تبیان، دستیار زندگی
آیت الله العظمی فاضل لنكرانی از رهروان صدیق و راستین راه امام خمینی بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فراقنامه مرید از مراد

آیت الله فاضل

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی از رهروان صدیق و راستین راه امام خمینی بود.

آیت الله فاضل سال های طولانی در محضر این استاد عالیقدر و مراد و مربی خویش دانش آموخت و در حالی كه شیفته اخلاق و منش و سیره و روش این عارف كامل و واصل بود در عرصه های مجاهدت های سیاسی نیز همواره یار و همراه امام بود و در نهضت اسلامی رنج و مرارت فراوان تحمل نمود.

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی در حالی كه به تالیف و تدریس مباحث حج از مجموعه مباحث فقهی اشتغال داشتند ضایعه بزرگ و اسف انگیز ارتحال حضرت امام خمینی به وقوع پیوست .

ایشان در صفحات 235 تا 237 جلد اول از مجموعه پنج جلدی كتاب « الحج » اینگونه از غم دردناك رحلت استاد و مراد خویش یاد می كند.

این زمان مصادف شد با فاجعه ای بزرگ و حادثه ای دردناك كه سزاوار است بخاطر آن به جای اشك سیل خون از دیدگان جاری نمود و آن همان مصیبت بزرگی است كه مسلمانان جهان بلكه همه مستضعفان بدان مبتلا شدند و آن ارتحال استاد عالیقدر ما امام خمینی (قدس سره الشریف ) است كه پس از یك دوره كوتاه از كسالت و بیماری منجر به عمل جراحی اتفاق افتاد . این حادثه شب یكشنبه آخر ماه شوال 1409 اتفاق افتاد .

مردم پس از آنكه صبح یكشنبه از طریق رادیو از این فاجعه باخبر شدند حیران و سرگردان شدند به گونه ای كه انگار عزیزترین كسشان را از آنها گرفته اند و یا اینكه كسی را از دست داده اند كه برگردنشان حق حیات و حق هدایت دارد كه واقعا همینطور است .

چرا كه تحقیقا امام غل و زنجیرهایی كه به دست و پای ملت بسته شده بود را از رویشان برداشت و آنها را از گمراهی نجات داد و اسلام و نظام اسلامی را به آنها بازگرداند و حكومت اسلامی حقیقی را بر پایه مكتب تشیع ـ كه حقیقت اسلام است ـ بنیانگذاری نمود و مردم بدین وسیله از گمراهی ای كه آنها را از هر سو فرا گرفته بود خارج شدند.

امام به مردم آزادی و استقلال را عطا كرد و دست قدرت های استكباری و كفار را از كشور (ایران ) كه از هر جهت آن را مستعمره خود كرده بودند قطع كرد.

آن قدرت ها كه در راسشان شیطان بزرگ آمریكا بود با كشور ایران به گونه ای رفتار می كردند كه انگار ملك شخصی آنها است و با مردم ایران به مانند بردگان و كنیزان رفتار می كردند و سعی و تلاش آنها مخالفت با اسلام و ویران كردن اساس اسلام بود. آنها می كوشیدند مظاهر اسلامی را از این كشور بزدایند تا آنجا كه تاریخ اسلامی كه مبدا آن هجرت نبی مكرم اسلام (ص ) است را به تاریخ شاهنشاهی و قومی تغییر دادند تا بوئی از اسلام و اثری از آن نماند.

و این امام خمینی (ره ) بود كه با كفر مقابله نمود و با آن به مبارزه پرداخت تا اینكه حكومت شاه ـ آن نوكر و مزدور خبیث ـ را برانداخت و به جای آن حكومت اسلامی مبتنی بر قوانین اسلام تاسیس كرد.

امام در این مبارزات سختی ها و ناگواری های زیادی اعم از زندان و تبعید و انواع تهمت و افترا را تحمل كرد بویژه از ناحیه كسانی كه اهل علم و دین می نمودند و از راه علم و دین ارتزاق می كردند اما در حقیقت بوئی از علم و دین بویژه از دین نبرده بودند!

به هرحال مردم پس از اینكه از ارتحال امام باخبر شدند مغازه ها را بستند و دست از كسب و كار كشیدند و در سه روزی كه مراسم وداع و تشییع و تدفین انجام شد بیش از ده میلیون نفر در پایتخت ـ تهران ـ جمع شدند و همچنین در دیگر شهرهای ایران و خارج از ایران .

و هر روز از این روزها و روزهای پس از آن تا اكنون ـ موقع نوشتن این مطالب ـ كه روز پنجم پس از رحلت امام است انگار روز عاشورائی است كه شهادت جدش امام حسین و فرزندان و یاران او (علیه و علیهم السلام ) واقع شده است محافل زیادی با حضور مردم برای برپایی عزا تشكیل شده است و تجمعات و تظاهرات خیابانی كه مردم بر سر و سینه زنان گریه و شیون می كنند و عجائبی از آنها بروز می كند كه در تاریخ بی نظیر است .

بخاطر شدت ازدحام مردم و فزونی آنها تدفین پیكر امام پس از ساعت ها تلاش و با تدابیری مخصوص و بكارگیری نیروی انتظامی امكان پذیر شد.

و اكنون پس از گذشت پنج روز از دفن پیكر امام قبرش در حلقه مردم احاطه شده است و بیش از یكصد هزار نفر از مردم دائما آنجا جمعند. انگار مردم (عزادار و عاشق امام ) اهل و عیال (و خانه و زندگی ) خود را از یاد برده اند و حتی انگار خودشان را هم فراموش كرده اند و جز به از دست دادن امام نمی اندیشند و جز رفتن همه آنچه به آنها تعلق داشت از دین و دنیا را نمی بینند!

و من این مصیبت را به صاحب مصیبت بقیه الله الاعظم (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفدا) تسلیت می گویم و از الطاف كریمانه و فضل و عنایت فراگیرش امید دارم به این قلوب مجروح و چشمان اشكبار نگاهی از سرتوجه و مهربانی داشته باشند و به این نظام (جمهوری اسلامی ) و انقلاب (اسلامی ) نگاه حمایتی داشته باشند. و سلام به امام زمان و پدران پاكش .

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی :

در فاجعه بزرگ و حادثه دردناك رحلت امام خمینی سزاوار است كه به جای اشك سیل خون از دیدگان جاری نمود .

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی :

امام خمینی غل و زنجیرهایی كه به دست و پای ملت بسته شده بود را برداشت و آنها را از گمراهی نجات داد و اسلام و نظام اسلامی را به آنها بازگرداند و حكومت اسلامی حقیقی را بر پایه مكتب تشیع ـ كه حقیقت اسلام است ـ بنیان گذاری نمود

آیت الله العظمی فاضل لنكرانی :

امام خمینی به مردم آزادی و استقلال عطا كرد و دست قدرت های استكباری و كفار را از كشور ایران كه از هر جهت آن را مستعمره خود كرده بودند قطع كرد. (1)


منبع:

روزنامه جمهوری اسلامی1387/03/29

تهیه و تنظیم: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه