تبیان، دستیار زندگی
با عرض سلام و آروزی سلامتی برای شما خوبان، بنده حدود هفت ماه پیش از این ، از شما در خصوص تغذیه مناسب همسرم كه دو فرزند دو قلو باردار بودند از شما سوال نمودم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نمونه ای از سئوالات مربوط به شیردهی

در بخش مشاوره تغذیه سایت تبیان

نوزاد

36570) مهدی ،ازاصفهان،26ساله، دیپلم،كارمند، 26/08/1382

سؤال :

با عرض سلام و آروزی سلامتی برای شما خوبان، بنده حدود هفت ماه پیش از این ، از شما در خصوص تغذیه مناسب همسرم كه دو فرزند دو قلو باردار بودند از شما سوال نمودم . امروز به حمد ا... فرزندانم كه یك پسر و یك دختر هستند ، پنج روزه می باشند . از شما در خصوص بهترین تغذیه برای مادر آنها كه دروضعیت شیردهی قرار دارد ، مشاوره می خواهم . با كمال تشكر.

پاسخ :

سلام به شما دوست عزیز، درمرحله اول تبریك می گویم و در مرحله بعد باید عرض كنم مادری كه دو كودك را شیر می دهد حتماً باید تغذیه كافی داشته باشد و گرنه مشكل كمبود شیر پیدا می كند و یا ذخائر بدنش تحلیل می روند. پس ایشان دو برابر نیاز یك مادر شیرده معمولی باید غذا مصرف كنند. یك مادر شیرده روزی 500 كالری اضافه تر باید انرژی مصرف كند و ایشان احتیاج به 1000 كالری انرژی اضافه بر نیاز معمولی شان دارند . حتماً باید روزانه 30 گرم پروتئین علاوه بر نیازش و 1000 تا1300 میلی گرم كلسیم دریافت كند. در دیگر مواد مغذی تفاوتی وجود نخواهد داشت . یك نمونه برنامه غذایی مناسب برای خانم شما شامل موارد زیر است :صبحانه : نان سبوس دار ( سنگك ) 3 برش به اندازه كف دست + پنیر30 گرم + كره 2 قاشق مرباخوری + شیركم چربی 1 لیوان.ساعت 10 : میوه 1 عدد + چای و 1 عدد كیك ساده .

نهار : لوبیا پلو با سالاد شیرازی : گوشت 150 گرم ، برنج پخته 20 قاشق غذاخوری ، لویبا سبز پخته نصف لیوان + روغن مایع 2 قاشق غذاخوری + ماست كم چربی 1 لیوان + سالاد( خیار 1 عدد + گوجه 1 عدد + پیازنصفه + آبلیمو و نمك ).

عصرانه : میوه 2 عدد + نان 2 تكه + پنیر 30 گرم + گردو 10 نیمه .

شام : كوكوسبزی با ماست : تخم مرغ 2 عدد + سبزی خام 2 لیوان + 2 تكه نان + روغن مایع 2 قاشق غذاخوری + ماست كم چربی 1 لیوان

پیش از خواب : شیركم چربی 1 لیوان + عسل 1 قاشق مرباخوری كه بهتر است داغ خورده شود.

خانم شما به مواد غذایی ذكر شده نیاز دارد خصوصاً به لبنیات توجه زیادی كنید كه روزی 1 لیتر شیر و ماست حتماً كم چربی مصرف شود. سبزیجات و سالاد خیلی زیاد باید بخورند چون باعث افزایش شیرشان می شود و برای افزایش شیر مواد غذایی زیر موثر است: برگ ترب سیاه پخته شده – 2 گرم تخم ترب در طول شبانه روز- سیب زمینی ترشی – شوید – عرق زیره– هویج – بادام – انگور – آب لیموی تازه .

کارشناس تغذیه تبیان

63915) سعیده اعیان فرد،ازتهران،27ساله، فوق دیپلم، كارگر، 26/02/1383

سؤال :

با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما كارشناس گرامی ، من 27 سال دارم با قد 171 و وزن 92 .ضمنا اكنون دارای فرزندی چهار و نیم ماهه هستم كه از شیر خودم تغذیه می كند. می خواستم بدانم در دوران شیردهی هم می شود رژیم لاغری گرفت یا خیر. ضمنا خواهش می كنم مرا راهنمایی كنید تا اولا بدانم كه چه مقدار اضافه وزن دارم و ثانیا هرچه سریعتر بتوانم وزنم را كم كنم، چرا كه دیگر از این وضعیت خسته شده ام و دارم كم كم روحیه ام را از دست می دهم. البته من قبل از زایمان 80 كیلو بوده ام و بعد از زایمان این مقدار وزن اضافه كرده ام. خواهش می كنم در اسرع وقت مرا یاری و راهنمایی كنید كه همواره ممنون شما خواهم بود. ضمنا من خانه دار می باشم و درحال حاضر هیچ بیماری ندارم جز بعضی اوقات زانو درد دارم. با تشكر از شما و دیگر همكارانتان ارادتمند : سعیده

پاسخ :

با سلام ، دوست محترم، براساس مقادیراستاندارد ، حداكثروزن سالم شما برای این سن و قد، 73 كیلوست، پس 19 كیلو اضافه وزن دارید. ولی چون شما دردوران شیردهی هستید نمی توانم رژیم بدهم. بایستی صبر كنید تا كودكتان شش ماهش تمام شود. آنوقت به ما اطلاع دهید تا رژیم دوران شیردهی را برایتان بفرستیم. رژیم لاغری در دوران شیردهی جایز نیست،چون شما باید هم نیازهای خودتان و هم نیازهای كودكتان را تأمین كنید. ولی مسأله مهم این است كه بیشتر خانم ها در این دوره دچار اضافه وزن می شوند كه این غلط و خطرناك است. اول اینكه شما نگران نباشید چربی كه بطور طبیعی از دوران بارداری در بدن مادر ذخیره می شود در صورتی كه مادر رژیم مناسبی داشته باشد، پس از زایمان در اثر شیر دهی و انرژی مورد نیاز شیردهی ماهی نیم كلیوگرم كم می شود. شما با خیال آسوده به كودك خود شیر بدهید و از خوردن بیش از اندازه مواد غذایی پر كالری مثل غذاهای پرچرب، شیرینی ها، نان و برنج بپرهیزید و زمانی كه احساس كردید می توانید ، یك برنامه ورزشی منظم در منزل را تنظیم كنید و هر روز انجام دهید. مطالبی در مورد كاهش چربی های اضافی در بخش رژیم لاغری در بخش ( تغذیه/انواع رژیم های درمانی) موجود است و نرمشهایی برای كاهش چربی های اضافه هر قسمت بدن ذكر شده است. آنها را مطالعه كرده و هر روز انجام دهید. پس از دوران شیردهی در صورتی كه باز هم اضافه وزن داشتید می توانید رژیم لاغری بگیرید. انرژی مورد نیاز شما با توجه به شرایط شیر دهی 2600 كالری است. اگر دقیقاً این میزان كالری را مصرف كنید، نه از شیر شما كاسته می شود و هم اینكه در طی مدت طولانی و به آرامی از وزن شما كاسته شده و دیگر وزنتان اضافه نخواهد شد. برای تامین این میزان كالری شما روزانه نیاز به 3 لیوان شیر كم چربی( 5/1%) + 1 عدد تخم مرغ+ نصف لیوان حبوبات پخته ( در غذا)+ 150 تا 200 گرم گوشت سفید یا قرمز( چربی گرفته)+ 5 عدد میوه+ 1 كاسه پر سالاد با هر غذا+ 4 كف دست نان برای صبحانه+ 2 عدد بیسكویت سبوس دار در طول روز+ 20 قاشق سر خالی برنج در هر وعده نهار و شام دارید.

یك توصیه بسیار مهم: واقعاً سعی كنید در بین وعده های غذایی فقط میوه، شیر و 1 یا 2 عدد بیسكویت و چای با 1 حبه قند یا چند عدد مغز میل كنید نه چیز دیگر.

به امید سلامتی شما و كودكتان.

کارشناس تغذیه تبیان

1058) ن. رادنوعی ،ازخراسان، 08/10/1381

سوال:

بسمه تعالی با عرض سلام، تغذیه مناسب در دوران شیر دهی چگونه و توسط چه غذاهایی(چند نمونه ذكر بفرمایید) می باشد؟ آیا تغذیه مادر در صورت ضعف و یا تولد زود هنگام كودك باید تغییر كند یا نه؟

پاسخ :

با سلام به شما خانم رادنوعی تغذیه دوران شیردهی یك مسأله بسیار مهم است. اول این توصیه را به شما بكنم كه در هر شرایطی سعی كنید كودكتان را با شیر خودتان تغذیه كنید. شیر مادر بهترین غذا برای كودك است و با شرایط كودك مطابقت دارد. در صورتی كه كودك زودتر از موعد بدنیا آید، تغییراتی در شیر مادر حاصل می شود كه با نیازهای كودك تطبیق دارد. نیازهای تغذیه ای مادر در دوران شیردهی با وضعیت عادی تفاوت زیادی دارد. حتی با دوران بارداری هم تفاوت دارد. انرژی مورد نیاز یك مادر باردار روزانه بطور متوسط 2700 كیلو كالری است . نیاز مادر به ویتامینD ، ویتامینC، ویتامینB1، كلسیم و فسفر و روی دوبرابر حالت عادی و غیر بارداری است. نیاز به دیگر مواد مغذی هم افزایش می یابد ولی نه به این مقدار. ( میزان غذایی كه می خورید باید به اندازه ای باشد كه نه موجب افزایش وزن در طول دوران بارداری شود و نه رژیم لاغری باشد. بطور طبیعی بدن مادر در طول دوران شیر دهی با مصرف چربی های ذخیره ای دوران بارداری ماهانه نیم كیلوگرم كاهش وزن دارد.) از منابع غنی نوترنیت های یاد شده، ماهی منبع غنی ویتامینD است ( حداقل هفته ای 2 بار مصرف كنید) . میوه های تازه، مركبات و سبزیجات تازه منبع ویتامینC ( روزانه حداقل 3 تا 4 عدد میوه+ 4 تا 5 بشقاب كوچك سبزی). نان سبوس دار منبع ویتامینB1 و ماء الشعیر هم حاویB1 است . كلسیم و فسفر را از شیر( روزانه 3 لیوان شیر كم چربی بخورید) تأمین كنید و با خوردن حبوبات و آجیل به اندازه، روی مورد نیازتان را تأمین كنید. برای برطرف كردن ضعف روزانه غیر از میزان های توصیه شده، شما بایستی حداقل 150 گرم مرغ، ماهی یا گوشت قرمز میل كنید. برای زیاد شدن شیر توصیه می كنم روزانه 300تا 400 گرم مواد نشاسته ای مثل: نان، ماكارونی ، غلات صبحانه و سیب زمینی بخورید. در ضمن مطلبی با عنوان " تغذیه صحیح دوران شیردهی" در بخش (تغذیه/انواع برنامه غذایی/ برنامه غذایی در سنین مختلف) وجود دارد. آن را مطالعه كنید كه حتماً مفید خواهد بود.

کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.