تبیان، دستیار زندگی
تکنولوژی بر روی همه چیز تاثیر گذاشته است، حتی تکدی گری، امروزه دیگر تکدی گران زحمت حضور در خیابان را با لطف حضور در فضای مجازی عوض کرده و درآمدهای هنگفتی به جیب می زندد!
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

این کلاه گشاد سر شما نرود


با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات، برخی از افراد برای تکدی گری دیگر زحمت حضور در خیابان های شهر با ظاهری نامرتب و ترحم بر انگیز را هم به خود نمی دهند و ترجیح می دهند که از طریق اینترنت و بدون اینکه کسی هویت آن‌ها را شناسایی کند، پول های مردم را با حربه های مختلف از چنگالشان بربایند و با جمع کردن این مبالغ به درآمد های گاه هنگفتی برسند.

این در حالی است که بسیاری از این افراد از لحاظ مالی فقیر محسوب نمی شوند و تنها دلیل این رفتارهایشان رسیدن به پول بدون زحمت است!

تکدی گری

از دیرباز تا به حال تکدی گری شغل افرادی از طبقه فقیراجتماع بوده است. این افراد برای تأمین هزینه حداقلی معاش خود در معابر عمومی حضور پیدا می‌کردند و مردم با دیدن وضعیت ظاهری آن‌ها مبالغی را تحت عنوان صدقه به آن‌ها پرداخت می‌کردند. اما در سال های گذشته با گسترش صندوق صدقه و غیر قانونی اعلام شدن تکدی گری، وجود چنین افرادی در سطح شهر جرم تلقی شده است و همواره مسئولان از مردم می خواهند که به چنین افرادی که در خیابان های شهر به تکدی گری می پردازند، کمک مالی نکنند و به جای آن، کمک ها را به مۆسسات خیریه یا صندوق های صدقه ارائه کنند. بر همین اساس شهرداری و سایر نهادهای مرتبط، مسئول جمع آوری این افراد از سطح خیابان های شهر شدند.

گسترش اینترنت روشی برای تکدی گری نوین!

وقتی که اولین کامپیوترها با آن ظواهر عظیمشان ساخته شدند، هیچ کس فکرش را هم نمی‌کرد که در روزگاری نه چندان دور، گستردگی این وسیله به اندازه ای برسد که در تمام کشورهای جهان در هر خانه حداقل یک عدد از آن پیدا شود. با گسترش کامپیوترهای خانگی و ایجاد شبکه جهانی اینترنت، افرادی پیدا شدند که به فکر سوء استفاده از این وسیله ارتباطی جدید افتادند. این شد که عده ای روش تکدی گری در اینترنت را پایه گذاری کردند و به فکر خالی کردن عده ای افراد ساده لوح افتادند. هر چه اینترنت گسترده تر می‌شد، تعداد کلاه برداران اینترنتی هم بیشتر شد تا آنجا که پای تکدی گری اینترنتی به تمام شهرها و کشورها باز شد و کشور ما از جمله نقاطی از دنیا شد که مردم برای کلاه گذاشتن سر هم، از شگرد تکدی گری اینترنتی استفاده کردند.

متکدیان اینترنتی برای اینکه به هدفشان برسند، پاشنه آشیل مردم که همان عاطفه و حس انسان دوستی و باورهای مذهبی است نشانه گرفتند. به همین دلیل هم هست که آگهی‌های این افراد غالباً پر است از احادیث، نام پیامبران و پس از آن شرح بیماری و ناتوانی

تاریخچه تکدی گری اینترنتی

سال 2002 میلادی بود که گدایی اینترنتی مورد بدنامی شدیدی قرار گرفت. در همان سال فردی به نام کارین بوسناک که سایتی را برای تکدی گری راه اندازی کرده بود رسوا شد اما انگار این رسوایی تأثیری در روند کار گدایان اینترنتی نگذاشت پس از آن، این افراد رفتار نابهنجار خود را در قالب‌های متفاوت ادامه دادند. سال 2009 مطلع تازه ای بود برای ادامه فعالیت تکدی گران اینترنتی. در همان سال در خصوص گدایانی که تحت عناوین درمان بیماری و بی خانمانی اقدام به تکدی گری اینترنتی می‌کردند آگاهی‌هایی به مردم داده شد و سایت‌های این افراد پس از گذشت مدت زمان کوتاهی حذف شد. البته برخی از کشورها مانند مکزیک روش‌های قانونی را برای مقابله با این کلاه برداران به کار گرفتند و بر این اساس گدایان اینترنتی باید خودشان را کامل معرفی می‌کردند و دلیلشان برای تکدی گری را نیز اعلام می‌کردند و حتی برای مبالغی که این افراد از طریق تکدی گری اینترنتی به دست می‌آوردند مالیات هم تعیین شده بود!

تکدی گری-درامد اینترنتی

اندر فوائد گدای اینترنتی!

البته اینکه عده ای به گدایی اینترنتی روی آورده‌اند، دلایل متفاوتی دارد. یکی اینکه، این روش جدید گدایی برخلاف معادل سنتی خود، دیگر رسوایی و دیده شدن توسط انظار عمومی را در پی ندارد. در این روش هیچ کس گدای اینترنتی را نمی‌بیند و به همین دلیل دامنه گستردگی این نوع تکدی گری بسیار گسترده تر از نمونه قدیمی‌اش است. از طرف دیگر این نوع گدایی دیگر مصائب تحمل گرما و سرما و استفاده از پوشش کهنه و مندرس و در آوردن اداهای متفاوت را هم لازم ندارد. از طرف دیگر گستردگی مخاطبان این گدایی هم به افراد یکی محله و یک خیابان هم محدود نمی‌شود و تمام افرادی که دسترسی به اینترنت دارند، در دامنه مخاطبان قرار می‌گیرند.

هر چه اینترنت گسترده تر می‌شد، تعداد کلاه برداران اینترنتی هم بیشتر شد تا آنجا که پای تکدی گری اینترنتی به تمام شهرها و کشورها باز شد و کشور ما از جمله نقاطی از دنیا شد که مردم برای کلاه گذاشتن سر هم، از شگرد تکدی گری اینترنتی استفاده کردند

آگهی‌های پر سوز و گداز برای گدای اینترنتی

از شگردهایی که این روزها در سایت‌های مختلف به چشم می‌خورد، آگهی‌های پر سوز و گدازی است مانند «مریم کوچولو؛ نیازمند کمک‌های شما» یا «دانیال 6 ساله برای زندگی به کمک شما احتیاج دارد». این آگهی‌ها و امثال این‌ها به دنبال این هستند که با تأثیر گذاری در عواطف مردم، پولی برای خود کسب کنند.

تکدی گری

ساده دلی و دلسوزی؛ دلیل سوء استفاده متکدیان اینترنتی

متکدیان اینترنتی برای اینکه به هدفشان برسند، پاشنه آشیل مردم که همان عاطفه و حس انسان دوستی و باورهای مذهبی است نشانه گرفتند. به همین دلیل هم هست که آگهی‌های این افراد غالباً پر است از احادیث، نام پیامبران و پس از آن شرح بیماری و ناتوانی. آن‌ها از این طریق قصد تحریک حس دلسوزی مردم را دارند تا در این میان بتوانند مبالغی را از جیب مردم به حساب خود واریز کنند. البته در پایان آگهی‌ها هم شماره حساب شخصی صاحب سایت وجود دارد تا افرادی که این دام در آن‌ها کارگر افتاده، کمک‌های مالی خود را به آن حساب واریز کنند.

نتیجه گیری

شیوع چنین روش‌هایی در سطح جامعه باعث می‌شود، اصل رفتار خداپسندانه و خیرخواهانه هم خدشه دار شود و مردم در شناخت مستحق واقعی سرگردان شوند. از طرف دیگر چنین رفتارهایی باعث می‌شود که عده ای راهی برای کلاه برداری و کسب پول‌ها بی حمات پیدا کنند. در این میان نهاد های انتظامی هم باید فکری به حال این نوع تکدی گری داشته باشند و مجلسی‌ها هم به فکر ایجاد قوانینی جدید برای برخورد با گدایان اینترنتی باشند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان


مقالات مرتبط

جاسوس مینیاتوری در تلفن شما  

تسخیر جن درکتاب‌های ممنوعه

ویزیت‌ها سر به فلک می‌کشد