تبیان، دستیار زندگی
برخورداری از هوش سرشار از نعمتهای خدادادی او بود. در دوران تحصیل در دبستان وقتی معلمی از كلاسهای پایین تر غیبت می كرد به جای او درس می داد و در امتحان نهایی ششم ابتدایی رتبه اول را در قم كسب كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل موفقیت آیت الله لنكرانی(2)

آیت الله فاضل

برخورداری از هوش سرشار از نعمتهای خدادادی او بود. در دوران تحصیل در دبستان وقتی معلمی از كلاسهای پایین تر غیبت می كرد به جای او درس می داد و در امتحان نهایی ششم ابتدایی رتبه اول را در قم كسب كرد.

دوستان برجسته

علاوه بر خانواده و استاد دوست نیز نقش اساسی در پیشرفت انسان دارد. وجود دوستی چون مرحوم آیت الله سید مصطفی خمینی بر ایشان تاثیر زیاد گذاشته است چنان كه خود به این نكته تصریح كرده است :

« یكی از دوستان دوران دبستان ما مرحوم آقای حاج آقا مصطفی هم وارد این رشته (رشته روحانیت ) شده بود. وجود این دوست عزیز در شدت علاقه ما نقش مهمی داشت و از همان اوان به كمك یكدیگر و به عنوان دو هم مباحثه مشغول تحصیل شدیم . »

دوست و هم بحث نزدیك دیگر معظم له آیت الله شهاب الدین اشراقی بود كه برخی كتابها را به اتفاق هم نوشتند. مسلما این رفاقت در پیشرفتهای ایشان تاثیری چشم گیر داشت .

هوش و استعداد

برخورداری از هوش سرشار از نعمتهای خدادادی او بود. در دوران تحصیل در دبستان وقتی معلمی از كلاسهای پایین تر غیبت می كرد به جای او درس می داد و در امتحان نهایی ششم ابتدایی رتبه اول را در قم كسب كرد.

در سیزده سالگی وارد حوزه شد و به مدت شش سال دروس رابا موفقیت فرا گرفت و در درس آیت الله بروجردی شركت كرد و با اینكه سن كمی داشت تقریرات آیت الله بروجردی را به عربی می نوشت . این در حالی بود كه نه درحوزه نجف درس خوانده بودو نه پدر و مادر او عرب زبان بودند. تقریرات مایه شگفتی استاد شد و زمینه چاپ آن ها را با عنوان نهایه التقریر فراهم ساخت .

هوش سیاسی

از جوانی امور سیاسی را به خوبی درك می كرد. یكی از اسباب علاقه مندی شدید او به امام خمینی مواضع سیاسی حضرت امام بود.

در سایه همین ویژگی از جوانی تا پایان حیات خویش به خوبی امور سیاسی را تحلیل می كرد و دخالت بجا و موثر در عرصه سیاست داشت .

در میان مراجع عظام آیت الله فاضل نخستین كسی بود كه اعلامیه ای بسیار تند بر ضد طالبان صادر كرد و شاید در آن زمان هنوز مخالفت رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران با طالبان ابراز نشده بود.

آقای برهان الدین ربانی ـ از شخصیتهای سیاسی برجسته افغانستان ـ وقتی به ایران آمد در ملاقاتی به معظم له گفت : آن بیانیه شما تحول عجیبی در میان مجاهدین ما ایجاد كرد.

عوامل موفقیت آیت الله فاضل لنكرانی از زبان آیت الله رضا استادی

آیت الله رضا استادی در زمان حیات آیت الله فاضل پاره ای از عوامل موفقیت آیت الله فاضل لنكرانی را برشمرده است . ذكر این سخنان را بسیار مناسب می دانیم :

« فضایل و ویژگی‏هایی در آیت الله فاضل جمع است كه در یك فرد. بسیار كم اتفاق می افتد :

الف ) ایشان در سایه پدری مجتهد و مادری از بیت صالحان پرورش یافت كه نباید از تاثیر این بیوت و بركت آنها نسبت به ولادت و پرورش چنین فرزندی غافل بود.

ب ) در سایه استعداد خدادادی در حدی بود كه توانست از درس استادی مانند آیت الله العظمی بروجردی استفاده و درس ایشان را تقریر كند و آیت الله بروجردی با اینكه بسیار مشكل پسند بود تقریر ایشان را تایید كرد.

ج ) درس سطح آیت الله فاضل از آغاز تا انجام مورد توجه و استقبال طلاب و فضلا بود; زیرا عوامل یك درس خوب و قابل قبول در ایشان جمع بود.

د) معظم له با شركت چندین ساله در درس سه استاد كه هر سه از امتیازات فراوان علمی و اخلاقی برخوردار بودند (آیات : بروجردی امام خمینی و علامه طباطبایی ) كمال استفاده را برد و استعداد درونی خود را شكوفا ساخت .

هـ) تدریس خارج فقه و اصول ایشان به سبك استادشان آیت الله بروجردی است و حضرت امام نیز همان سبك تدریس آیت الله بروجردی را پسندید و دنبال كرد.

و) خوب درس خواندن و حتی تدریس سودمند ملازم با خوب تقریر كردن نیست . آیت الله فاضل با نوشتن تقریرات دروس آیت الله بروجردی نشان داد كه خوش تقریر نیز هست . تقریرات بحث نماز آیت الله بروجردی مورد تحسین آن بزرگوار قرار گرفت و آن را ذخیره علمی خود در حوزه ها دانست و از كتابهایی است كه همواره در حوزه مورد استفاده خواهد بود.

ز) بنده دیده ام مدرس خوب و حتی مقرر خوب كه توان تالیف نداشته است ; زیرا ملازمه میان آنها نیست . اما موسوعه تفصیل الشریعه و تالیفات دیگر ایشان نشان می دهد كه معظم له علاوه بر بیان و تقریر خوب در بعد تالیف نیز از مولفان ممتاز به شمار می آید.

ح ) در كنار این امتیازات علمی تواضع ایشان با طلاب و فضلا و دوستان حتی غیر روحانی جاذبه خاصی را در ایشان ایجاد كرده بود.

ط ) كسانی كه مستغرق در مباحث علمی و درس و بحث می شوند كمتر به كارهای شبه اجرایی تن می دهند; اما آیت الله فاضل به دلیل علاقه به حوزه و حوزویان و ترقی و تعالی آنان سالهای متمادی در راس مدیریت حوزه علمیه قم بود و برای این خدمت وقت می گذاشت .

ی ) كسانی كه سرگرم درس و بحث و مسائل علمی می شوند گاهی از حوادث جهان و آنچه در جهان اسلام و شیعه می گذرد غفلت می ورزند و در موارد لازم موضع گیری لازم را ندارند;

اما آیت الله فاضل از معدود مجتهدانی است كه به مسائل جهان اسلام و تشیع و نیز انقلاب و نظام اسلامی و مصالح آن توجه لازم را دارند و در مواقع حساس با موضع گیریهای به موقع خود مردم را روشن و نظام اسلامی را تقویت می كنند.

همه مطالبی را كه گفتم و آنچه نگفتم یك طرف و علاقه خاص ایشان به اهل بیت (ع ) و حضرت سیدالشهدا(ع ) در طرف دیگر. »


منبع:

روزنامه جمهوری اسلامی 26/03/1388

تهیه و تنظیم: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه