تبیان، دستیار زندگی
امام واقعاً به آیت الله فاضل علاقه زیادی داشتند. جهت عمده اش این بود که اولاً یشان شاگرد برجسته امام بودند.و با شهید آیت الله مصطفی(ره) رفیق و هم بحث بودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ارتباط آیت الله فاضل با امام خمینی

آیت الله فاضل

امام واقعاً به آیت الله فاضل علاقه زیادی داشتند. جهت عمده اش این بود که اولاً یشان شاگرد برجسته امام بودند.و با شهید آیت الله مصطفی(ره) رفیق و هم بحث بودند.

من شما را بزرگ كرده ام. امام واقعاً به ایشان علاقه زیادی داشتند. جهت عمده اش هم اولاً شاگرد برجسته امام بود. با شهید آیت الله مصطفی(ره) رفیق و هم بحث بودند.

رفت و آمد خانوادگی بین اینها برقرار بود. پدرم می فرمودند: یكی از روزهایی كه من به عراق مشرف شدم، شب به نجف رسیدم و به منزل امام رفتم. حاج آقا مصطفی فرمودند آقای فاضل امام با اینكه مقداری از زمان خوابشان گذشته و رفته اند برای خوابیدن، اما وقتی كه شنیدند شما آمده اید، برگشته اند تا بیایند شما را ببینند.

این خیلی عجیب بود كه خود حاج آقا مصطفی نیز می گفت كه خیلی عجیب است. وقتی كه ایشان برای خوابیدن بروند، به هیچ وجه به بیرون نمی آیند.

امام فرموده بودند، شنیدم كه شما آمده اید و نتوانستم تا صبح صبر كنم و آمده ام تا شما را ببینم. پدرم علاقه زیادی به امام داشتند.

من یادم نمی رود آن روزی كه امام رحلت كرد، پدر من عمامه را از سر خود برداشت و بر سر خود می زد، این پیرمرد گویا پدر خود و محبوب ترین شخص خود را از دست داده است و می گریست و بسیار متأثر بود.

در شهادت مرحوم حاج آقا مصطفی، امام در جواب تسلیت پدر ما این جمله را دارند كه در صحیفه امام چاپ شده است. فرموده اند كه من امیدوارم افاضل حوزه از بركات شما بهره مند شوند و این جمله بسیار مهمی است.

حاكی از توجه امام به مقام علمی والد ما است. آخرین كتابی كه امام در نجف نوشته بودند كتاب خلل در باب صلاه است كه كتاب بسیار مشكلی است و نكات بسیار بدیعی در قاعده لاتعاد در آنجا مطرح شده است و در قاعده فراغ و تجاوز. امام فرموده بودند می خواهم این كتاب چاپ شود، اما قبل از آن این كتاب را به قم بفرستید تا آقای حاج شیخ محمد فاضل ببینند تا بعد از دیدن وی این كتاب چاپ شود.

بنابراین امام عنایت علمی خاصی داشتند و وقتی تقریرات درس امام را كه والد ما نوشته بودند، امام ملاحظه فرموده بودند، فرموده بودند كه خود من كه گوینده این مطالب هستم به این خوبی نمی توانم بنویسم.

باز مرحوم حاج احمدآقا فرمودند از اول انقلاب برای هر مسئولیتی ما اسم آقای فاضل را می آوردیم امام می فرمود ایشان باید در حوزه بماند و آن آینده نگری امام را نشان داد كه برای آینده مرجعیت و آینده حوزه ایشان را درنظر گرفته بودند و این جا من این نكته را عرض بكنم مرحوم آیت الله العظمی بروجردی وقتی وصیت كردند فرمودند آنچه كه از سهم امام در پیش من است توسط آقای فاضل یعنی جد ما در حوزه علمیه به طلبه ها داده شود.

امام به مرحوم حاج آقا احمد آقا فرمودند آنچه كه از من باقی می ماند در اختیار آقای فاضل و شورای مدیریت قرار بدهید و پدر ما بعد از فوت امام 27ماه شهریه امام را در حوزه دادند و خب از آن باب كه بالاخره اینها خالصانه اهداف مراجع گذشته را دنبال كردند خود ایشان هم در وصیت نامه فرموده بودند آنچه كه از من باقی می ماند تمام مربوط به بیت المال است و ورثه من سر سوزنی حقی در اینها ندارند.

 فرموده بودند وصی من كه این حقیر باشد اینها را یا به مصرف شهریه برساند یا در مركز فقهی ائمه اطهار(ع) صرف بكند و ما هم تاكنون كه حدود یك سال از رحلت ایشان می گذرد شهریه ایشان را به نام ایشان در حوزه علمیه قم البته نه مثل زمان حیات ایشان یك مقدار و بخشی از آن را پرداخت كرده ایم و این را هم یكی از توفیقات الهی برای خودمان می دانیم. مجموعاً امام به ایشان عنایت خیلی ویژه ای داشتند و علاقه خیلی خاصی داشتند.

ارتباط با مقام معظم رهبری

بین والد معظم و مقام معظم رهبری نیز ارتباط بسیار خوبی برقرار بود و این ارتباط حتی قبل از انقلا‌ب نیز بوده است. وقتی كه آیةاللّه العظمی فاضل قبل از انقلا‌ب در یزد تبعید بودند، رهبر معظم انقلا‌ب به دیدار ایشان رفته بودند و این آشنایی و ارتباط بعد از انقلا‌ب بیشتر هم شد.

به‌طوری كه بعد از ارتحال امام بیشترین تاثیر و نقش را در انتخاب مقام معظم رهبری، والد ما داشتند. در جلساتی كه با والد معظم خدمت ایشان می‌رسیدیم و یا ایشان جهت بازدید تشریف می‌آوردند، جلسات بسیار صمیمی و گرم بود، حتی در آخرین دیدار كه مقام معظم رهبری جهت عیادت ایشان به بیمارستان آمده بودند، والد ما خطاب به رهبر معظم انقلا‌ب فرمودند: من به دعای شما بسیار امیدوارم.

 و دیگر این‌كه فرمودند: خیلی دلم برای شما تنگ شده بود. معظم‌له نه تنها در مجلس خبرگان بلكه در مجالس درسشان از مقام معظم رهبری به عظمت یاد می‌كردند و به طلا‌ب و فضلا‌تاكید می‌كردند كه اگر چه امام نیازی به حمایت ما نداشت ولی بر ما لا‌زم بود كه از ایشان حمایت كنیم، اما امروز حمایت از رهبری لا‌زم‌تر و واجب‌تر است.

بارها در مناسبت‌های مختلف در دیدار با مردم، طلا‌ب و مسئولین نسبت به تقویت و لزوم تبعیت از مقام معظم رهبری متذكر می‌شدند. چون ایشان نسبت به ولا‌یت مطلقه فقیه تصریح داشتند، لذا معتقد بودند كه هیچ كاری بدون نظر ولی فقیه مشروع نیست.

 می‌فرمودند اگر یك مسئولی ولی فقیه را قبول نداشته باشد مشروعیت ندارد و نمی‌تواند در این نظام كار بكند. یكی از خصوصیات و ویژگی‌های حضرت آیةاللّه فاضل این بود كه در زمان حضرت امام، هر شب برای سلا‌متی‌ایشان دعا می‌خواندند.

بعد از ارتحال حضرت امام، خود ایشان به مقام معظم رهبری بارها گفته بودند كه من همان برنامه دعایی را كه برای امام هر شب داشتم برای شما نیز دارم.

در خبرگان سوم شرایطی را در كشور بوجود آورده بودند تا مردم را نسبت به اصل ولا‌یت فقیه دلسرد كنند، در حالی‌كه ایشان در آن ایام در بستر بیماری بودند، پیامی پرمغز و موثر را صادر كردند.


منبع:

گفتگوی حجةالا‌سلا‌م والمسلمین محمدجواد فاضل با هفته نامه افق حوزه

تهیه و تنظیم: عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه