تبیان، دستیار زندگی
مسلما تهذیب نفس و رعایت تقوا عامل اساسی در موفقیت آیت الله فاضل بوده است . تدریس و تدرس او برای رسیدن به مقام مرجعیت نبود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عوامل موفقیت آیت الله لنكرانی(1)

آیت الله فاضل
مسلما تهذیب نفس و رعایت تقوا عامل اساسی در موفقیت آیت الله فاضل بوده است . تدریس و تدرس او برای رسیدن به مقام مرجعیت نبود .

سیره و روش علمی و عملی فقهای عظام و علمای كرام از سرمشق ها و الگوهای مناسب و برتر و عالی برای حركت در مسیر اسلام و نیل به مقاصد بلند و از جمله تربیت و پرورش شخصیت جامع و سالم دینی می باشد.

سالگرد ارتحال حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی فرصتی است كه باید از آن برای نیل به این هدف بهره وری شایسته نمود.

آنچه در ذیل تقدیم خوانندگان گرامی صفحه فرهنگ می شود نگرشی است سریع و فشرده كه خود مقدمه ای است برای مطالعه بیشتر برای استفاده های همه جانبه از سیره و روش های این مرجع عالیقدر جهان تشیع .

تهذیب نفس

مسلما تهذیب نفس و رعایت تقوا عامل اساسی در موفقیت آیت الله فاضل بوده است . تدریس و تدرس او برای رسیدن به مقام مرجعیت نبود .

یكی از شواهد آن است كه در سال 1349 ش كه كسی گمان نمی كرد انقلابی بر پا شود و به پیروزی برسد حركتی انجام داد (تایید مرجعیت حضرت امام ) كه معلوم بود نتیجه آن تعطیلی درس و بحث است . در حالی كه همان زمان او از استادان برجسته درس خارج در حوزه بود.

او قدمی برای كسب مرجعیت یا رونق دادن به مرجعیت خود برنداشت . هنگام تدریس یا در ملاقاتها یا سخنرانیها مستقیم یا غیرمستقیم از سوابق و موقعیت علمی خویش چیزی به زبان نمی آورد. آنچه از خود گفته معمولا در مصاحبه هایی است كه از او درباره زندگی شخصی اش پرسیده بودند.

ارادت به اهل بیت (ع )

نقطه مشترك مراجع تقلید بزرگ كه توفیقاتی درخور توجه كسب كردند ارادت قلبی و عشق سرشار آنها به اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) و توسل به آن ذوات مطهر است .

معظم له در طول حیات خود اعلامیه های فراوان نوشت . در رژیم طاغوت بیانیه های پرخطری چون تایید مرجعیت حضرت امام و نیز خلع شاه را امضا كرد. در وصیت نامه خود به اعلامیه هایی كه به مناسبت ایام فاطمیه صادر كرده بود افتخار كرده است . معظم له در یكی از پیامها به مناسبت ایام فاطمیه به این رمز موفقیت تصریح فرموده است :

« باید بدانیم رمز موفقیت ما ارتباط و ایمان كامل به مكتب ائمه طاهرین و توسل به آن ذوات مقدسه است . »

پدری شایسته

راهنمای شایسته نقش اساسی در پیشرفت انسان در عرصه های مختلف دارد. گاهی یك راهنمایی كوتاه مسیر زندگی شخص را عوض می كند. لذا از جمله سفارشهای بزرگان حوزه به طلاب علوم دینی ارتباط آنها با انسانهای موفق است .

آیت الله فاضل قفقازی ـ پدر بزرگوار آیت الله فاضل لنكرانی از نزدیك ترین و معتمدترین اشخاص نزد آیت الله بروجردی بود. امام خمینی با وی رفاقت صمیمی داشت به گونه ای كه به بیت یكدیگر رفت و آمد داشتند. پیكر او هشت سال پس از رحلت صحیح و سالم یافت شد. اینها نشانه هایی گویا در برجستگی آیت الله فاضل قفقازی است .

پرورش چنین فرزندی ـ با آن زمینه های مناسب ـ در دامان چنین پدری تاثیری انكارناپذیر در موفقیت وی داشته است .

احترام به پدر بزرگوار یكی از اسباب جلب توفیقات الهی برای آیت الله فاضل بود. هر گاه همراه پدر به مجلسی می رفت كفش او را بر می داشت و به مجلس می برد با اینكه در آن زمان خود نیز یكی از مدرسان برجسته حوزه در دروس عالی بود.

تلاش فراوان

بی گمان در دنیا و آخرت بنا نیست بدون زحمت به كسی چیزی داده شود. جلب توفیقات الهی وكسب موفقیتهای چشم گیر از سوی این عالم گرانقدر در سایه زحمتها و كوششهای طاقت فرسا بوده است . آیت الله سیدعلی شفیعی ـ نماینده خوزستان درمجلس خبرگان ـ می گوید :

« ایشان دو بار به اینجانب گفت : من از بدن و جسم خود خیلی بیشتر از توان طبیعی كار كشیدم . بعضی اوقات شش ساعت در شب كار علمی می كردم و سه درس آیت الله بروجردی و حضرت امام را در همان روز تدریس می نوشتم . اما اكنون یك كتاب در قفسه كتابخانه را نمی توانم برخیزم و بردارم . »

تدریس

تدریس یكی از اسباب پیشرفت علمی معظم له بود و آن را به دیگران نیز سفارش می كرد. مسلما مرادشان این نبود كه شخصی یك كتاب مثلا در حوزه ادبیات را تا زنده است تدریس كند بلكه مراد آن است كه وقتی استاد پس از چند بار تدریس كتابی متوجه شد كه از آن به بعد رشدی به آن نمی دهد به تدریس كتابی بالاتر بپردازد.

بر برنامه ریزان حوزه است كه زمینه ای را فراهم سازند كه استادان نیز در قالب تدریس به پیشرفتهای علمی لازم برسند.

استادان برجسته

استاد برجسته ـ از جهت علمی و معنوی ـ تاثیری وصف ناپذیر در رشد و شكوفایی شاگرد دارد. از جمله نعمتهای بزرگ آیت الله فاضل آن بود كه در پیشگاه بزرگانی چون آیات : بروجردی امام خمینی و علامه طباطبایی زانو زد.

پدر معظم له از اصحاب خاص آیت الله بروجردی بود و با امام خمینی رفاقت نزدیك داشت و نیز آیت الله فاضل از دوران دبستان با حاج آقا مصطفی خمینی هم دوره بود. از این رو از كودكی به هر دو بیت شریف رفت و آمد می كرد و از سجایای گوناگون آن بزرگواران بهره های فراوان می برد.


منبع:

روزنامه جمهوری اسلامی 26/03/1388

تهیه و تنظیم: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه