از این غذاهای کنسروی استفاده کنید توصیه می‌کنیم در عادت‌های غذایی‌تان تغییری ایجاد کنید. حداکثر هفته‌ای یک یا دو مرتبه از این محصولات صنعتی استفاده کنید. هیچ چیز مثل غذای خانگی سالم نیست. سازمان جهانی سلامت مصرف روزانه‌ی نمک را 5 تا 6 میلی گرم اعلام کرده است. اگر در بین ترکیبات این محصولات «سدیم» بود حواستان را جمع کنید. سدیم همان نمک است. در واقع 1 گرم سدیم معادل 2.5 گرم نمک است. با یک حساب سر انگشتی دستتان می‌آید که این محصول حاوی چه میزان نمک هستند.

شیرین بیان

شیرین بیان

glycyrrhizine یکی از ترکیبات شیرین بیان است که از فعالیت یکی از آنزیم‌های موجود در کلیه‌ها پیشگیری می‌کند. این آنزیم‌ها میزان سدیم موجود در خون را تنظیم می‌کنند. هر چه فعالیت این آنزیم کمتر باشد فشارخون بالاتر می‌رود.

توصیه می‌کنیم افرادی که از فشارخون بالا رنج می‌برند از مصرف شیرین بیان یا عرق، جوشانده و خلاصه محصولاتی که از آن تهیه می‌شوند خودداری کنند.

برای افراد دیگری که از این گیاه زیاد استفاده می‌کنند نیز توصیه می‌کنیم روزانه حداکثر 5 گرم از پودر آن مصرف کنند نه بیشتر.

هله‌هوله‌ها

اسنک، چیپس، انواع پیتزاها و غیره حاوی میزان قابل توجهی نمک و همچنین چربی هستند. زیاده‌روی در مصرف نمک باعث افزایش فشار خون و در نهایت بروز سکته‌ی مغزی می‌شود. باید بدانید که در تهیه‌ی یک برش پیتزا یا یک مشت از همان چیپس‌هایی که می‌خورید 1 گرم نمک استفاده شده است.

نخستین توصیه‌ای که متخصصان تغذیه به بیماران خود می‌کنند این است که سر

میز غذا نمک را روی غذاهایشان خالی نکنند. به خاطر این که مصرف بیش از اندازه‌ی نمک باعث فشارخون بالا می‌شود و فشارخون بالا نیز اولین عامل افزایش دهنده‌ی خطر سکته‌ی مغزی است

قبلاً هم اشاره کردیم که میزان دریافتی نمک در روز باید بین 5 تا 6 گرم باشد. حالا خودتان حساب کنید اگر فقط چهار مشت چیپس بخورید (که معمولاً بیشتر می‌خورید) چهار گرم نمک دریافت کرده‌اید. حالا همین 4 گرم را با میزان نمکی که از غذاهای دیگر دریافت می‌کنید جمع بزنید و حساب کنید چه میزان نمک اضافی وارد بدنتان می‌شود.

الکل

مصرف الکل باعث بالا رفتن فشار خون و آسیب رسیدن به رگ‌های خونی می‌شود. در واقع الکل باعث می‌شود که رگ‌ها خاصیت ارتجاعی و انعطاف خود را از دست بدهند. در این صورت فشار وارده به جداره‌های رگ‌ها بیشتر شده باعث بالا رفتن فشار خون می‌شود. فشار خون بالا نیز اولین عامل بروز سکته‌ی مغزی است.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

سدی قوی در مقابل سکته مغزی

7 ماده‌ی غذایی برای پیشگیری از سکته

انگور و سویا برای مقابله با فشارخون بالا مفید است

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در سکته مغزی

نقش ویتامین E در پیشگیری از سکته مغزی

مواظب رگ‌هایتان باشید!

غذاهای مفید و مضر در سکته مغزی

سکته‌ی مغزی؛ عامل مصیبت ماندگار

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.