تبیان، دستیار زندگی
حوزه علمیه یكی از استوانه های علمی و تحقیقی و یكی از استادان برجسته خود و ملت ایران یكی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرك خود را از دست داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله لنکرانی در کلام بزرگان(1)

آیت الله فاضل
حوزه علمیه یكی از استوانه های علمی و تحقیقی و یكی از استادان برجسته خود و ملت ایران یكی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرك خود را از دست داد.

پیام مقام معظم رهبری به مناسبت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی

پس از ارتحال مرجع عالیقدر تشیع حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای پیامی به این مناسبت و درباره ضایعه فقدان و خصوصیات و برجستگی های آن بزرگوار صادر فرمودند. متن پیام از این قرار است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

با تاسف و تاثر فراوان از ارتحال فقیه مجاهد مرحوم مغفور حضرت آیت الله آقای فاضل لنكرانی رضوان الله تعالی علیه اطلاع یافتم . این ضایعه ای سنگین برای حوزه علمیه و ملت شریف ایران است .

حوزه علمیه یكی از استوانه های علمی و تحقیقی و یكی از استادان برجسته خود و ملت ایران یكی از مراجع تقلید انقلابی و بیدار و پرتحرك خود را از دست داد. ایشان در سالهای طولانی دوران اختناق در شمار برجستگانی از حوزه علمیه قم بودند كه در میدانهای گوناگون مبارزات حضور داشته و رنج تبعید را به جان خریدند و پس از پیروزی انقلاب از جمله روحانیون نامداری بودند كه نقشهای مهمی در همه موارد حساس ایفا نمودند. رحمت خدا برایشان باد.

اینجانب این مصیبت بزرگ را به حضرت بقیه الله ارواحنافداه و به مراجع عظام و علمای اعلام و فضلا و طلاب حوزه مباركه و به عموم ملت ایران تسلیت میگویم . همچنین به خانواده مكرم و آقازادگان ارجمند و دیگر بازماندگان و منسوبان ایشان عرض تسلیت كرده تسلا و صبر آنان را از خداوند متعال مسالت مینمایم .

والسلام علی عبادالله الصالحین

سید علی خامنه ای

26 خرداد 1386

پیام حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی به مناسبت ارتحال آیت الله فاضل لنکرانی

رحلت جانگداز حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنكرانی عالم جلیل القدر و مرجع بزرگ تقلید موجب تاثر و تالم خاطر گردید.

این عالم ربانی كه از خاندان روحانی و در خانواده علم و تقوی و روحانیت متولد شد با هوش و استعداد خدادادی به سرعت مدارج بالای حوزوی را طی كرد و به عالیترین درجه اجتهاد نائل گشتند.

طلاب و شاگردان زیادی از محضر درس این عالم جلیل القدر كسب فیض نمودند و آثار و بركات عمر شریف ایشان در تاریخ تشیع ماندگار خواهد بود.

مرحوم حضرت آیت الله العظمی فاضل لنكرانی در دوران مبارزه علیه طاغوت و مظاهر ستم یكی از پیشتازان بودند و به پیروی از مبارزات امام راحل بارها توسط عمال رژیم شاهنشاهی دستگیر بازجویی زندان و شكنجه شدند و رنج و مشقت تبعید را نیز در نقاط بد آب و هوا به جان خریدند.

اینجانب رحلت غمبار و مصیبت فقدان جانكاه این عالم و روحانی گرانسنگ عالم تشیع را به حضرت ولی عصر(عج ) رهبر معظم انقلاب حوزه های علمیه به ویژه قم مراجع عظام و آحاد مردم تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای آن عالم جلیل القدر رحمت واسعه و برای بازماندگان به ویژه فرزندان برومندش صبر و اجر مسئلت می كنم.

آیت الله فاضل لنکرانی از نگاه آیت الله نوری همدانی

حضرت آیت الله فاضل لنکرانی خصوصیاتی از جمله جامعیت، احاطه فکری به مسائل جهان و زمان و برخوردار از اندیشه و فرهنگی عمیق بود و در انقلاب اسلامی نیز همگام و همراه بود و پشت سر پرچم امام راحل حرکت کرد و فقدان ایشان برای جامعه اسلامی فاجعه ای بزرگ بود.

این مرجع تقلید فقید از لحاظ علمی نیز در حد بسیار بالایی بود و قلم وی نیز قلمی رسا و بیان وی نیز بیانی شیوا بود که مطالب عمیق و دقیق علمی را به صورتی که همه افراد می فهمیدند حلاجی می کرد.

از جمله کسانی که به طور مستمر در جلسات درس مرحوم آیت الله بروجردی حضور داشت و دروس ایشان را می نوشت حضرت آیت الله فاضل لنکرانی بود، این مرجع تقلید هر چند سن و سال کمی داشت اما از لحاظ قلم و بیان فردی ممتاز در درس آیت الله بروجردی بود.

بنده و مرحوم حضرت آیت الله فاضل چندین سال در درس امام راحل شرکت می کردیم، درس امام راحل سبک بسیار خاصی داشت و ایشان فکر و اندیشه بسیار خاصی در جلسات درس خود داشتند که از ابتکارات امام راحل به حساب می آید، حضرت آیت الله فاضل لنکرانی نیز مطالبی را که امام راحل مطرح می کردند و گاهی نظراتی درباره آن داشتند را بیان می کردند حضرت امام نیز با بزرگواری به نظرات ایشان توجه می کرد و با دیده احترام به آن می نگریستند.

مکاتباتی نیز بین بنده و ایشان برقرار بود که من در حال حاضر آنها را در اختیار دارم و اگر وقتی لازم شد کتابی در خصوص شخصیت این مرجع تقلید فقید تالیف کنید و خدمات ایشان را بنویسید بنده آن را تقدیم خواهم کرد.(6)

خاطره آیت‌الله مکارم‌شیرازی از آیت الله العظمی فاضل لنكرانی

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با ذکر خاطره‌ای چگونگی ورود به تدریس نهج‌البلاغه با وجود مشغله‌های علمی فراوان را تشریح کرد و گفت:

وقتی تصمیم گرفته شد كرسی درس نهج‌البلاغه در حوزه‌ی علمیه قم تشكیل شود، مرحوم آیت‌الله العظمی فاضل‌لنکرانی که در آن زمان عضو شورای مدیریت حوزه بود به بنده گفت، تدریس این درس را به عهده بگیرید، گفتم به دلیل مشغله‌هایی که دارم نمی توانم این مسئولیت را قبول کنم.

شب همان روز، خواب دیدم به عراق رفته‌ام، اما یادم نیست در کدام شهر بودم، چند مامور جلوی من را گرفتند و گفتند: پاسپورتت کو، دست در جیب بردم و پاسپورت نبود، یادم آمد در جیب دیگر است

ولی به جای آن دعوت‌نامه‌ای که آیت‌الله العظمی فاضل برای تدریس نهج‌البلاغه به من داده بودند وجود دارد، آن را به ماموران نشان دادم و گفتند، همین کافی است، از خواب بیدار شدم و به آیت‌الله فاضل‌لنکرانی‌(ره) زنگ زدم و گفتم تدریس این درس را قبول می‌کنم، چرا که باعث نجات من در مسئله‌ای شد. (2)

خاطره آقای قالیباف از آیت الله فاضل لنكرانی

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در وبلاگ خود در مورد حضرت آیت الله فاضل لنكرانی (قس سره) چنین می نویسد:

امروز دوشنبه است. بیست و هشتم خرداد. پیكر آیت‌الله‌العظمی فاضل لنكرانی را در قم تشییع كردند. یاد حرف آیت‌الله می‌افتم. آن وقت که رفته بودم خدمتشان. آن موقع در ناجا بودم. گفتند "من 50 سال است دارم اسلام می‌خوانم. بگذار خلاصه‌اش را برایت بگویم. واجباتت را انجام بده. به‌جای مستحبات تا می‌توانی به کار مردم برس.

 کار مردم را راه بیانداز." بعد هم گفتند "اگر قیامت کسی ازت سوال کرد، بگو فاضل گفته بود." دلم گرفته. از نبودنش. از رفتنش. این پرچم‌های سیاه را که می‌بینم، همین‌ها را که بچه‌های شهرداری برای شهادت حضرت فاطمه (س) نصب کرده‌اند، باز یادش پررنگ‌تر می‌شود.

امسال كه خدمتشان رسیده بودم تاکید داشتند که مراسم حضرت فاطمه (س) را با شكوه‌‌تر بگیریم. گفتند "امسال مراسم را جدی‌تر از قبل برگزار کنید." حالا پرچم‌های سیاه حضرت انگار پرچم‌های سیاه عزای او هم هست. او که در ایام فاطمیه ما را ترک کرد. (3)


منابع:

1.    پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله العظمی فاضل لنکرانی

2.     رسا نیوز

3.    وبلاگ آقای قالیباف

تهیه و فرآوری: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه تبیان