تبیان، دستیار زندگی
مرحوم آیت الله فاضل لنكرانی (ره) یكی از اعضای فعال جامعه مدرسین بود و در بحث‌ها و مسایل با علاقه زیاد و پیگیری شدید شركت می‌كرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله لنکرانی در کلام بزرگان(2)

آیت الله فاضل

مرحوم آیت الله فاضل لنكرانی (ره) یكی از اعضای فعال جامعه مدرسین بود و در بحث‌ها و مسایل با علاقه زیاد و پیگیری شدید شركت می‌كرد.

خاطره آیة الله یزدی از آیة الله فاضل لنکرانی

بعد از درس اساتیدی مثل مرحوم آیت‌الله بروجردی و امام راحل آشنایی من با مرحوم آیت‌الله فاضل لنكرانی (ره) بیشتر در جلسات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بود.

در اوایل انقلاب با شروع مسایل انقلاب، جامعه مدرسین فعالیت خود را از زمان مرحوم آیت‌الله بروجردی برای تصحیح روند علمی حوزه علمیه آغاز كرد و از همین رو به جامعه مدرسین مشهور شد.

در زمان حضرت امام خمینی (ره) با توجه به شرایط سیاسی ایجاد شده جامعه مدرسین صبغه سیاسی گرفت و بیشتر جلسات آن به خاطر مسایل حساس سیاسی در منازل افراد برگزار می شد.

مرحوم آیت الله فاضل لنكرانی (ره) یكی از اعضای فعال جامعه مدرسین بود و در بحث‌ها و مسایل با علاقه زیاد و پیگیری شدید شركت می‌كرد.

وی از جمله اعضای جامعه مدرسین هستند كه به بندر لنگه تبعید شدند و پس از مدتی بنده نیز به آنجا تبعید شدم. وی در بندرلنگه و در ایام تبعید در یك حسینیه زندگی می‌كرد كه واقعا شرایط سخت و دشواری بود.

با شرایط حساسی كه در قم ایجاد شد و در شهر حكومت نظامی اعلام شده بود و خیابان ها به تصرف ارتش درآمده بود، جامعه مدرسین تصمیم گرفت كه یك راهپیمایی بزرگ در قم ترتیب دهد و تصمیم گرفتیم كه این راهپیمایی از منزل آیت‌الله فاضل آغاز شود و همگی از آنجا تجمع و راهپیمایی را آغاز كنیم.

ما هر كدام از كوچه و پس كوچه‌های اطراف آمدیم تا به منزل سابق آیت الله فاضل لنكرانی (ره) واقع در سه راه بازار رسیدیم.

با حضور تقریبا همه اعضای جامعه مدرسین راهپیمایی آغاز شد. تعدادی از آقایان در صف اول قرار گرفتند، پس از طی مسیر كوتاهی متوجه شدیم كه خیابان را بسته‌اند و تهدید كردند كه اگر جلوتر بیایید حتماً به سویتان شلیك می‌شود.

آیت الله روحانی و مرحوم آیت الله فاضل لنكرانی (ره) و بعضی از بزرگان كه در صف اول راهپیمایی قرار داشتند، آماده شهادت بودند و اعتنایی به تهدیدهای ارتش نكردند. هر چه بیشتر جلو می‌رفتیم، بر تعداد مردمی كه به جمع اساتید حوزه می‌پیوستند، بیشتر می‌شد تا جایی كه مرحوم خلخالی بر روی یكی از تانك‌های ارتش رفت و سخنرانی كرد و ارتشی ها راه را باز كردند و تا قبرستان بقیع راهپیمایی كردیم.

حضرت آیت الله فاضل لنكرانی (ره) همیشه در صحنه های حساس و پرمخاطره نقش خاصی داشتند و حضور فعالی از وی دیده می شد.

اگر به اسناد جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مراجعه كنیم و اعلامیه هایی كه از سوی این جامعه صادر شده است را نگاهی بیندازیم، خواهیم دید كه امضای این فرد مبارز در اولین امضاهای اطلاعیه ها و بیانیه ها وجود دارد و این مسأله حاكی از فعالیت جدی ایشان در مسایل سیاسی بود. در اطلاعیه ای كه از سوی جامعه مدرسین درباره حمایت از مرجعیت امام راحل و خلع شاه صادر شده بود، ایشان از اولین نفراتی بود كه این اطلاعیه را امضا كرد و امضای ایشان در اولین امضاها قرار دارد.(1)

جلوه‎ای از زهد و ساده زیستی آیت الله فاضل لنکرانی

حجةالاسلام حسینی بوشهری گفت: فرزند آیة الله العظمی فاضل لنكرانی به من گفت: آقا از دنیا رفت بدون آنكه حتی یك متر خانه یا زمین یا ملك دیگری از خود بر جای گذاشته باشد.

تعجب كردم و پرسیدم : پس منزلی كه در خیابان 19 دی در آن می نشستند مگر مال ایشان نبود؟ پاسخ داد: خیر ؛ آن منزل را پدربزرگ مادری ما برای دخترش خریده بود و متعلق به والده ماست.

پرسیدم: دفتر آقا كه در منطقه بازار است چه؟ گفت: آن هم ملكی است كه از پدربزرگ پدری مان به همه فرزندان ایشان به ارث رسید و سهم آقا در آن دو دانگ بود. بقیه ورثه سهم خود را به آقا واگذار كردند و ایشان همه را یك جا وقف عزاداری سیدالشهداء كرد. لذا هیچ مایملكی از ایشان برجای نماند.

حسینی بوشهری با اشاره به آیه شریفه : "إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ سَیَجْعَلُ لَهُمُ الرَّحْمَنُ وُدًّا " دلیل محبت شدید مردم به علماء و مراجع - كه در تشییع كم نظیر پیكر آیةالله فاضل تجلی دوباره ای یافت - را همین نوع زندگی برای خدا دانست. (2)

همچنین آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در مورد مرحوم پدرش می گفت: آن مرحوم پس از مرجعیت، هرگز از عبای خاشی گران قیمت استفاده نکرد و هر چه عبا هدیه می آوردند به دیگران می بخشید.

و می فرمود: اکنون به دلیل وظیفه مرجعیت، مسئولیت خاصی دارم و باید به طلبه ها رسیدگی کنم.

آیت الله العظمی فاضل لنکرانی نماد مکتب فقهی اصولی قم

آیت الله سید احمد خاتمی گفت: این مرجع فقید، فقیه اصولی برجسته ای بودند که با توجه به درجه علمی می توان ایشان را به عنوان نماد مکتب فقهی اصولی قم معرفی کرد.

ایشان در تدریس هم سبک آیت الله العظمی بروجردی و هم سبک فقهی و اصولی امام خمینی(ره) را داشتند که از این حیث ایشان از جهت علمی فقیهی برجسته بودند.

یکی دیگر از برجسته ترین ابعاد شخصیتی این عالم ربانی را ولایت پذیری ایشان بود. این مجاهد خستگی ناپذیر از استوانه های محکم انقلاب بود وشاید برای نسل جدید تازه باشد که بدانند حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) در دوره جنگ مسئول بسیج حوزه علمیه بودند.

* ارادت ویژه به امام و رهبری

ایشان در زمان حیات امام خمینی(ره) و برای احیای نام و خاطره معمار کبیر انقلاب، متن فقهی اش را تحریر الوسیله قرار داد و تفسیر الشرعیه را بر اساس تحریر الوسیله نوشت.

و بعد از ارتحال امام خمینی(ره) نیز ایشان آنچه در توان داشت برای تقویت ولایت فقیه و مقام معظم رهبری به کار بردند.

* نگاه تحول گرایه به حوزه

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) از پیشگامان نظم و ساماندهی حوزه بعد از انقلاب بودند که در این دوره تلاش زیادی در ساماندهی حوزه داشتند و بسیاری از برنامه هایی که هم اکنون در حوزه اجرا می شود، همان هایی است که در دوره مدیریت این عالم فقید برنامه ریزی شده است. (3)


منابع:

1.    دوهفته نامه بعثت سال بیست و نهم شماره 1338 نیمه اول تیر ماه 1387

2.    سخنرانی حجةالاسلام حسینی بوشهری (28 خرداد 86) به مناسبت ارتحال آیة الله العظمی فاضل لنكرانی در حرم مطهر حضرت معصومه (س)

3.     حوزه نیوز

تهیه و فرآوری: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه