تبیان، دستیار زندگی
آسترید لیندگرن 14 نوامبر 1907 در سوئد متولد شد. او نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود. تعداد زیادی از کتاب‌هایش به 85 زبان ترجمه و در بیش از صد کشور جهان منتشر شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آسترید لیندگرن
آسترید لیندگرن

آسترید لیندگرن 14 نوامبر 1907 در سوئد متولد شد. او نویسنده‌ی کتاب‌های کودکان و نوجوانان بود. تعداد زیادی از کتاب‌هایش به 85 زبان ترجمه و در بیش از صد کشور جهان منتشر شده است. او سال‌های اولیه‌ی زندگی‌اش را در خانه‌ی پدری‌اش در یکی از شهرهای استان اسمولند گذراند.

مبنای بیش‌تر داستان‌هایش براساس خاطرات دوران کودکی و زندگی خانوادگی‌اش، شکل گرفته است؛ اما یکی از مشهورترین شخصیت‌های داستان او یعنی «پی‌پی جوراب بلند» را در اصل «کارین» دختر خردسال او، زمانی که در بستر بیماری بود، خلق کرد.

آسترید در سال 1944 با داستانی به نام «درد دل‌های بریت ماری» در یک مسابقه‌ی ادبی شرکت کرد و برنده‌ی جایزه‌ی دوم این مسابقه شد. وی سال بعد نیز در همان مسابقه شرکت کرد و برنده‌ی جایزه‌ی دوم این مسابقه شد. وی سال بعد نیز در همان مسابقه شرکت کرد و کتاب «پی‌پی جوراب بلند» او، جایزه‌ی اول این مسابقه را برد. این کتاب از آن زمان به بعد یکی از محبوب‌ترین کتاب‌های کودکان در سراسر جهان بوده است. جالب آن‌که آسترید لیندگرن قبل از برنده شدن در مسابقه‌ریال این کتاب را برای چاپ به انتشارات دیگری داده بود، ولی آن انتشارات کتاب را قابل چاپ تشخیص نداده بود.

آسترید به خاطر دفاع از حقوق کودکان و حیوانات و همچنین مخالفتش با تنبیه بدنی، نیز شخص شناخته شده‌ای بود. او در سال 1958 جایزه‌ی هانس کریستین آندرسن را دریافت کرد. یک برنامه‌ی رادیویی نیز در نودمین سال تولدش، او را به عنوان «زن سوئد» برگزید.

آسترید لیندگرن در سال 2002 و در سن 94 سالگی درگذشت. دولت سوئد بعد از مرگ وی و برای گرامی‌داشت خاطره‌ی او «جایزه‌ی یادبود آستریدلیندگرن» را بنیاد نهاد. این جایزه که مبلغ آن بالغ بر پنج میلیون کرون سوئد است، بزرگ‌ترین جایزه‌‌ی نقدی در رابطه با ادبیات کودک و نوجوان به حساب می‌آید. علاوه بر این، بزرگ‌ترین بیمارستان سوئد در استکهلم نیز، آسترید لیندگرن نام دارد.

بعضی از آثار او عبارتند از: میو میوی من، لوتا در خیابان پردردسر، کارآگاه زبل، داستان‌های امیل، دره‌ی گل سرخ، پی‌پی جوراب بلند، رونیا، دختر یک راهزن.

بخش کودک و نوجوان تبیان


منبع: هدهد

مطالب مرتبط:

هکتور مالو نویسنده ی رمان باخانمانان

هانس کریستین آندرسن

میرزا علی اکبر صابر 

شازده کوچولو

مجسمه ساز ایتالیایی

دومین استاد بزرگ مینیاتور

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.